Connect with us

Infrastruktura

GITD ogłosił wielki przetarg. Zamawia 321 urządzeń do nadzorowania kierowców

Opublikowano

-

Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozpoczyna opóźnioną rozbudowę systemu nadzoru nad kierowcami. W dużym przetargu zamawia w sumie ponad 300 urządzeń. Najszybciej instalowane będą odcinkowe pomiary prędkości – w przyszłym roku

Fotoradar CANARD. Źródło: CANARD

GITD kupi m.in. 247 nowych fotoradarów. Źródło: CANARD

Zamurowane miliony złotych – tak w skrócie można nazwać propozycję rozbudowy automatycznego sytemu nadzoru nad ruchem drogowym. Bo po raz drugi GITD wyda wielkie pieniądze na urządzenia rejestrujące kierowców i robi to, jak poprzednio – projektując ich lokacje na stałe. Świadczy o tym brak zapisów przetargowych dotyczących wymagania łatwego demontażu i przeniesienie do nowej lokalizacji.
To nie pozwoli reagować na zmieniającą się sytuacje na drogach – czyli na możliwość przenoszenia urządzeń pomiędzy masztami, w zależności od tego, gdzie ruch wymaga większego uspokojenia (a przez lata będą się zmieniać warunki, będzie przybywać jeszcze dróg ekspresowych i obwodnic miast itd.).

To było zresztą do przewidzenia, bo politycznie temat rozbudowy systemu nadzoru – zamiast zostać wykorzystanym do właściwego PR wskazującego na ocalanie życia ludzi np. tak, jak zrobił to premier w sprawie projektu dotyczącego pieszych – jest traktowany jak “gorący kartofel”. Takie podejście nie sprzyja więc przemyśleniom, które powinny odbyć się na poziomie resortu infrastruktury nadzorującego GITD.

321 urządzeń – co dostanie CANARD?

W ramach ogłoszonego przed tygodniem przetargu GITD zamówiło w sumie 321 urządzeń dla Centrum Nadzoru nad Ruchem Drogowym:

247 fotoradarów – ich rozpoczęcie instalacji ma zacząć się w III kwartale przyszłego roku, a zakończyć w III kwartale 2023 r.

39 odcinkowych pomiarów prędkości – instalowanie od I kwartału 2021 r. do IV kwartału 2021 r.

30 monitoring przejazdu na czerwonym świetle – instalacja od II kwartału 2021 r. do I kwartału 2022 r.

5 monitoringów wykrywających niestosowanie się do sygnalizacji na przejazdach drogowo-kolejowych – instalacje od IV kwartału 2021 r. do III kwartału 2022 r.

Z zamówienia wynika więc, że pierwsze na polskich drogach pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości – bo ich instalację zaplanowano już na początku przyszłego roku. Najpóźniej na polskich drogach pojawią się nowe fotoradary, bo zakończenie instalowania wszystkich urządzeń zaplanowano dopiero za dwa lata.

Fotoradary z miejscem na minikamerę

GITD chce, by nowe fotoradary umożliwiały rejestrację prędkości w zakresie 30-220 km/h. Mają też umożliwiać zrobienie zdjęcia pojazdowi tak, by nie było refleksów na szybach oraz by wizerunek kierującego był czytelny. Wymaganiem jest wyposażenie ich w ksenonową lampę błyskową i obsługa 4 pasów ruchu naraz. Mają również mieć możliwość rejestracji wykroczeń nocą dzięki promiennikowi Infrared. Fotoradar ma móc rejestrować wykroczenia w odstępie 2 sekund.

Urządzenie będzie musiało mieć algorytm ANPR – czyli umożliwiający skuteczność w określeniu rodzaju pojazdu (inne progi rejestracji np. w przypadku ciężarówek czy samochodów osobowych) oraz umożliwiający rozpoznawanie numerów z tablic rejestracyjnych.

Fotoradar ma pracować w szerokim zakresie temperatur, 24 h na dobę i mieć obudowę, która będzie odporna na wandalizm. Ma też umożliwiać rejestrację wykroczeń w obu kierunkach ruchu.

Co ciekawe, GITD chce, by urządzenia umożliwiały zdalny podgląd z kamery niezależnie od rejestrowania wykroczeń. Dodatkowym wymaganiem jest umożliwienie instalacji kamery skierowanej przeciwnie do kierunku ruchu, gdzie rejestrowane są urządzenia.

Odcinkowe pomiary prędkości

Odcinkowe pomiary prędkości mają takie same wymagania co do zakresu mierzonych prędkości 30-220 km/h. Również mają mieć system ANPR pozwalające na rozpoznawanie numerów tablic rejestracyjnych.

Te z kolei mają umożliwiać rejestrację wykroczeń na co najmniej trzech pasach ruchu (a nie jak fotoradary – na czterech). One również mają umożliwiać operatorowi CANARD zdalny podgląd z kamery.
W wymaganiach nieobowiązkowych również zawarto możliwość instalacji dodatkowej kamery lub zespołu kamer umożliwiający podgląd ruchu w kierunku przeciwnym do kamery rejestrującej wykroczenia.

Rejestratory przejazdu  na czerwonym świetle i przejazdach drogowo-kolejowych

Urządzenia, które będą wykrywać niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej będą musiały:

– wykrywać fakt zapalenia się na sygnalizatorze czerwonego światła,
– wykrywać fakt wjechania przez pojazd na skrzyżowanie w trakcie trwania fazy czerwonego światła,
– śledzedzić toru poruszania się pojazdu wjeżdżającego na skrzyżowanie w celu określenia jego ścieżki ruchu (warunkowy skręt w prawo) przy jednoczesnym ignorowaniu pojazdów poruszających się w poprzek monitorowanego pasa ruchu,
– weryfikować, czy wykryta ścieżka oznacza naruszenie przepisów ruchu drogowego,
– zarejestrować oraz utrwalić na nośniku danych wszystkie niezbędne informacje identyfikujących dane zdarzenie niezastosowania się do sygnału świetlnego,
– dokonać rozpoznania oraz oznaczenia (na zdjęciu i filmie) pojazdu, którego kierujący nie zastosował się do sygnału świetlnego, oraz zachować sekwencję fotografii i film ilustrujące przebieg zdarzenia, wraz danymi towarzyszącymi takimi jak czas, jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła.

luz