Connect with us

Infrastruktura

Australijczycy się chwalą: oto nasz plan na najbezpieczniejsze drogi regionalne

Australijczycy zapowiadają: do 2020 r. nasze najniebezpieczniejsze drogi będą najbezpieczniejszymi. I wyliczają, jak chcą tego dokonać – jest plan, są pieniądze

Opublikowano

-

Australijczycy zapowiadają: do 2020 r. nasze najniebezpieczniejsze drogi będą najbezpieczniejszymi. I wyliczają, jak chcą tego dokonać – jest plan, są pieniądze

Bariery na drodze w Australii. Źródło: www.towardszero.vic.gov.au

Australijczycy zainstalują wiele kilometrów barier linowych, które zredukowały wypadnięcia z drogi i zderzenia czołowe o 85 proc. Źródło: towardszero.vic.gov.au

Australijczycy też zwołują konferencje, narady i briefingi prasowe. Ale do tego mają jeszcze twardy plan inwestycji w infrastrukturę. I to jaki! Zapowiedzieli właśnie zainwestowanie 340 mln dolarów w poprawę bezpieczeństwa ponad 2,5 tys. kilometrów dróg pozamiejskich i regionalnych w stanie Wiktoria.

Jak piszą na swojej stronie “Wizja Zero” – na tych trasach ginie czterokrotnie więcej osób niż w miastach. Połowa ofiar ginie w wypadkach na drogach o dopuszczalnej prędkości 100 i 110 km/h. Główne powody? Zjechanie z drogi i zderzenie czołowe.

Jak Australijczycy chcą to zmienić?

Po pierwsze – poprawią 20 najbardziej ryzykownych odcinków na tych trasach. Ale też na drogach wysokiego ryzyka, za jakie uznają te, po których można jechać 100 km/h, zainstalują 330 km barier linowych. Bo – jak sprawdzili – instalacja takich barier przynosi 85-procentowy spadek liczby wypadnięć z drogi i zderzeń czołowych. (w Polsce też jest dowód na takie działanie barier). Na odcinkach tych tras, na których jeździ wielu motocyklistów, zainstalowane zostaną specjalne osłony na barierach.

Na drogach z dozwoloną prędkością 100 km/h pojawi się też grubowarstwowe oznakowanie, które spełnia funkcję akustyczną – i najechanie na nie ostrzega kierowcę hałasem o zmianie toru jazdy.

Australijczycy zapowiadają też współpracę z lokalnymi społecznościami, które mogą wskazać, gdzie jest niebezpiecznie oraz dalszy rozwój sieci fotoradarów. Chcą też badać kolejne, nowe technologie, które mogą skuteczniej oddziaływać na kierowców i przyczyniać się do większego bezpieczeństwa.

ai