Badania
Jak szybko niszczy się oznakowanie na drodze
Białe pasy na drodze mogą spełniać swą funkcję dwa lata albo blisko dziewęć lat, w zależności od użytych materiałów – wynika z analiz North Carolina State University
Opublikowano
11 lat temu-
przez
luzBiałe pasy na drodze mogą spełniać swą funkcję dwa lata albo blisko dziewęć lat, w zależności od użytych materiałów – wynika z analiz North Carolina State University
Oznakowanie poziome to spory coroczny wydatek w budżetach instytucji zarządzających drogami. W Północnej Karolinie (USA) departament transportu utrzymuje 78 tys. mil dróg stanowych, co oznacza malowanie poziome o łącznej długości 312 tys. mil. Corocznie kosztuje to średnio 14,5 mln dolarów. By lepiej wykorzystywać te pieniądze naukowcy z tamtejszego uniwersytetu już w 2008 r. opracowali modele starzenia się oznakowania.
Amerykańscy badacze sprawdzili, jak wygląda krzywa degradacji oznakowania, uwzględniając średnie natężenie ruchu, materiały użyte do oznakowania, miejsce linii na drodze (krawędź, rozdzielenie pasów) czy nawet kolor.
Wnioski nie były zaskoczeniem. Okazało się, że istnieje liniowa zależność degradacji oznakowania w czasie. Dla oznakowania grubowarstwowego zależność liniowa utrzymuje się przez 60 miesięcy, dla oznakowania wykonanego farbą – przez 12 miesięcy.
Trwalsze niż się spodziewano
Ale najważniejsze jest to, jak długo oznakowanie na drodze utrzymuje swoje parametry, czyli głównie standard odbijania światła. I tu niespodzianka. – Zarówno oznakowanie wykonane farbą jak i to z mas termoplastycznych okazało się trwalsze niż przewidywano – piszą w swojej analizie William E. Sitzabee, Joseph E. Hummer i William Rasdorf.
Na drodze o natężeniu ruchu 10 tys. pojazdów dziennie, oznakowanie grubowarstwowe spełniało normy w czasie od 5,4 roku aż do 8,75 roku w zależności od barwy oraz umiejscownienia linii na drodze. Zaś życie serwisowe oznakowania wykonanego farbą nieznacznie przekraczało dwa lata.
To wyniki dużo wyższe niż uzyskane w poprzednich analizach. Na przykład w badaniu Transportation Research Board, przeprowadzonym w latach 1994 – 1998. Badacze zgromadzili w nim dane dotyczące linii malowanych na drogach w 85 miastach z 19 stanów USA. Opublikowane w 2001 r. wnioski wskazywały, że średni cykl życia malowania farbą to 10,4 miesiąca, a mas termoplastycznych – 26,2 miesiąca (dla koloru białego) oraz 27,5 miesiąca (dla koloru żółtego). Ale też w żadnym ze wcześniejszych pięciu badaniach dotyczących degradacji oznakowania, nie uwzlędniano zróżnicowania zużycia linii w zależności od tego, w jakim miejscu drogi się znajdują (rozdzielające pas, krawędziowe).
W Polsce trzeba doliczyć odśnieżanie
Wyników uzyskanych w amerykańskim badaniu nie da się jednoznacznie przełożyć na modele, które mogą mieć zastosowanie w Polsce. Sami badacze z USA wskazują bowiem, że drogi w Północnej Karolinie nie wymagają częstego odśnieżania. Do swojej analizy mieli więc zbyt mało danych dotyczących wpływu tej czynności na trwałość oznakowania poziomego. Pewnym jest, że ten zabieg utrzymaniowy pogarsza jakość oznakowania.
luz
źródło: Pavement Marking DegradationModeling and Analysis, William E. Sitzabee, Ph.D., P.E., USAF, Joseph E. Hummer, Ph.D., P.E., and William Rasdorf, Ph.D., P.E., F. ASCE, North Carolina State University, 2008
Artykuły, które mogą Cię zainteresować
Alkoholicy kupują na stacjach benzynowych. Połowa z nich pije i dalej jedzie autem. Wstrząsające badanie
Czy ograniczenie prędkości do 30 km/h w miastach to korzyść? Są wyniki badania z 40 miejsc w Europie
Może być mniej znaków na polskich drogach. Ale od dwóch lat urzędnicy resortu infrastruktury sabotują zmianę