Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99

Prawo

Resort finansów domaga się ukrócenia „wyścigów słoni” na autostradach. Kiedy zmiana prawa?

Ministerstwo Finansów zaproponowało, by równocześnie z wprowadzaniem do prawa „korytarzy życia” zakazać powolnego wyprzedzania się kierowcom ciężarówek. Resort infrastruktury odmówił, ale ujawnił, że pracuje nad takimi oddzielnymi zapisami

Opublikowano

-

Ministerstwo Finansów zaproponowało, by równocześnie z wprowadzaniem do prawa „korytarzy życia” zakazać powolnego wyprzedzania się kierowcom ciężarówek. Resort infrastruktury odmówił, ale ujawnił, że pracuje nad takimi oddzielnymi zapisami

Policjanci wyłapywali kierowców ciężarówek, którzy na A2 lekceważyli znaki zakazujące im wyprzedzania Fot. Policja

Wyprzedzanie się kierowców ciężarówek na drogach szybkiego rychu powoduje często zablokowanie możliwości szybszej jazdy lewym pasem na dłuższy czas. Na zdjęciu kadr z policyjnej akcji na A2 dotyczącej wyłapywania kierowców ciężarówek wyprzedzających w miejscach, gdzie im tego robić nie wolno Fot. Policja

Kończy się rządowy etap prac nad ustawą, która wprowadzi w Polsce obowiązek tworzenia tzw. korytarzy życia na drogach oraz ureguluje dokładnie jazdę na suwak. Ministerstwa przekazały swoje uwagi. Jedną z ciekawszych okazała się propozycja Ministerstwa Finansów.

Leszek Skiba, wiceminister finansów zaproponował, by przy okazji zmieniania Prawa o ruchu drogowym zakazać prawnie tzw. wyścigów słoni – czyli zakazać kierowcom ciężarówek powolnego wyprzedzania się na drogach szybkiego ruchu. Takie manewry przy niewielkiej różnicy prędkości pojazdów ciężarowych na długo blokują jazdę lewym pasem, a większość polskich dróg szybkiego ruchu ma tylko dwa pasy ruchu w jedną stronę.

„Ten manewr nie tylko wpływa na zmniejszenie płynności ruchu, wywołuje również negatywne emocje u kierowcy pojazdu, który jedzie za wyprzedzającym. Takie zachowanie, wywołuje stres, zmniejsza koncentrację i sprzyja podejmowaniu ryzykownych manewrów, które mogą mieć tragiczne skutki” – argumentuje wiceminister Skiba.

Oprócz zakazu takiego rodzaju wyprzedzania kierowcom ciężarówek, wiceminister zaproponował też wprowadzenie wprost obowiązku jazdy wyłącznie prawym pasem drogi szybkiego ruchu.

Ministerstwo: nie teraz, ale analizy trwają

Ministerstwo Infrastruktury, które pilotuje projekt dotyczący „korytarzy życia” i jazdy na suwak, odmówiło rozszerzania projektu zmiany prawa o wątek „wyścigów słoni”. Jednak – jak wynika z odpowiedzi resortu – raczej nie dlatego, że nie chce ukrócić tego procederu. Wydaje się raczej, że ministerstwo chce dokończyć projekt konkretnych dwóch zmian prawa bez dokładania do niego nowych wątków, które mogłyby przedłużyć samą debatę nad projektami – a w efekcie sprawić, że zostanie za mało czasu, aby parlament w ogóle przyjął te zmiany.

Resort Infrastruktury w odpowiedzi na propozycję Ministerstwa Finansów zaznacza, że dostrzega problem wyprzedzania się samochodów ciężarowych i jego negatywny wpływ na płynność ruchu oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dodaje jednak, że tę kwestię zamierza uregulować oddzielnym projektem.

„Ministerstwo prowadzi szczegółowe analizy w przedmiotowym zakresie, których celem jest wypracowanie optymalnego rozwiązania prawnego, umożliwiającego ograniczenie przypadków długotrwałego wyprzedzania przez samochody ciężarowe na autostradach i drogach ekspresowych” – napisali przedstawiciele resortu infrastruktury.

To znak, że w ministerstwie trwają pracę nad ukróceniem „wyścigów słoni”. Nie wiadomo jednak, kiedy takie zapisy zostaną przedstawione jako gotowy projekt.

luz