Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99

Społeczeństwo

9 grudnia posłowie rozpoczną prace nad nowelizacją prawa ws. pieszych

Opublikowano

-

Już 9 grudnia na Komisji Infrastruktury rozpoczną się w Sejmie prace nad nowelizacją, która m.in. nakaże kierowcom ustępować także pieszym dopiero wchodzącym na przejście dla pieszych. Dzień wcześniej zbierze się Parlamentarny Zespół do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Sejm. Sala plenarna Fot. Matusz Kudła/CC BY-SA 3.0

Sejm. Sala plenarna Fot. Matusz Kudła/CC BY-SA 3.0

W przyszłym tygodniu ruszą już parlamentarne prace nad nowelizacją Prawa o ruchu drogowym. Projekt zmian (w parlamencie nowelizacja dostała numer Druku 802 – tu można śledzić jej legislacyjne losy) został już skierowany do pierwszego czytania w Komisji Infrastruktury.

Nowelizacja zakłada – oprócz nakazania w ustawie kierowcom ustępowania pieszym na przejściach także w fazie „wchodzenia” – ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarach zabudowanych do 50 km/h w dzień i w nocy oraz określenie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu na drogach szybkiego ruchu (połowa prędkości pojazdu wyrażona w metrach, czyli np. 50 m odstępu podczas jazdy z prędkością 100 km/h).

Komisja zbierze się 9 grudnia 2020 (środa), o godzinie godz. 15:00. Posiedzenie będzie prowadzone online, przez Internet. Projekt nowelizacji – druk 802 – czytany będzie jako drugi podczas tego posiedzenia.

Na stronie Sejmu będzie można oglądać transmisję z posiedzenia.

Większość ma PiS, Lewica popiera zmiany, a KO chciała takich samych

W Komisji Infrastruktury, której przewodniczy Paweł Olszewski (KO), większość mają posłowie PiS – jest ich 20. Zasiada tam też 12 posłów Koalicji Obywatelskiej, którzy – gdy projekt zmian długo nie opuszczał rządu – złożyli własny projekt podobnych zmian w sprawie pieszych. Wreszcie jest też trzech posłów Lewicy, która zdecydowanie domaga się takich zmian. Można zakładać, że dwóch posłów Koalicji Polskiej też nie będzie torpedować propozycji zapisanych w nowelizacji. Tak samo raczej nie można się tego spodziewać po posłance niezrzeszonej Hannie Gil-Piątek, która pisuje interpelacje w sprawach BRD – więc interesuje się tą tematyką. Zdecydowanie przeciw będzie więc na Komisji Infrastruktury tylko jeden poseł – Dobromir Sośnierz z Konfederacji.

Przewaga parlamentarzystów popierających zmianę nie musi jednak oznaczać, że projekt pozostanie w formie zaproponowanej przez rząd. Podczas poprzednich prób takiej zmiany, za rządów PO-PSL, posłowie zgłaszali rozmaite pomysły, które zdecydowanie nie miały wiele wspólnego z nauką i faktami. Ostatecznie projekt wówczas poległ. Być może parlamentarzyści wynieśli z tego jakąś nauczkę.

Najpierw Parlamentarny Zespół ds. BRD

Dzień wcześniej, zanim Komisja Infrastruktury zacznie pierwsze czytanie projektu nowelizacji, zbierze się Parlamentarny Zespół ds. BRD, któremu przewodniczy posłanka Lewicy – Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. W tym zespole pracują głównie posłowie Lewicy i Koalicji Obywatelskiej. Jest tylko jeden poseł Koalicji Polskiej oraz poseł Sośnierz z Konfederacji.

Członkowie tego zespołu chcą przedyskutować rządowy projekt nowelizacji 8 grudnia. Posiedzenie zaplanowano na godzinę 12:00. Jeśli będzie dostępna transmisja internetowa, udostępnimy ją w portalu brd24.pl

Łukasz Zboralski