Infrastruktura
15 lat osłaniania pracowników drogowych

Opublikowano
3 tygodnie temu-
przez
luzPrzez 15 lat WIMED dostarczył na polskie drogi ok. 200 mobilnych osłon energochłonnych. Sięgają po nie zarówno duże koncerny zajmujące się utrzymaniem dróg szybkiego ruchu, jak i małe firmy, którym zależy na zabezpieczeniu pracowników
Kilkanaście lat temu zabezpieczanie pracowników drogowych mobilnymi osłonami energochłonnymi (TTMA) nie było tak powszechne, jak dziś. Najechania na ekipy drogowców kończyły się zazwyczaj tragicznie. W Polsce nie było rozwiązań, które spełniałyby najwyższe europejskie standardy
Nieczęsto na drogach można było spotkać osłony, które minimalizują skutki uderzeń pojazdów, zarówno dla kierowców czy pasażerów tych pojazdów jak i dla pracowników drogowych uczestniczących w tym zdarzeniu.
Wtedy na rynku pojawiły się jedne z pierwszych takich urządzeń. WIMED zaczął współpracować z europejskim liderem w tym zakresie, z firmą Verdegro.
Dla naszej firmy bezpieczeństwo człowieka na drodze było i jest priorytetem. Jako jedna z pierwszych firm w Polsce wprowadziliśmy na rynek stałe osłony Euro Tracc , bezpieczne konstrukcje wsporcze Prolife oraz inne innowacyjne rozwiązania wpisując się w ogólną strategię poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi Jerzy Kras, menadżer ds. importu i eksportu WIMED.
Polski produkt ElipSafe
Firma WIMED zaczęła też pracować nad własnym rozwiązaniem TTMA. W 2021 r. przy współpracy z technologicznymi partnerami zaczęła opracowywać własną koncepcję osłony energochłonnej.
– Po dwóch latach intensywnej pracy otrzymaliśmy rozwiązanie które dawało nadzieję na uzyskanie pozytywnych wyników w czasie testów zderzeniowym które jeszcze musieliśmy wykonać. I tak tez się stało. Z końcem 2022 roku nasze osłony przeszły komplet testów zderzeniowych na zgodność z europejskimi wymaganiami CEN_TS_16786 w akredytowane jednostce badawczej AISICO we Włoszech – opowiada Jerzy Kras. – Pozytywny wynik testów spowodował że już na początku 2023 roku mogliśmy naszym klientom zaoferować nowe na rynku rozwiązanie nazwane przez nas ElipSafe.
ElipSafe zaprojektowano w taki sposób, aby bez względu na kierunek uderzenia pojazdu, zadziałało w sposób optymalny absorbując siłę uderzenia pojazdu jednocześnie wyhamowując jego prędkość. Statystyki pokazują że większość uderzeń w osłony energochłonne to uderzenia pod kątem, dlatego jest to jeden z ważniejszych parametrów osłony decydujący o skutkach powstałych zdarzeń.
– Zaletą naszych osłon jest też wprowadzone dodatkowe oznakowanie osłony przy użyciu folii fluorescencyjnej która znacznie podnosi widoczność osłony na drodze w każdych warunkach pogodowych. Lepsza widoczność daje kierowcom możliwość wcześniejszego dostrzeżenia miejsca prowadzenia prac drogowych a więc i mają więcej czasu na dostosowanie się do panujących warunków drogowych – wskazuje Jerzy Kras.
W przypadku najechania na osłonę przejmuje ona energię uderzającego pojazdu, co w konsekwencji prowadzi do jej uszkodzenia, którego wielkość zależy od prędkości pojazdu, jego masy, kąta najechania i wielu innych parametrów. WIMED przy projektowaniu własnego rozwiązania położył duży nacisk w możliwość późniejszej łatwej naprawy tych urządzeń. Osłony zostały wyposażone w innowacyjny system wymiennych elementów absorbujących umieszczonych na całej długości urządzenia. W przypadku uszkodzenia osłony można je w prosty sposób wymienić minimalizując tym samym czas i koszt naprawy osłony.
Uratowane życia
Każdego roku dochodzi do nawet kilkunastu niebezpiecznych sytuacji związanych z najechanie na strefy prowadzenia robót drogowych. Mimo tak wielu zdarzeń, nikt w nich uczestniczący nie odniósł większych obrażeń ciała – dlatego, że zwykle prace zabezpieczają już właśnie osłony energochłonne.
Urządzenia te potrafią ocalić pracowników nawet w najtrudniejszych zdarzeniach, w których na strefę robót najeżdża samochód ciężarowy. W takiej sytuacji kluczowe staje się pozostawienie odpowiedniej strefa bezpieczeństwa pomiędzy osłoną o miejscem prowadzenia prac – czym ona jest dłuższa, tym większa szansa na zatrzymanie uderzającego pojazdu.

– Nasza osłona ElipSafe sprawdza się także w tak trudnych zderzeniach. W 2023 r. na autostradzie A2 kierowca cysterny o wadze ok. 40 ton najechał na miejsce prowadzenia prac drogowych. Zadziałała nasza osłona – wspomina Jerzy Kras. – Po uderzeniu w ElipSafe cysterna przewróciła się na bok i w ten sposób sunęła jeszcze kilkadziesiąt metrów po asfalcie. Nie dotarła do miejsca, gdzie pracowali ludzie. Kierowca też nie odniósł poważniejszych obrażeń.
Lata doświadczeń
WIMED przez ostatnich 15 lat dostarczył ok. 200 sztuk mobilnych osłon energochłonnych. Większość została zakupiona przez duże firmy zajmujące się utrzymaniem dróg ekspresowych i autostrad, jednak coraz częściej zaopatrują się w nie również niewielkie firmy wykonujące drobne prace na drogach szybkiego ruchu. Widać, że świadomość w branży drogowej rośnie i coraz więcej firm chce jak najlepiej zatroszczyć się o pracowników.
Taka inwestycja w bezpieczeństwo się opłaca. – Klienci, którzy zdecydowali się na zastosowanie osłon energochłonnych, podkreślają, że nastąpił wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród ekip remontowych – wskazuje Jerzy Kras. – Notują też znaczne zmniejszenie ryzyka poważnych obrażeń w przypadku kolizji, ograniczenie strat materialnych i kosztów napraw infrastruktury drogowej – wylicza i dodaje. – Nie bez znaczenia jest też oczywiście fakt, że stosowanie naszych osłon jest zgodne obecnymi wymogami zabezpieczenia prac na drogach szybkiego ruchu.
Nadchodzące innowacje
ElipSafe spełnia wymagania CEN_TS_16786, jest łatwonaprawialna i może być integrowana z tablicami U-26A, VMS i innymi dynamicznymi systemami informowania kierowców. Jednak WIMED już myśli o kolejnych innowacjach dotyczących takich produktów.
Co osłony energochłonne mogą oferować w przyszłości? Na przykład wykorzystanie czujników do monitorowania uderzeń i stanu technicznego w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe byłoby też automatyczne powiadomienia służb po kolizji.
Wśród kierunków innowacji wymienia się też możliwość zdalnej diagnostyki i przewidywania potrzeby wymiany elementów; lepsze kompozyty, które będą lżejsze, trwalsze i bardziej energochłonne; użycie materiałów samonaprawiających się, które mogą regenerować mikrouszkodzenia; modułowe systemy, które mogą być dostosowywane do różnych warunków (np. zmienna sztywność w zależności od sytuacji); integracja z barierami antyterrorystycznymi, aby łączyć funkcję bezpieczeństwa drogowego z ochroną przed atakami.
Eksperci WIMED wskazują też, że w przyszłości należałoby się zastanowić nad testami i optymalizacją osłon pod kątem samochodów elektrycznych, które mają inną masę i środek ciężkości oraz dostosowaniem do pojazdów autonomicznych, które mogą wymagać innych standardów bezpieczeństwa.
– Bezpieczeństwo ludzi pracujących na drogach powinno być absolutnym priorytetem dla każdego zarządcy infrastruktury drogowej. Inwestowanie w nowoczesne systemy ochrony to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim realna szansa na ratowanie życia – mówi z przekonaniem Jerzy Kras. – Osłony energochłonne to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi poprawy BRD, a nasza 15-letnia obecność na rynku i liczne przypadki ich skutecznego działania są najlepszym potwierdzeniem ich wartości. WIMED dostarcza produkty, które są inwestycją w bezpieczniejszą przyszłość na drogach.
Tekst przygotowany we współpracy z ekspertami WIMED
