Społeczeństwo
Kolejna komisja do dorabiania. 43 urzędników resortu infrastruktury na liście. ITS ukrywa płace
Opublikowano
4 lata temu-
przez
luzAż 43 urzędników Ministerstwa Infrastruktury w komisji wydającej firmom transportowym certyfikat kompetencji zawodowych – ustalił portal brd24.pl. Komisja działa w podlegającym resortowi Instytucie Transportu Samochodowego. Jego dyrektor sam ustala zasady płac w komisji. ITS ukrywa, ile zarobili urzędnicy. W 2004 r. z taką samą komisją wybuchła afera – wówczas minister Marek Pol nakazał zwolnić podwładnych
W ubiegłym miesiącu brd24.pl ujawnił, że urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury dorabiają w komisji, która układa i ocenia pytania na egzamin teoretyczny na prawo jazdy. Nasze śledztwo dziennikarskie dowiodło, że urzędniczka, która została zatrudniona w tym ciele pracowała nad rozporządzeniem określającym m.in. zasady wynagradzania tej komisji
[czytaj: Ministerstwo przyznaje: urzędniczka pisała rozporządzenie w sprawie komisji, w której potem dostała pracę]
Ustaliliśmy też, że nazwisko głównego specjalisty Departamentu Transportu Drogowego Tomasza Piętki zapisało się także jako autor pliku nowelizacji ustawy, która nakazywała powołanie takiej komisji.
Tylko w pięć ostatnich lat na wynagrodzenia tej komisji podatnicy wydali ponad 733 tys. zł. Członkowie tej komisji dopuszczali też pytania na państwowy egzamin z zewnętrznych firm – te reklamowały się potem logotypami na pytaniach, które widział każdy zdający egzamin na prawo jazdy w Polsce.
Oprócz urzędników w tej komisji zarabiali też zewnętrzni eksperci powoływani do niej w mało przejrzysty sposób – indywidualnie “zapraszani” do współpracy przez urzędników.
[czytaj więcej: Projekt Forsa+ w resorcie infrastruktury. Jak działa grupa trzymająca pytania na prawo jazdy]
Okazało się, że to nie jedyna komisja, w której do swoich etatów dorabiają urzędnicy resortu ministra Andrzeja Adamczyka. Ogromną ich grupę odkryliśmy na liście członków innej komisji – działającej w Instytucie Transportu Samochodowego. W dodatku są tu urzędnicy, którzy zarabiali też w poprzedniej komisji.
Przedsiębiorcy płacą 800 zł, komisja zarabia i dostaje zwroty za podróże oraz noclegi
Chodzi o komisję egzaminacyjną, która ocenia egzamin na certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie drogowym. Taki certyfikat musi mieć co najmniej jedna osoba zarządzająca firmą transportową. A Polska jest potentatem transportowym w Unii Europejskiej. Każdy przedsiębiorca transportowy za taki certyfikat musi zapłacić w sumie 800 zł. Z tego 500 zł to koszt samego egzaminu organizowanego przez Instytut Transportu Samochodowego.
W tej komisji wysokość zarobków nie jest ustalana jawnie rozporządzeniem ministra. Pozwala ono kształtować poziom wynagrodzeń dyrektorowi Instytutu Transportu Samochodowego. Obecnie jest nim Marcin Ślęzak, który w ubiegłym tygodniu odebrał z rąk prezydenta Andrzeja Dudy tytuł profesora nauk inżynieryjno-technicznych.
Stawki wynagrodzenia to nie wszystko. Ponieważ egzaminy odbywają się w różnych częściach kraju, Instytut płaci też członkom komisji za dojazd na egzamin – w tym pokrywa też koszty noclegu.
W 2004 r. minister po takiej aferze zwolnił urzędników, dziś ITS ukrywa przed nami zarobki
Poprosiliśmy Instytut Transport Samochodowego o podanie łącznych wynagrodzeń członków tej komisji od 2015 r. (włączając wydatki na delegacje i dojazdy). Jednak takich informacji nam nie przekazano.
Rzecznik ITS Mikołaj Krupiński w oficjalnej odpowiedzi wezwał naszą redakcję “do wykazania szczególnego interesu prawnego w pozyskaniu tej informacji w terminie 14 dni od doręczenia niniejszego pisma”.
Naszym zdaniem wszyscy podatnicy mają interes prawny w tym, żeby dowiedzieć się, kto, jak i w jakich ciałach pobiera wynagrodzenie z publicznych pieniędzy – zwłaszcza, jeśli jednocześnie jest opłacanym przez podatników pracownikiem ministerstwa. I taką odpowiedź przekazaliśmy ITS.
Próba ukrywania przez Instytut zarobków członków komisji może niepokoić. Bo akurat w związku z taką samą komisją i dorabianiem w niej urzędników ministerstwa już raz w kraju wybuchła poważna afera.
W 2004 r. “Gazeta Wyborcza” opisała, jak urzędnicy dorabiają w tej samej komisji w ITS. “Czy dyrektorzy Ministerstwa Infrastruktury zrobili sobie maszynkę do robienia pieniędzy z egzaminów na certyfikaty dla przewoźników drogowych? Dwóch dyrektorów minister Marek Pol kazał już zwolnić. Nie wyklucza zainteresowania sprawą prokuratury” – czytamy w tekście z tamtego czasu.
Wówczas na liście szefów komisji egzaminacyjnej wydających certyfikacje znaleźli się pracownicy resortu ministra, pracownicy ITS i dwaj urzędnicy Rządowego Centrum Legislacji. W sumie – 24 osoby. Według “GW” każda z nich dorabiała od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych rocznie.
43 urzędników resortu na liście komisji i rozporządzenie, które zagwarantowało im posady szefów
Czy sytuacja z 2004 r. właśnie się powtarza? Można mieć takie podejrzenie. W 2017 r. weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa, w którym urzędnicy resortu zagwarantowali sobie trzymanie w ręku posady przewodniczącego komisji gzaminacyjnej na certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie drogowym.
A dokładniej rzecz biorąc posadę zagwarantowali sobie w tym rozporządzeniu pracownicy Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury. W rozporządzeniu zapisano bowiem:
“§ 3. 1. Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego wyznaczanego przez ministra właściwego do spraw transportu spośród osób zatrudnionych w komórce właściwej do spraw transportu drogowego urzędu obsługującego tego ministra, posiadającego ukończone studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie i co najmniej 5-letni staż pracy w administracji publicznej na stanowisku związanym z transportem drogowym, oraz dwóch członków wyznaczanych przez kierownika jednostki, przy której działają komisje egzaminacyjne, po jednym spośród osób zatrudnionych w tej jednostce oraz spośród przedstawicieli polskich organizacji działających na rzecz transportu drogowego”.
Przypomnijmy – to urzędnicy tego samego departamentu zarządzają też inną komisją, w której dorabiają – zajmującą się pytaniami na egzamin na prawo jazdy. Szefem komisji ds. pytań egzaminacyjnych od początku jej utworzenia rozporządzeniem był główny specjalista z Departamentu Transportu Drogowego Tomasz Piętka, którego inicjał i nazwisko odkryliśmy jako autora pliku nowelizacji ustawy w sprawie powołania takiej komisji. Piętka do dziś jest sekretarzem w tym ciele.
[czytaj więcej: Urzędnik, który został szefem komisji, pisał ustawę ją wprowadzającą? Ciekawy trop w dokumencie]
Stąd nie jest dziwnym, że na liście urzędników zatrudnionych w komisji działającej w ITS, do której dotarliśmy, jest wielu pracowników owego Departamentu Transportu Drogowego. W sumie – jak ustaliliśmy – od 1 lipca 2013 r. przez komisję przewinęło się aż 43 urzędników resortu.
Wśród nich są też urzędnicy, którzy jednocześnie dorabiają w komisji ds. pytań na prawo jazdy – to:
Tomasz Behrendt – zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury,
Jarosław Żuk – pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
Łukasz Mucha – pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
Marcin Kichler – pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
Małgorzata Świderska – pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.
Oto pełna lista urzędników z resortu ministra Andrzeja Adamczyka, którzy dorabiali w komisji w Instytucie Transportu Samochodowego (przy tych, których udało się nam odnaleźć w sieci, wpisujemy dokładnie afiliacje ministerialnych departamentów, wytłuszczonym drukiem wskazujemy tych, którzy byli w komisji od czasu wydania nowego rozporządzenia w 2017 r.):
1. Behrendt Tomasz
– zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury,
2. Berradjem Marcin
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
3. Bocheński Tomasz
– radca ministra w Departamencie Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury,
4. Bolimowski Ryszard
– główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
5. Bożyk Maciej
– naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
6. Gruszka Rafał
– zastępca dyrektora Departamentu Spraw Obronnych Ministerstwa Infrastruktury (obecnie prawdopodobnie zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad)
7. Hołownia Paweł
– radca prawny w Ministerstwie Infrastruktury?
8. Kałużna-Maciołek Magdalena
– główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
9. Kędzierska Magdalena
– główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
10. Kichler Marcin
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
11. Kowalczyk Anna
– główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
12. Kowalska Hanna
– naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
13. Kozera Tomasz
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
14. Kozłowski Michał
– specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
15. Krasowski Michał
– starszy specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
16. Król Jerzy
– naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
17. Krukowska Anna
– radca ministra w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
18. Kuzka Grzegorz
– zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury,
19. Lewandowska Tina
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
20. Lewczak Krzysztof
– naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
21. Maciejewska Agnieszka
– pracownik Ministerstwa Infrastruktury
22. Michalski Tomasz
– pracownik Ministerstwa Infrastruktury
23. Mizgajska-Kępa Katarzyna
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
24. Mucha Grzegorz
– naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
25. Mucha Łukasz
– naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
26. Nowakowska Agnieszka
– starszy specjalista w Departamencie Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury
27. Orczyk Michał
– zastępca dyrektora departamentu Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji?
28. Piwowar Sławomir
– główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
29. Plak-Nowicka Barbara
– naczelnik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
30. Rajska-Stasiak Agnieszka
– specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
31. Rybak Anna
– starszy specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
32. Stączek Ewelina
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
33. Straczuk Monika
– główny specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
34. Świderska Małgorzata
– starszy specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
35. Urbanik Roman
– specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
36. Wachnik Artur
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, (od końca 2020 r. prawdopodobnie główny specjalista w GITD)
37. Wiszniewska Anna
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury (obecnie już pracowniczka Sekretariatu Krajowej Rady BRD)
38. Wiśnicki Tomasz
– specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
39. Wirant Iwona
– specjalista w Departamencie Dróg i Autostrad w Ministerstwie Infrastruktury
40. Zaniewska Katarzyna
– główny specjalista w Departamencie Prawnym
41. Zbucki Jakub
– specjalista Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
42. Żuk Jarosław
– pracownik Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury,
43. Żukowska Monika
– pracownik Ministerstwa Infrastruktury
Łukasz Zboralski