Społeczeństwo
OC nie urośnie przez punkty karne od stycznia, nie będzie też wyższych mandatów za recydywę

Opublikowano
4 lata temu-
przez
luzRewolucja w karach dla kierowców zacznie się od stycznia. Nie będzie jednak pełna. OC nie będzie rosnąć za punkty karne, a kierowcy za recydywę nie będą płacić podwójnych stawek kar. To zmieni się dopiero po kilku miesiącach. I wiemy, dlaczego

Fot. Marko Milivojevic/Pixnio.com/CC0
Głośna ustawa podwyższająca kary za wykroczenia drogowe została podpisana przez prezydenta i już nawet opublikowana w Dzienniku Ustaw. To oznacza, że nowe prawo na pewno wchodzi w życie od 1 stycznia. Jednak – jak ustalił portal brd24.pl – nie wszystkie zaplanowane kary zaczną działać od razu. Część wejdzie w życie z ogromnym poślizgiem.
Pół roku później i dziewięć miesięcy później
Być może trudno to było zauważyć, ale w samej nowej ustawie zapisano, że trzy ważne zmiany dotyczące karania kierowców zostają odroczone i wejdą w życie dopiero po upływie 9 miesięcy od ogłoszenia zmian.
Zakłada to Art. 23 znowelizowanej ustawy, który mówi, że „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. z wyjątkiem:”
3) art. 1 pkt 5 w zakresie art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz art. 1 pkt 6 w zakresie art. 135a ust. 1 pkt 1 lit. h, art. 3 pkt 2,
art. 10 pkt 5, art. 14, art. 17 i art. 18, które wchodzą w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia;
4) art. 8 pkt 1, 2 i 4, art. 13, art. 15 i art. 16, które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia;
Które zmiany zaczną obowiązywać dopiero od września 2022 r.? Rozszyfrujmy ten zapis.
Jakie kary nie wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r.?
Przedłużenie wejścia w życie niektórych kar związane jest z koniecznością dostosowania Krajowego Systemu Informacji Policji. To w tym systemie także drogówka sprawdza np. ile punktów karnych na koncie ma kierowca. System ten nie pozwala jednak dziś na to, co zaplanowano w nowelizacji – czyli na rejestrowanie, kiedy ktoś zapłacił mandat i rozpoczynanie biegnięcia dwuletniego czasu kasowania punktów karnych. System ten też nie pozwala na precyzyjne informacje o szczegółach wykroczeń. Dlatego Policja podczas prac nad ustawą wywalczyła sobie dziewięć miesięcy na dostosowanie KSIP i sześć miesięcy na rozpoczęcie dostarczania informacji o wykroczeniach kierowców ubezpieczycielom.
Jest zatem pewnym, że od stycznia kilka rzeczy nie będzie grozić piratom drogowym.
Bez podwyżek OC
Po pierwsze, Policja do czerwca przyszłego roku nie będzie dostarczać (poprzez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – bo tak zaplanowano w ustawie) ubezpieczycielom szczegółów dotyczących wykroczeń popełnianych przez kierowców i liczby punktów karnych otrzymanych za te wykroczenia.
Dlatego jeszcze przez sześć miesięcy przyszłego roku ktoś, kto musi wykupić ubezpieczenie OC nie będzie płacił wyższej stawki za to, że ma na koncie punkty karne od policji za wykroczenia.
Bez wyższych mandatów dla recydywistów
Po drugie, do września 2022 r. piratom drogowym nie będą grozić podwójne kary za wykroczenia, które popełniają ponownie w ciągu dwóch lat. Przypomnijmy, co to dokładnie oznacza:
– kierowca nie zapłaci 3 tys., zł za spowodowanie kolizji, w której ktoś został ranny (tylko ponownie 1,5 tys. zł);
– kierowca powodujący kolizję po użyciu alkoholu nie zapłaci 5 tys. zł (tylko ponownie 2,5 tys. zł);
– kierowca, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, wyprzedzi na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, ominie pojazd przepuszczający pieszego na pasach, nie ustąpi osobie niepełnosprawnej przechodzącej przez jezdnię, jeździ po chodniku i przejściu dla pieszych nie zapłaci 3 tys. zł (tylko ponownie 1,5 tys. zł);
– kierowca, który będzie prowadził po użyciu alkoholu nie zapłaci 5 tys. zł (tylko ponownie 2,5 tys. zł);
– kierowca, który przekroczy dopuszczalną prędkość o 30 km/h nie zapłaci 1,6 tys. zł (tylko ponownie 800 zł);
– kierowca, który będzie wyprzedzał na zakazie wyprzedzania nie zapłaci 2 tys. zł (tylko ponownie 1 tys. zł);
– kto będzie prowadził pojazd bez uprawnień nie zapłaci 3 tys. zł (tylko ponownie 1,5 tys. zł);
– kierowca (ale i pieszy), który będzie objeżdżał półzapory, albo wjedzie na przejazd kolejowo-drogowy przed opuszczeniem lub podniesieniem zapór lub półzapór, albo przy nadawaniu sygnału czerwonego, albo wjedzie na przejazd, gdy nie ma możliwości kontynuowania jazdy nie zapłaci 4 tys. zł (tylko ponownie 2 tys. zł).
Bez kasowania punktów karnych po dwóch latach od opłacenia mandatu
Po trzecie, do wdrożenia nowego systemu punkty karne nie będą kasować się po dwóch latach od opłacenia mandatu za wykroczenie – bo nikt tego na razie nie będzie mógł kontrolować. Na wprowadzenie tej zmiany policja dała sobie czas do września 2022 r.
CZYTAJ, O ILE WZROSNĄ WSZYSTKIE KARY OD STYCZNIA 2022 R.
CZYTAJ, JAKIE BĘDĄ NOWE PUNKTY KARNE OD STYCZNIA 2022 R.
Łukasz Zboralski