Społeczeństwo
Innogy GO!: opony zimowe latem są bezpieczne. Ekspert: duża nieodpowiedzialność
Opublikowano
6 lat temu-
przez
luzInnogy GO! udostępnia klientom carsharingu samochody na zimowych oponach. W odpowiedzi na nasze pytania, firma twierdzi, że tak jest bezpieczne. Przedstawiciele producentów opon są zdumieni – uważają, że to narażanie na niebezpieczeństwo klientów
Upały sięgające 40 stopni Celsjusza, a w stolicy samochody z firmy Innogy GO! wciąż jeżdżą na oponach zimowych. Kilkanaście dni temu zapytaliśmy firmę, dlaczego nie wymieniła ogumienia w samochodach oferowanych klientom. Teraz otrzymaliśmy odpowiedź. Jest zaskakująca.
Firma: zimówki bezpieczne zimą i latem
Przedstawiciele Innogy GO! przekonują, że nie ma nic złego w jeździe samochodem na oponach niedostosowanych do sezonu. Uważają, że ich samochody mogą jeździć latem na zimówkach, bo są lekkie, a opony są wąskie.
– Z uwagi na parametry techniczne modelu i3 (stosunkowo niska masa) i charakterystykę zastosowanego ogumienia (wąski i wysoki profil opony), jak również przeznaczenie floty do poruszania się w warunkach miejskich w ramach usługi car-sharingu, zastosowanie opon zimowych przez cały rok jest bezpieczne zarówno latem jak i zimą – przekonuje Aleksandra Smolarska- Flis z biura prasowego innogy.
Eksperci: narażanie klientów na niebezpieczeństwo
Taka opinia w zdumienie wprowadza ekspertów zajmujących się oponami. Uważają, że taki stan techniczny samochodów może narażać klientów na niebezpieczeństwo.
– Jeśli samochody z wypożyczalni jeżdżą latem na oponach typowo zimowych, to mogę powiedzieć, że jest to duża nieodpowiedzialność – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. I tłumaczy: – Klient carsharingowy, jest narażany na niebezpieczeństwo, o którym często nie zdaje sobie sprawy. Osoby korzystające z carsharingu z racji nieposiadania własnego samochodu z reguły mają trochę mniejszą świadomość techniczną, w tym dotyczącą opon. Samochody elektryczne mają wysoki moment obrotowy silnika już od samego początku obrotów, więc tym bardziej muszą mieć wysokiej jakości opony dostosowane do sezonu. Opony zimowe w lecie nie stają się całorocznymi. Cały czas to są opony typowo zimowe, czyli takie, które mają zbyt miękką mieszankę gumową na takie temperatury. Droga hamowania na oponach zimowych latem jest dłuższa nawet o 16 metrów. To są dokładnie 4 długości wielu samochodów elektrycznych klasy kompakt – podkreśla.
PZPO od dawna wskazuje, że dobór opon do sezonu ma kolosalne znaczenie dla bezpieczeństwa i przedstawia testy, które tego dowodzą. Eksperci zauważają przy tym, że ci, którzy wolą jeden komplet opon i np. jeżdżą właśnie głównie w mieście, powinni się zdecydować na opony wielosezonowe.
A dłuższa droga hamowania czy mniejsza kontrola sterowności auta to nie jedyne kłopoty, które mogą spotkać kierowcę na drodze. – Warto pamiętać, że w przypadku kolizji drogowej jazda na oponach typowo zimowych latem lub letnich zimą może być podstawą dla ubezpieczyciela do niewypłacenia odszkodowania – ostrzega Piotr Sarnecki. – Może on uznać taką jazdę za rażące niedbalstwo, a tym samym za podstawę do zmniejszenia wysokości odszkodowania.
Nie tylko z tego powodu opinia Innogy GO! dotycząca “bezpiecznego” poruszania się na oponach zimowych latem jest zaskakująca. Jeden z naszych czytelników zaobserwował, że w korporacyjnych samochodach Innogy zainstalowane są… opony letnie. Czy firma stosuje odmienne podejście do bezpieczeństwa własnych pracowników i klientów?
luz