Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 256
  • Ranni w wypadkach - 3563
  • Kierowcy po alkoholu - 16730
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 39.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.28
  • Średnia liczba rannych dziennie: 45.68
  • Zabici w wypadkach - 256
  • Ranni w wypadkach - 3563
  • Kierowcy po alkoholu - 16730
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 39.6
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.28
  • Średnia liczba rannych dziennie: 45.68

Prawo

Pijanych kierowców można kierować na testy psychologiczne

Umożliwia to ustawa o kierujących pojazdami. Ale nikt nie nadzoruje, czy starostowie otrzymują informację z sądów i jak wyglądają te badania – alarmuje prezes TTT

Opublikowano

-

Umożliwia to ustawa o kierujących pojazdami. Ale nikt nie nadzoruje, czy starostowie otrzymują informację z sądów i jak wyglądają te badania – alarmuje prezes TTT

Alkomat Fot. Elza Fiúza/ABr

Alkomat Fot. Elza Fiúza/ABr

 

Od 2011 r. prawo w Polsce umożliwia wysyłanie na testy psychologiczne kierowców, którzy zostali przyłapani ja jeździe pod wpływem alkoholu. Przypomniał to w liście otwartym do premiera prezes Towarzystwa Trzeźwości Transportowców. Na takie badanie może pijących za kółkiem kierować starosta. Umożliwia to ustawa o kierujących pojazdami.
Zgodnie z art.99 tej ustawy starosta kieruje takiego kierowcę na badanie lekarskie, jeśli kierował pojazdem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu. Może też skierować go na badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu, jeśli kierowca jechał po pijanemu lub pod wpływem środków odurzających.

Maciej Wroński, prezes TTT podkreśla, że badania lekarskie są w stanie wykryć stopień uzależnienia kierowcy od alkoholu, a badania psychologiczne pozwalają wykryć, czy dana osoba ma socjopatyczne zaburzenia osobowości prowadzące do lekceważenia norm prawnych i społecznych. Dzięki temu z dróg można by eliminować kierowców stanowiących zagrożenie dla innych. Dlaczego tak się nie dzieje? Zdaniem Wrońskiego brakuje nadzoru nad wykonywaniem badań lekarskich i psychologicznych dla kierowców. W związku z tym istnieje ryzyko, że mogą być przeprowadzane niewłaściwie. Informacje z organów ścigania nie zawsze mogą trafiać do starostów, więc ci nie wszystkich pijanych kierowców mogą kierować na takie badania.

Ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r. umożliwia również wysyłanie pijanych kierowców na kurs reedukacyjny dotyczący problematyki przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii. Ten przepis jest jednak w praktyce martwy. Miały wejść w życie w 2012 r., lecz z powodu braku aktów wykonawczych, rząd przesunął ich wejście w życie na 4 stycznia 2016 r. – W naszej ocenie jedynie takie kursy dają duże prawdopodobieństwo pożądanej korekty osobowości kierowcy, który prowadził pojazd po użyciu alkoholu – podkreśla w liście do premiera szef TTT.

Wroński wytknął również, że do dziś nie zostało wydane rozporządzenie określające wzór odznaki “Wzorowy kierowca”, której wydawanie przewiduje art. 39 n ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

en