Connect with us
Statystyki 2024
  • Zabici w wypadkach - 1553
  • Ranni w wypadkach - 23361
  • Kierowcy po alkoholu - 86937
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 59.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 4.45
  • Średnia liczba rannych dziennie: 66.94
  • Zabici w wypadkach - 1553
  • Ranni w wypadkach - 23361
  • Kierowcy po alkoholu - 86937
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 59.13
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 4.45
  • Średnia liczba rannych dziennie: 66.94

Społeczeństwo

Ochrona pieszych – pierwszy taki podręcznik w Polsce. To biblia dla drogowców

Krajowa Rada BRD opublikowała podręcznik “Ochrona pieszych”. – To praktyczne wskazówki dla zarządców dróg, gotowe do wykorzystania – mówi redaktor dzieła prof. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej. – Myślę, że to poprawi sytuację pieszych w Polsce

Opublikowano

-

Krajowa Rada BRD opublikowała podręcznik “Ochrona pieszych”. – To praktyczne wskazówki dla zarządców dróg, gotowe do wykorzystywania – mówi redaktor dzieła prof. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej. – Myślę, że to poprawi sytuację pieszych w Polsce

Ochrona pieszych  - podręcznik dla organizatorów ruchu pieszego

Fragment okładki publikacji “Ochrona pieszych – podręcznik dla organizatorów ruchu pieszego”. Źródło: KRBRD

 

Takiej pozycji w kraju po prostu brakowało. Przyznają to sami autorzy podręcznika zamówionego przez Sekretariat Krajowej Rady BRD. – To pierwsza w Polsce tak obszerna pozycja z zakresu ochrony pieszych – wskazuje recenzent podręcznika prof. Jan Kempa z Uniwersytetu Technologiczno – Przyrodniczego w Bydgoszczy i dodaje: – Dotychczas w polskiej lieteraturze przedmiotu ochronie pieszych nie poświęcono wiele miejsca. Należy zaznaczyć, że na polskim rynku księgarskim odczuwa się ogromny brak pozycji omawiających kompleksowe podejście do zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego, a ruchu pieszego w szczególności – mimo ogromnego zapotrzebowania na nie.

Podręcznik trafił do bibliotek, uczelni technicznych oraz do oddziałów GDDKiA, zarządców dróg wojewódzkich i powiatowych. Rozesłano blisko 2 tysiące egzemplarzy.
Podręcznik jest darmowy i można go też pobrać w Internecie (tu pobierzesz podrecznik “Ochrona pieszych” w formacie pdf).

Praktyczne narzędzia i wskazówki dla władz

– To podręcznik bardziej praktyczny niż naukowy – podkreśla prof. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej, jeden z autorów i główny redaktor monografii. – Dziedziną bezpieczeństwa ruchu drogowego zajmuję się już kilkadziesiąt lat, od wielu lat pracuję też w projekcie GAMBIT. I ta książka powstała też na bazie naszych doświadczeń.

Profesor zaznacza, że założeniem było przekazanie praktycznych narzędzi drogowcom. Ale nie tylko. – Wskazujemy też władzom, czyli ministerstwu, gdzie i co należałoby zmienić w prawie – mówi prof. Jamroz. – Zasygnalizowaliśmy, że należy dokonać zmian i opracować różne wytyczne. Choćby w temacie organizacji przejść przy szkołach, czy wyznaczania widoczności pieszych. My w podręczniku podajemy zasady i je można ująć w wytyczne – tłumaczy.

Jak to się robi – planowanie i urządzenia

W podręczniku dla organizatorów ruchu pieszego przedstawione zostały metody identyfikowania zagrożeń dla tej grupy uczestników ruchu. Dzięki nim drogowcy rzetelnie rozpoznają najbardziej niebezpieczne miejsca i określą problemy wymagające rozwiązania.

Przedstawiono też m.in. szczegółowe zasady stosowania urządzeń ochrony pieszych i podano dobre przykłady zarówno z Polski jak i innych krajów. Osobne rozdziały poświęcone zostały urządzeniom i działaniom poprawy bezpieczeństwa dla pieszych poruszających się wzdłuż dróg. Organizacja samych przejść opisana została także oddzielnie.

Autorzy pracy na podstawie badań naukowych określają, w jakim stopniu określone rozwiązania mogą poprawiać bezpieczeństwo pieszych m.in. pod względem spadku liczby wypadków, ofiar i rannych.

Najbardziej praktyczna część podręcznika to załącznik – “Katalog wybranych urządzeń ochrony pieszych”. W nim podano wraz ze zdjęciami szczegółowo opisane konkretne rozwiązania zastosowane na drogach, z których warto korzystać.

Czy samorządowi zarządcy dróg zaczną poprawiać bezpieczeństwo pieszych zgodnie z dobrymi wskazówkami zawartymi w podręczniku? Prof. Jamroz nie ma wątpliwości, że tak się stanie. – Byłem akurat niedawno w departamencie infrastruktury w województwie pomorskim i tam był otwarty nasz podręcznik podczas omawiania problemu oświetlania przejść dla pieszych – opowiada. – My w nim pokazujemy, jak to robić właściwie. Projektantom i drogowcom, którzy czasem nie wiedzą, jak powinno to zostać zorganizowane, dajemy wskazówki, z których mogą skorzystać “od ręki”. Dlatego myślę, że podręcznik naprawdę będzie wykorzystywany i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych w kraju.

luz