Infrastruktura
Jaworzno nie tylko zadziwiło Polskę redukcją wypadków. Jako pierwsze będzie testować autonomiczne samochody
Jaworzno pokazało już, że można zredukować liczbę śmiertelnych wypadków do zera. Na tym nie poprzestało – jako pierwsze w kraju będzie testować autonomiczne pojazdy. Na razie wirtualnie, na mapie, którą stworzono skanując ulice
Opublikowano
7 lat temu-
przez
AgnieszkaJaworzno pokazało już, że można zredukować liczbę śmiertelnych wypadków do zera. Na tym nie poprzestało – jako pierwsze w kraju będzie testować autonomiczne pojazdy. Na razie wirtualnie, na mapie, którą stworzono skanując ulice
Skanowanie Jaworzna w woj. śląskim laserowymi dalmierzami odbyło się w nocy z 28 lutego na 1 marca. Inżynierowie stworzyli w ten sposób mapę punktów – Jaworzno w wirtualu – po którym będą poruszać się testowane przez producentów samochody bez kierowcy. Zanim te pojazdy wyjadą na nasze ulice, to w pamięci komputerów przejadą miliony kilometrów w laboratoriach.
– Stajemy się pionierami w rozwoju pojazdów autonomicznych w Polsce. Pilotażowe skanowanie wybranych ulic i obszarów Jaworzna, to naturalny krok na drodze do zadomowienia pojazdów samojezdnych nad Wisłą – mówi prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, który realizuje projekt we współpracy z miastem Jaworzno i firmą Comtegra.
Współpraca z liderem BRD
Naukowcy nawiązali współpracę z Jaworznem, bo jest miastem wystarczająco dużym by móc przetestować jazdę samochodem autonomicznym w miejskim otoczeniu, a jednocześnie w odróżnieniu od wielkich miast łatwiej tam taki projekt zorganizować. Jaworzno jest też liderem BRD w Polsce, odnosi w tej dziedzinie duże sukcesy. Do stycznia tego roku nieprzerwanie przez 18 miesięcy nie zdażył się tam żaden śmiertelny wypadek. To ewenement w Polsce.
– Inżynierowie wybrali na początek trzy miejsca. To droga dojazdowa do autostrady A4, trasa autobusu nr 321 oraz okolice rynku – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert. – Takie miejsca są niemałym wyzwaniem dla pojazdu autonomicznego. Wskazano te przestrzenie, ponieważ nie jest sztuką wypuścić pojazd autonomiczny na autostradę, która jest miejscem bardzo przewidywalnym. Wyzwaniem jest sprawdzenie, jak taki pojazd zachowa się w mieście, gdzie są wąskie uliczki, dużo domów, wiele się dzieje w każdym momencie – stwierdza Silbert i dodaje, że do testów konieczne może się okazać zbudowanie testowego fragmentu ulicy, czy też toru.
Auta, które „widzą” we mgle i w ciemności
Kiedy mapy 3D Jaworzna zostaną w pełni opracowane trafią do producentów pojazdów autonomicznych, żeby wykonali testy i symulacje systemów pojazdów w warunkach laboratoryjnych. Mapy wgrane do samochodowego systemu znacząco ułatwia jego działanie, bo zamiast poświęcać moc obliczeniową na analizowanie całości rzeczywistości skierują ją na to, co na drogach zmienne: inne pojazdy, pieszych, rowerzystów.
Naukowcy nie mają wątpliwości, że pojazdy autonomiczne to nie mrzonka tylko coś, co się na pewno wydarzy. I zwracają uwagę na przewagę maszyny nad człowiekiem: samochody autonomiczne „widzą” świat w perspektywie 360 stopni, nie przeszkadzają im ciemności, bo korzystają z podczerwieni ani też mgła, bo wykorzystują radar. Nie potrącą pieszego, czy rowerzysty, bo rozróżniają temperatury otaczających obiektów.
AN