Connect with us

Infrastruktura

Porównanie systemów: bramki, winiety, viaTOLL i kamery ANPR

Firma Neurosoft opublikowała porównanie systemów opłat na drogach. Zestawiono sposób poboru i ceny na autostradach w Polsce, Austrii i Norwegii

Opublikowano

-

Firma Neurosoft opublikowała porównanie systemów opłat na drogach. Zestawiono sposób poboru i ceny na autostradach w Polsce, Austrii i Norwegii

Opłaty i systemy poboru opłat na autostradach w Polsce, Austrii i Norwegii. Źródło: Neurosoft

KLIKNIJ, ŻEBY POWIĘKSZYĆ

Wrocławska firma zajmująca się inteligentnymi systemami transportowymi opublikowała porównanie poborów opłat na autostradach w trzech krajach. Zestawiono polskie bramki dla samochodów osobowych i viaTOLL dla samochodów ciężarowych z austriackimi winietami i urządzeniami Go-Box dla ciężarowych oraz z norweskim systemem AutoPASS oraz kamer ANPR (system automatycznego odczytu tablic rejestracyjnych), z którego korzystają tam wszystkie typy pojazdów. Pobór opłat w Norwegii jest wyjątkowy, ponieważ opiera się na urządzeniach wożonych w samochodzie, ale można również jechać i bez niego – wówczas kierowca otrzymuje rachunek na podstawie rejestracji przejazdu przez kamery na drogach.

Norwegia najtańsza

Który system jest najkorzystniejszy dla kierowców? Jeśli założyć, że kierowcy samochodu osobowego zależy tylko na jednorazowym przejechaniu danego odcinka, najkorzystniej wygląda system norweski. Za przejechanie 126 km z Oslo do Hamar zapłacić trzeba 3,06 euro. Czyli około 2 euro centy za kilometr (przy średnich zarobkach w tym kraju – 3 527 euro).
W Norwegii płaci się online, kwoty za przejazd pobierane są automatycznie z konta dzięki urządzeniu AutoPASS, lub przy jeździe bez urządzenia – można zapłacić na stacji paliw albo opłacić rachunek przysłany pocztą.

W Polsce trochę drożej

W Polsce za dużo krótszy odcinek autostrady A4 Kraków-Katowice (do zestawienia wybrano akurat odcinek koncesyjny Stalexport Autostrada Małopolska S.A.), bo liczący 78,7 km, kierowca osobówki zapłacić musi 4,31 euro. Daje to ok. 5 euro centów za kilometr przy średnich zarobkach w Polsce 685 euro.
W Polsce opłata od samochodów osobowych pobierana jest na bramkach. Kierowcy samochodów ciężarowych akurat na autostradzie A4 Stalexport nie mogą skorzystać z elektronicznych płatności viaTOLL. Na innych odcinkach autostrad w Polsce mogą rozliczać się w sposób elektroniczny za pomocą urządzeń zdalnie rejestrujących przejazd przez bramki (rozliczają się w systemach prepaid lub postpaid).

Austria najdroższa (jednorazowy przejazd)

Więcej niż w Polsce, ale mniej niż w Norwegii trzeba zapłacić za przejazd 64,2 km na trasie Wiedeń – St. Pölten. Choć trzeba zaznaczyć, że winieta za 8,7 euro jest ważna przez 10 dni. Średnio więc na takim odcinku jednorazowy przejazd kosztuje ok. 14 eurocentów (przy średnich zarobkach w Austrii – 2 114 euro).
Kierowcy samochodów osobowych w Austrii muszą wykupić winiety (na stacjach benzynowych lub w sklepach) minimalnie na 10 dni. Kierowcy samochodów ciężarowych rozliczają się tak jak w Polsce, ale nie muszą stawać przed bramkami.

in

Dane zamieszczone na infografice bazują na oficjalnych źródłach z konkretnych krajów. W Polsce to serwis www.ausotrada-a4.pl, w Austrii – www.asfinag.at, a w Norwegii – www.autopass.no. Oprócz tego, twórcy wykorzystali dane Google Maps, LiveTraffic TomTom oraz En.Wikipedia.