Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 368
  • Ranni w wypadkach - 6304
  • Kierowcy po alkoholu - 28292
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 45.22
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.07
  • Średnia liczba rannych dziennie: 52.53
  • Zabici w wypadkach - 368
  • Ranni w wypadkach - 6304
  • Kierowcy po alkoholu - 28292
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 45.22
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.07
  • Średnia liczba rannych dziennie: 52.53

Badania

Jak kierowcy traktują pieszych w Polsce? Ministerstwo zleciło badanie

Opublikowano

-

Instytut Transportu Samochodowego  zbada relacje między pieszymi i kierowcami na drodze. Sprawdzi m.in. z jakimi prędkościami w tych miejscach jeżdżą kierowcy. Badanie za ok. 350 tys. zł zleciło Ministerstwo Infrastruktury

Przejście dla pieszych w Białymstoku. Fot. Henryk Borawski/CC ASA 3.0

Ile czasu czekamy na przejście przez jezdnię i z jaka prędkością kierowcy do niego dojeżdżają – między innymi to podczas badań terenowych mają sprawdzić eksperci ITS. Fot. Henryk Borawski/CC ASA 3.0

Ministerstwo Infrastruktury postanowiło zamówić kompleksowe badanie dotyczące relacji między pieszymi i kierowcami. „Wiedza ta jest niezbędna do efektywnego programowania i oceny działań w zakresie brd w Polsce” – napisał resort w zamówieniu badania. A kwestie te wymagają pilnych działań, bo jak pisaliśmy niedawno na brd24.pl już co drugi potrącony pieszy to człowiek na przejściu. W liczbie potrąceń na „zebrach” Polska cofnęła się o dekadę. Coraz rzadziej to piesi winni są wypadków, a coraz częściej kierowcy. Tylko w ubiegłym roku potrącono blisko 8 tys. pieszych

Jak szybko jadą przed przejściami?

W czterech województwach przeprowadzone zostaną badania terenowe zarówno pieszych jaki i kierowców jak również ankiety z oboma tymi grupami. Badania mają obejmować duże miasta, miejscowości do 10 tys. mieszkańców i miejsca poza terenem zabudowanym. Pomiary mają być dokonywane zarówno w miejscach gdzie przejście dla pieszych jest wyposażone w sygnalizację świetlną jak i te bez świateł.

Kierowcy będą obserwowani m.in. pod kątem prędkości na dojeździe do przejścia, wjazdu na czerwonym świetle. Badacze mają zwrócić uwagę czy kierowcy ustępują pierwszeństwa pieszym i czy np. wywierają presję, by ludzie szybciej przechodzili po pasach. Naukowcy sprawdzą też, jak kierowcy zatrzymują się przed przejściami – czy nie hamują gwałtownie tuż przed zebrami.

Od strony pieszych

Badacze będą również odnotowywać m.in. z jaką prędkością piesi poruszają się na przejściu, ile czasu oczekują na przekroczenie jezdni, czy przechodzą w miejscach niedozwolonych lub na czerwonym świetle, czy rozmawiają w tym czasie przez telefon, piszą wiadomości i słuchają muzyki. A poza obszarem zabudowanym będzie także przeprowadzone badanie stosowania odblasków przez pieszych.

Badanie będzie realizowane w dwóch etapach. Raport końcowy ma trafić do resortu do 10 lutego 2019 r. Instytut Transportu Samochodowego wygrał w przetargu ministerstwa na to zlecenie ceną – zaoferował prace za niespełna 350 tys. zł.

AN