Społeczeństwo
Ujawniamy: rząd wyznaczył, ilu kierowców ma ukarać policja w 2015 r.
Policja ma przyłapać ponad 1,7 mln kierowców jadących za szybko, a pieszym wlepić więcej niż 420 tys. mandatów – takie założenia zapisano w rządowym planie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. To dokument Krajowej Rady BRD kierowanej przez minister Marię Wasiak
Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzPolicja ma przyłapać ponad 1,7 mln kierowców jadących za szybko, a pieszym wlepić więcej niż 420 tys. mandatów – takie założenia zapisano w rządowym planie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. To dokument Krajowej Rady BRD kierowanej przez minister Marię Wasiak
Krajowa Rada BRD opublikowała Program Realizacyjny na lata 2015 – 2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013 – 2020. To szokujący dokument. Bo urzędnicy z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zaplanowali wprost, ilu kierowców i pieszych ma w tym roku przyłapać policja – a założenie jest takie, że ma ich zostać ukaranych więcej niż w roku 2014. (zobacz program realizacyjny w pdf)
Ponad dwa miliony mandatów
Gdyby chodziło rzeczywiście o poprawę bezpieczeństwa, w rządowych planach powinna znaleźć się np. liczba zaplanowanych kontroli, czy liczba odcinków dróg, na których powinni czuwać policjanci. W Szwecji władze nie podają nawet, ile pieniędzy wpływa do budżetu dzięki fotoradarom, bo – jak tłumaczą – cel ich stawiania nie jest związany z czerpaniem zysków.
Tymczasem w polskim dokumencie zapisano po prostu, ilu kierowców i pieszych ma zostać przyłapanych na wykroczeniach przez funkcjonariuszy.
Rządowe założenia na 2015 r. dla policji są takie:
– “ujawnić” więcej niż 420 tys. wykroczeń popełnionych przez pieszych,
– “ujawnić” więcej niż 38 tys. wykroczeń popełnionych przez kierujących wobec pieszych,
– “ujawnić” więcej niż 1,7 mln wykroczeń kierujących nieprzestrzegających przepisów dotyczących prędkości
Do tego policjanci mają w tym roku:
– wylegitymować więcej niż 685 tys. pieszych,
– wylegitymować więcej niż 6,3 mln kierujących,
Inwestycje? Zero
Skoro kierowcy mają słono zapłacić za “bezpieczeństwo”, to czy rząd zaplanował dla nich coś w zamian? Niestety. W planie realizacyjnym inwestycje na drogach są śladowe. Najjaskrawszym przykładem są zapisy dotyczące budowy sprawdzonych w Europie bezpiecznych dróg o przekroju 2+1. To trasy, które od dawna powstają są w Szwecji czy Norwegii. W Polsce jest zaledwie kilka fragmentów. I więcej nie będzie. Jak wynika z planu w 2015 r. rząd nie zamierza zbudować ani kilometra takich tras, a w 2016 roku powstać ma zaledwie 10 km dróg 2+1.
Do tego GDDKiA w 2015 r. zbuduje urządzenia bezpieczeństwa dla pieszych w miejscach wysokiego ryzyka na w sumie 64 km dróg (na 2016 r. nie ma żadnych planów w tym zakresie). A na 45 km dróg zrealizowanych zostanie 10 zadań z zakresu uspokajania ruchu.
I to już wszystko, jeśli chodzi o inwestycje na drogach poprawiające bezpieczeństwo.
Chociaż właściwie należy do inwestycji zaliczyć też tegoroczny rozwój sieci nadzoru GITD – 400 fotoradarów, 29 punktów rejestracji przejazdów na czerwonym świetle oraz 20 odcinkowych pomiarów prędkości.
Kampanie o pasach, a o ważnych zmianach nie
Urzędnicy na 2015 r. zaplanowali trzy kampanie, które przeprowadzi Sekretariat Krajowej Rady BRD. Nie znalazła się wśród nich taka, dzięki której rząd dotarłby z informacją do kierowców o ostatnich ważnych zaostrzeniach kar za wykroczenia drogowe. Być może dlatego, że im więcej nieświadomych kierowców, tym łatwiej będzie policji zrealizować mandatowy cel na ten rok.
Jest za to zaplanowana kampania dotycząca zapinania pasów bezpieczeństwa (choć według ostatnich polskich badań zapina je ponad 90 proc. kierowców) oraz “dotycząca problematyki prowadzenia pojazdów po pijanemu”, a także “związana z kształtowaniem bezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego” (prawdopodobnie chodzi o wyemitowany już cykl średniej jakości audycji w TVP pod hasłem “10 mniej”).
Własną kampanię “związaną z przekraczaniem prędkości” przeprowadzi GITD.
Zaplanowano też kilka raportów z badań oraz opracowań zawierających wytyczne dla zarządców dróg. Do końca 2015 r. ma być gotowy “Katalog dobrych praktyk, porządkujący stosowane na drogach rozwiązania z zakresu oznakowania pionowego, poziomego oraz urządzeń BRD”.
A do końca 2016 r. mają zostać opublikowane:
– raport z badania wpływu reklam, w tym świetlnych, na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– wytyczne organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego,
– wytyczne wyznaczania przejść dla pieszych,
– raport z badania skuteczności wybranych urządzeń bezpieczeństwa pieszych,
– raport z badania efektywności przekroju 2+1 pasowego ze szczególnym uwzględnieniem różnych rozwiązań rozdzielających kierunki ruchu,
Przez dwa lata będzie też kontynuowane badanie zachowań na polskich drogach (zobacz pierwsze wyniki z 2015 r.). Powstaną również raporty z badania skuteczności metod i środków zarządzania prędkością na drogach samorządowych oraz analiza wpływu systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym na zachowania kierowców (czyli fotoradarów, odcinkowego pomiaru prędkości i rejestracji przejazdów na czerwonym świetle – red.).
Łukasz Zboralski