Infrastruktura
Kontrakt FBSerwis: kolejne kilometry dróg pod opieką prywatnych firm
Odpowiedzialność za stan kolejnych kilometrów dróg zarządzanych przez GDDKiA przechodzi w ręce prywatnych firm. Naprawami i utrzymaniem ponad 151 kilometrów tras ekspresowych i krajowych w regionie pszczyńskim na Śląsku zajmie się teraz FBSerwis. Kontrakt został podpisany na dwa lata.
Opublikowano
9 lat temu-
przez
luzOdpowiedzialność za stan kolejnych kilometrów dróg zarządzanych przez GDDKiA przechodzi w ręce prywatnych firm. Naprawami i utrzymaniem ponad 151 kilometrów tras ekspresowych i krajowych w regionie pszczyńskim na Śląsku zajmie się teraz FBSerwis. Kontrakt został podpisany na dwa lata.
W ramach podpisanej z katowickim oddziałem GDDKiA umowy FBSerwis będzie obsługiwać drogi krajowe nr 1, 81, 52, 69, S1 i S69 na terenie powiatu pszczyńskiego, bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego. Poza bieżącymi pracami związanymi z utrzymaniem infrastruktury drogowej firma ma się zajmować także remontami, usuwaniem awarii i likwidacją skutków wypadków. Za dwuletnia opiekę nad 151,43 km śląskich szos FB Serwis otrzyma 17,99 mln zł.
– Cieszę się, że po raz kolejny obdarzono nas zaufaniem. Mam nadzieję, że nasza konsekwentna dbałość o jakość świadczonych usług przełoży się na usprawnienie ruchu oraz poprawię bezpieczeństwa na drogach w województwie śląskim – mówi Grzegorz Cioch, członek zarządu FBSerwis SA odpowiedzialny za pion utrzymania i zarządzania infrastrukturą. Firma, założona przez Budimex SA i Ferrovial Services SA ma już podpisane kontrakty na podobne usługi w województwie mazowieckim, śląskim i świętokrzyskim. Włączając w to nową umowę ma pod swoją opieką ponad 500 km dróg w Polsce.
Model „utrzymaj standard”, czyli wdrażanie kompleksowego utrzymania dróg zamiast zlecania poszczególnych prac różnym wykonawcom, GDDKiA po raz pierwszy wprowadziła w 2010 roku na trasie ekspresowej S3 w województwie zachodniopolskim. Wykonana wtedy analiza ekonomiczna, uwzględniająca doświadczenia m.in. z realizacji tego kontraktu, pokazała, że outsourcing znacząco obniża koszty utrzymania sieci drogowej. Z badań przeprowadzonych przez GDDKiA, Bank Światowy i niezależnych ekspertów w latach 2010-2014 wynika, że oferty składane w przetargach na utrzymanie dróg są średnio o 1/3 niższe niż kosztorys inwestorski GDDKiA – w zależności od postępowania oszczędności wynoszą od 10 do 40 proc. Z kolei według analiz firmy konsultingowej PwC, przeciętna różnica między miesięcznymi wydatkami na utrzymanie dróg w outsourcingu i w sposób tradycyjny w Polsce to 984 zł za 1 km, czyli 6 proc., uwzględniając stawki z ostatnich czterech lat. Ale ważne są nie tylko oszczędności, ale i uzyskany w ten sposób wyższy standard utrzymania wspierany skuteczną kontrolą wykonawców, co przekłada się m.in. na bezpieczeństwo kierowców.
Obecnie GDDKiA przekazała w outsourcing utrzymanie ponad 1200 km dróg. W planach są kolejne przetargi. Według „Dziennika Gazety Prawnej” do końca 2017 drogowa dyrekcja chce podpisać z prywatnymi firmami wieloletnie kontrakty utrzymaniowe o wartości do 2 mld zł.
red