Społeczeństwo
Duńczycy: nasz eksperyment drogowy nie miał naukowych podstaw
Nie spodziewaliśmy się, że podwyższenie limitu prędkości spowoduje bardziej jednorodny ruch na drodze – mówi przedstawiciel duńskiego zarządu dróg
Opublikowano
11 lat temu-
przez
luzProjekt podwyższenia limitu prędkości na drogach powstał na polityczne zamówienie, nie spodziewaliśmy się, że ruch na drodze uczyni się bardziej jednorodny – przyznaje portalowi brd24.pl przedstawiciel duńskiego zarządu dróg
Duński eksperyment na drogach stał się już głośny w całej Europie, chociaż zakończy się dopiero w 2015 r. Bo stoi w mocnej sprzeczności z powszechnym poglądem, że to prędkość na drodze jest przyczyną śmierci. Duński zarząd dróg – Vejdirektoratet – w 2011 r. zdecydował się podnieść limit prędkości na niektórych drogach z 80 km/h do 90 km/h. Jak doniosła prasa wstępne wyniki są zadziwiające – spadła liczba wypadków na tych odcinkach. Duńczycy tłumaczą to tym, że ruch stał się bardziej jednorodny, więc mniej osób musi wyprzedzać i zmalało ryzyko (więcej o duńskim eksperymencie napisaliśmy tutaj). Zapytaliśmy więc przedstawiciela Vejdirektoratet o szczegóły tego projektu.
Czy mieliście jakiekolwiek naukowe podstawy do tego, by zakładać, że podniesienie limitu prędkości na tych odcinkach dróg uczyni ruch bardziej jednorodnym?
Rene Juhl Hollen, inżynier z Vejdirektoratet: Rozpoczynając tę próbę nie mieliśmy żadnych wcześniejszych doświadczeń związanych z tym, że podniesienie limitu prędkości na drogach poza obszarem zabudowanym może prowadzić do bardziej jednorodnej prędkości, z jaką będą poruszać się pojazdy. Projekt wystartował jako polityczne życzenie zwiększenia limitów na najbardziej odpowiednich drogach przy jednoczesnych inwestycjach poprawiających jakość dróg np. ustawieniu barier ochronnych, czy wykonaniu oznakowania poziomego dającego efekt akustyczny po najechaniu na linię.
Na ilu odcinkach dróg zdecydowaliście się w 2011 r. podnieść limit prędkości o 10 km/h?
Projektem zostało objętych w sumie 15 odcinków dróg. Łączna ich długość to 100 km.
Jeśli – jak twierdzą duńscy dziennikarze – odnotowaliście już spadki liczby wypadków, to jakie one są? Proszę podać, o ile zmniejszyła się liczba zdarzeń na odcinkach, na których dozwoliliście jazdę z prędkością 90 km/h.
Liczba wypadków drogowych odnotowana na tych odcinkach po 1,5 roku trwania projektu nie pozwala jeszcze na jakiekolwiek uzasadnione wnioski statystyczne. Ostateczna ocena wpływu podwyższenia limitu prędkości na liczbę wypadków zostanie wykonana, gdy będziemy dysponować danymi z wszystkich trzech lat trwania tej próby. Raport planowany jest na wiosnę 2015 r.
rozmawiał Łukasz Zboralski