Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 339
  • Ranni w wypadkach - 5483
  • Kierowcy po alkoholu - 24924
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 43.54
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.11
  • Średnia liczba rannych dziennie: 50.3
  • Zabici w wypadkach - 339
  • Ranni w wypadkach - 5483
  • Kierowcy po alkoholu - 24924
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 43.54
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.11
  • Średnia liczba rannych dziennie: 50.3

Infrastruktura

GDDKiA sprawdziła sprzęt przed zimą. Na odśnieżanie jest 500 mln zł

Drogowcy nie tylko przygotowali sól. Poprosili też ITD o skontrolowanie pojazdów, które będą odśnieżać trasy

Opublikowano

-

Drogowcy nie tylko przygotowali sól. Poprosili też ITD o skontrolowanie pojazdów, które będą odśnieżać trasy

Sprzęt do zimowego utrzymania dróg w Obwodzie Utrzymania Autostrady w Pruszkowkie. Fot GDDKiA/Łukasz Jóźwiak

Sprzęt do zimowego utrzymania dróg w Obwodzie Utrzymania Autostrady w Pruszkowie. Fot GDDKiA/Łukasz Jóźwiak

Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad pokazała dziś w Pruszkowie, jak dba o przygotowanie pojazdów do zimowych zadań. Pługi i inne maszyny, które wyjadą do walki ze śniegiem i lodem, zostały skontrolowane przez Inspekcję Transportu Drogowego. Po co? – By mieć pewność, że w zakresie przygotowania do zimy nie pozostało już nic do zrobienia – tłumaczy GDDKiA.

A do zimy drogowcy są już przygotowani dobrze. Dysponują blisko 250 magazynami, w których mieści się w sumie 324 tys. ton soli. Jest też blisko 1,5 tys. km zasłon przeciwśnieżnych, które będą ustawiane na trasach. Tej zimy na trasy wyjeżdżać będzie ok. 2300 pługów, ok. 150 pługów wirnikowych, 96 piaskarek i 95 unimogów. Większość pojazdów wyposażona jest w system monitorowania pracy, dzięki czemu zarządcy dróg wiedzą, gdzie sprzęt aktualnie się znajduje, z jaką prędkością się porusza, a nawet – jakie dokładnie zabiegi wykonuje. – Na działania związane z zimowym utrzymaniem planujemy wydać w nadchodzącym sezonie 500 mln zł – zapowiada Generalna Dyrekcja.

Pracownicy GDDKiA zwracają uwagę, że przygotowania do zimy rozpoczynają się jeszcze latem. Wówczas sprawdzany jest stan nawierzchni dróg krajowych, poboczy i urządzeń odwadniających. Tam, gdzie to konieczne, zlecane są remonty, udrożnienia ścieków przy krawężnikach i rowów. Wszystko po to, by nie gromadziła się na drogach woda, która zamarzając rozsadza nawierzchnię.

Drogi krajowe odśnieżane będą w trzech standardach:

I – około 4 400 km
Jezdnie odśnieżone i odlodzone na całej szerokości (łącznie z utwardzonymi poboczami). Na jezdni nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów dopuszczalne jest pozostanie luźnego śniegu na drodze do 4 godzin, a błota pośniegowego do 6 godz. Konieczność usunięcia gołoledzi, szronu i szadzi do 3 godzin.

II – około 10 900 km
Jezdnie odśnieżone i odlodzone na całej szerokości (łącznie z utwardzonymi poboczami). Po ustaniu opadów dopuszczalne jest pozostanie luźnego śniegu na drodze do 4 godzin, a błota pośniegowego do 6 godz. Konieczność usunięcia gołoledzi, szronu i szadzi do 3 godzin. Dopuszczalna do 6 godzin warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.

III – około 2 600 km
Odśnieżone jezdnie na całej szerokości. Likwidacja śliskości na skrzyżowaniach, przejazdach kolejowych, przystankach autobusowych
i odcinkach dróg o pochyleniu ponad 4%. Luźny i zajeżdżony śnieg oraz zaspy mogą występować do 6 godz.

Część dróg – 1250 km – utrzymywana jest w systemie “utrzymaj standard”, czyli w ramach kilkuletnich kontraktów całorocznych podpisanych z prywatnymi firmami.

Zobacz mapę standardów utrzymania dróg w sezonie 2014/2015

Zobacz mapę aktualnych warunków na drogach.

in