Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 128
  • Ranni w wypadkach - 1857
  • Kierowcy po alkoholu - 8701
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.57
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.2
  • Zabici w wypadkach - 128
  • Ranni w wypadkach - 1857
  • Kierowcy po alkoholu - 8701
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.57
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.91
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.2

Społeczeństwo

InPost liderem. Codziennie bada prawa jazdy kurierów. Pomogło rządowe narzędzie

Opublikowano

-

Prezes InPost poinformował, że firma zaczęła codziennie sprawdzać uprawnienia kurierów. I od razu na drogi nie wyjechało sześć osób. Taki system umożliwiło narzędzie Ministerstwa Cyfryzacji

Rafał Brzoska, prezes InPost poinformował dziś w portalu X, że jego firma jako pierwsza polska zaczęła korzystać z rządowego narzędzia umożliwiającego szybkie sprawdzanie, czy pracownicy mają uprawnienia do kierowania. Na pewno jest pierwszą firmą, której szef publicznie zaprezentował wyniki takiego przeglądu.

“6 kierowców już nie wyjedzie dzięki temu na polskie drogi jutro – przynajmniej nie pod flagą naszej firmy, a kolejni muszą uzupełnić dane nim wyjadą” – napisał Brzoska i pokazał wynik sprawdzania z dziś.

Wynik automatycznego sprawdzenia ważności uprawnień do kierowania pracowników InPost – wyniki z 4 lutego. Źródło: X/Rafał Brzoska

InPost do teraz automatycznie – co 24 godziny – weryfikuje ważność prawa jazdy kurierów i partnerów transportu ciężarowego. “Bezpieczeństwo na drodze to dla nas priorytet!” – podkreślił Brzoska. Szef InPostu w dyskusji na X ujawnił, że niebawem na samochodach firmy pojawią się naklejki, które pozwolą szybko zgłaszać wykroczenia popełniane przez kierowców.

Po tragedii rząd dał narzędzie

Automatyczne sprawdzanie uprawnień kierowców do tej pory nie było możliwe. Pracodawca mógł to jedynie zrobić ręcznie wpisując na rządowej stronie imię, nazwisko i numer blankietu prawa jazdy pracownika. W ten sposób nie można było w łatwy sposób zapanować nad sprawdzaniem uprawnień w firmach, w których pracuje wielu kierowców.

Wszystko zmieniło się po tragicznym wypadku w Warszawie. Na początku stycznia tego roku kurier pracujący dla podwykonawcy UPS zabił na przejściu dla pieszych 14-latka. Okazało się, że ten notowany kryminalista,od 2023 r. nie powinien wsiadać za kierownicę. Miał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów na trzy lata, najprawdopodobniej za jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

Po tym wypadku w portalu brd24.pl ujawniliśmy, że już dwa lata temu firmy transportowe prosiły rząd o zaprojektowanie narzędzia, które pozwoli im szybko i automatycznie sprawdzać, czy kierowcy dla nich pracujący nie stracili uprawnień. O tej sprawie zrobiliśmy też materiał w Kanale Zero.

Dwa dni po tekście brd24.pl minister cyfryzacji zwołał konferencję prasową i zapowiedział, że firmy otrzymają od rządu narzędzie. Krzysztof Gawkowski słowa dotrzymał. 31 stycznia umożliwiono firmom automatyczne sprawdzanie. “Zgodnie z moimi zapowiedziami z początku roku, Centralny Ośrodek Informatyki udostępnił usługę API, dzięki której firmy transportowe zyskują szybki dostęp do wiarygodnych danych. To rozwiązanie pozwoli przedsiębiorcom zadbać o bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, a tym samym o wszystkich użytkowników polskich dróg” – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Resort od razu zrobił też dla firm webinarium, podczas którego przedsiębiorcy mieli okazję zapoznać się z funkcjami nowego rozwiązania. Wyjaśnione zostały im też zasady korzystania z dokumentacji technicznej oraz szczegóły procesu uzyskiwania dostępu.

Według informacji resortu do tej pory zainteresowanie korzystaniem z rządowej usługi sprawdzania uprawnień kierowców zgłosiło zaledwie 130 firm z branży transportowej. To bardzo niewielka liczba. Jak wynika z raportu “Transport drogowy w Polsce 2024/2025” TiLP, w samym transporcie ciężkim działa w Polsce blisko 45 tysięcy firm. Niestety, wiele z nich to niewielkie przedsiębiorstwa, których właściciele nie będą skłonni do wprowadzania nowych rozwiązań. Blisko 11 tys. firm transportowych w Polsce dysponuje tylko 1 pojazdem, z kolei 16,6 tys. firm ma niewielka flotę 2-4 pojazdów. 10,3 tys. firm operuje na 5-10 pojazdach. Niecałych 800 firm to giganci, którzy mają floty liczące ponad 50 czy ponad 100 pojazdów.

Łukasz Zboralski