Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 594
  • Ranni w wypadkach - 10364
  • Kierowcy po alkoholu - 43700
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 51.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.39
  • Średnia liczba rannych dziennie: 59.22
  • Zabici w wypadkach - 594
  • Ranni w wypadkach - 10364
  • Kierowcy po alkoholu - 43700
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 51.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.39
  • Średnia liczba rannych dziennie: 59.22

Społeczeństwo

KGP przyznaje, że radarem Iskra-1 policjanci mierzą „na oko”. I ufa w ich wzrok

Sami policjanci mają dość mierników prędkości, które nie identyfikują mierzonego pojazdu. Związkowcy z policji pytali o tę sprawę Komendę Główną Policji. Otrzymali odpowiedź, której chyba się nie spodziewali…

Opublikowano

-

Sami policjanci mają dość mierników prędkości, które nie identyfikują mierzonego pojazdu. Związkowcy z policji pytali o tę sprawę Komendę Główną Policji. Otrzymali odpowiedź, której chyba się nie spodziewali…

Radar Iskra-1 wykorzystywany w policji. Źródło: policja.pl

Radar Iskra-1 nie pokazuje, który pojazd mierzy, a wciąż jest wykorzystywany przez policjantów. Źródło: policja.pl

W sprawie ręcznych radarów Iskra-1, których policja ma ponad 500 sztuk, napisano już wiele. Wiadomo, że nie pozwalają stwierdzić, którego samochodu prędkość mierzą – stąd zdarza się, że zatrzymywani są kierowcy jadący przepisowo i obciążani za wykroczenie, którego nie popełnili.

Dość tego mają sami policjanci – i trudno się dziwić, bo używanie takich urządzeń nie przysparza im sympatii wśród kierowców. Przewodniczący Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów Województwa Śląskiego wysłał w sprawie radarów Iskra-1 wniosek do Komendy Głównej Policji. Odpowiedź, która nadeszła, musiała go mocno zdziwić.

„Bezwzględna pewność o trafnej ocenie wizualnej”

Pełnomocnik szefa KGP ds kontaktów ze związkami zawodowymi dr Tomasz Szankin w piśmie do policyjnych związkowców przyznał, że to, który pojazd policjant zmierzy radarem Iskra-1 może ocenić tylko oko funkcjonariusza. Dla przedstawiciela Komendy Głównej Policji to nie problem, bo… instrukcja obsługi radaru o tym funkcjonariuszy informuje („przy dokonywaniu pomiaru prędkości najszybciej jadącego pojazdu na tle grupy, osoba dokonująca pomiaru musi mieć bezwzględną pewność o trafnej ocenie wizualnej wyróżniającego się wyższą szybkością pojazdu”).

Niestety Szankin nie wyjaśnia, w jaki sposób policjant mierzący prędkość pojazdów uzyskuje „bezwzględną pewność”, skoro radar Iskra-1 nie określa, jaki pojazd mierzy. Jak oko funkcjonariusza wie, który pojazd faktycznie został zmierzony?

20 metrów od linii wysokiego napięcia

Tomasz Szankin podaje też w piśmie, że na zlecenie Policji przeprowadzono ekspertyzy sprawdzające podatność radaru Iskra-1 na zaburzenia elektromagnetyczne. Wyniki tych analiz wskazują, że radar Iskra-1 jest odporny na zakłócenia przy stosowaniu się do dwóch zaleceń:
– pomiary powinny być wykonywane w trybie pomiaru prędkości pojazdu zbliżającego się,
– punkt pomiaru prędkości musi być oddalony o minimum 20 metrów od osi linii energetycznej wysokiego napięcia.

Szankin potwierdza w piśmie to, co pisaliśmy na brd24.pl dawno temu – policja nie spieszy się z wycofaniem kontrowersyjnego radaru. Nie pada deklaracja o wstrzymaniu używania radaru Iskra-1. Ba, nie pada nawet deklaracja, że gdy Policja kupi 400 nowych mierników laserowych, to Iskry trafią do magazynów.

Zobacz pełną treść odpowiedzi od pełnomocnika Komendy Głównej Policji

luz