Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 141
  • Ranni w wypadkach - 2096
  • Kierowcy po alkoholu - 9715
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.88
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.88
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.78
  • Zabici w wypadkach - 141
  • Ranni w wypadkach - 2096
  • Kierowcy po alkoholu - 9715
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 36.88
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.88
  • Średnia liczba rannych dziennie: 42.78

Filmy

Kierowca zasnął na S19. Ocaliła go poduszka zderzeniowa

Opublikowano

-

GDDKiA pokazała, jak działa infrastruktura wybaczająca błędy kierowców. Prowadzący auto osobowe zjechał z drogi, bo zasnął. Uderzył w poduszkę zderzeniową, która przejęła energię uderzenia

Jak słusznie dekady temu pomyśleli Szwedzi – kierowców trzeba edukować i kontrolować, ale ludzie nadal popełniać będą błędy. Dlatego na drogach zaczęto stosować takie rozwiązania, które pozwalają minimalizować skutki ludzkich błędów. Jednymi z nich są terminale zderzeniowe i poduszki zderzeniowe montowane na rozjazdach dróg szybkiego ruchu. To tam kierowcy wpadając w tzw. strefę dylematu mogą podejmować decyzje za późno i w efekcie trafiać w bariery. Dawniej w Polsce w takich miejscach stawiano – o zgrozo! – betonowe zapory. Takie były np. na autostradzie A2 i zniknęły dopiero po śmiertelnym wypadku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała film z kierowcą, który na drodze ekspresowej S19 zasnął za kierownicą i zjechał z trasy. Miał ogromne szczęście bo na rozjeździe uderzył czołowo właśnie w poduszkę zderzeniową, która przejęła energię tego uderzenia. To urządzenie uratowało mu życie.

Przy polskich drogach w takich miejscach stoi wiele poduszek zderzeniowych i nieco mniejszych – terminali zderzeniowych. Wiele z nich jest najeżdżanych przez kierowców, którym ocalają życie. – To urządzenie jest i terminalem, i osłoną energochłonną. Jest to bowiem nowoczesne, hybrydowe urządzenie. Wygląda niepozornie, ale ma w sobie bardzo innowacyjne rozwiązanie, które pozwala pochłaniać energię uderzenia. W skrócie: jest w środku taśma, która przechodzi przez cały system rolek. One wyginają tę taśmę podczas uderzenia pochłaniając energię – opowiadał brd24.pl po jednym ze sfilmowanych najechań na terminal Grzegorz Bagiński, dyrektor generalny Saferoad w Polsce i wiceprezes Saferoad AS – firmy, która montuje na polskich drogach terminale SafeEnd. – To oczywiście nie jest jedyne urządzenie tego typu, które mamy w ofercie. Montujemy też szerokie, bardziej rozbudowane urządzenia. Mamy więc sporo doświadczeń jeśli chodzi o działanie tych urządzeń zarówno w Polsce, jak i za granicą. Do tej pory – odpukać – nie dotarła do nas informacja o wypadku, w którym po najechaniu na takie urządzenie ktoś by zginął. SafeEnd to jest jedno z najlepszych urządzeń, jakie udało nam się stworzyć: niewielkie, kompaktowe, spełniające wszelkie normy i tanie – podkreśla.

Zmęczenie za kierownicą – o tym kierowcy nie wiedzą

W odniesieniu do amerykańskich statystyk AAA Foundation for Traffic Safety podaje, że ryzyko wypadku dla kierowców śpiących 4-5 godzin w ciągu ostatniej doby jest podobne do ryzyka wypadku dla kierowców przekraczających dozwolony limit alkoholu. A w przypadku kierowców, którzy w ciągu ostatnich 24 godzin spali mniej niż 4 godziny ryzyko wypadku znacznie przewyższa to dotyczące kierowców jeżdżących po pijanemu. [CZYTAJ WIĘCEJ O ZMĘCZENIU]