Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 40
  • Ranni w wypadkach - 711
  • Kierowcy po alkoholu - 3295
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.82
  • Zabici w wypadkach - 40
  • Ranni w wypadkach - 711
  • Kierowcy po alkoholu - 3295
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.24
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 41.82

Filmy

40 ton w miejscu nie staje. Kierowcy – nie pchajcie się przed tramwaje!

Opublikowano

-

Tramwaje Warszawskie w spocie filmowym ostrzegają kierowców, że gdy zajadą drogę motorniczemu, to on mimo najszczerszych chęci, nie będzie mógł zatrzymać pojazdu i uniknąć zderzenia. “Gdy wjedziesz mi na tory, to Cię nie ominę, choćbym bardzo chciał” – piszą tramwajarze do kierowców

Tramwaje Warszawskie próbują w filmowy sposób uświadomić kierowcom, że nieustępowanie pierwszeństwa tym wielkim pojazdom kończy się tragicznie. “Ważę 40 ton, a nawet więcej. Gdy wjedziesz mi na tory, to Cię nie ominę, choćbym bardzo chciał. Uważaj na tramwaje!” – tłumaczą w spocie tramwajarze.

Pokazali też niebezpieczną sytuację z kierowcą samochodu osobowego, który wjechał na tory tuż przed tramwaj. Doszło do zderzenia.

Warto uzmysłowić obie, że samochód osobowy przy prędkości 50 km/h, zatrzyma się po 25 metrach – i to zakładając, że kierowca zareaguje sprawnie, a jego czas reakcji będzie wynosił jedną sekundę. Przy takiej samej prędkości tramwaj zatrzyma się dopiero po 63 metrach. A jeśli będzie w nim bardzo wielu pasażerów, droga zatrzymania może się jeszcze znacznie wydłużyć.

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?

Kierowcy mają czasem problem z sytuacjami, gdy na drogach ich ruch przecina się z ruchem tramwajów. Przypomnijmy więc, że na skrzyżowaniach równorzędnych trzeba ustępować pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony, ale – uwaga – tramwajowi należy ustąpić, bez względu na to, z której strony nadjeżdża!

Mówi o tym art. 25 Prawa o ruchu drogowym:

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

Kolejna problematyczna sytuacja dla kierowców to spotkania z tramwajami na rondach. Warto pamiętać, że przy tradycyjnie oznakowanych skrzyżowaniach z ruchem okrężnym w Polsce – czyli z dodanym znakiem A-7, ustąp pierwszeństwa, tramwaj nie ma pierwszeństwa zanim wjedzie na rondo – czyli musi ustąpić pojazdom, które już na nim się znajdują. Trzeba jednak ustąpić motorniczemu, który z ronda zjeżdża.

O innych relacjach z tramwajami powinni pamiętać też piesi na przejściach. Kierowcy muszą bowiem ustępować pieszym zanim ci wejdą na pasy. Tymczasem motorniczy ma obowiązek ustąpić tylko pieszym już znajdującym się na “zebrze” a nie dopiero tam wchodzącym.

ai