Badania
Większość ciężarówek na polskich drogach stwarza zagrożenie. Nie spełniają norm
W Polsce co rusz pojawiają się kampanie dla pieszych dotyczące odblasków. Tymczasem trzy na cztery ciężarówki jeżdżące po polskich drogach nie ma właściwego oznakowania odblaskowego – choć prawo tego wymaga

Opublikowano
7 lat temu-
przez
luzW Polsce co rusz pojawiają się kampanie dla pieszych dotyczące odblasków. Tymczasem trzy na cztery ciężarówki jeżdżące po polskich drogach nie ma właściwego oznakowania odblaskowego – choć prawo tego wymaga

Oznakowanie konturowe samochodów ciężarowych. Fot. 3M
Większość pojazdów ciężarowych poruszających się po polskich drogach jest pozbawiona właściwego oznakowania odblaskowego, zapewniającego dobrą widoczność po zmroku. Takie oznakowanie jest niezmiernie istotne dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym – to kluczowe wnioski płynące z najnowszego raportu, zrealizowanego przez firmę 3M we współpracy z Partnerstwem dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Badanie zostało przeprowadzone w siedemnastu różnych lokalizacjach w kraju na próbie kilkuset pojazdów na przestrzeni lutego i marca. Wykonano blisko tysiąc pomiarów materiałów odblaskowych na pojazdach ciężarowych, które poruszają się po polskich drogach. Odblaskowość badano z wykorzystaniem reflektometru, urządzenia zapewniającego profesjonalny i precyzyjny pomiar współczynnika odblasku.
76 proc. ciężarówek nieprawidłowo oznakowanych
W świetle przepisów obowiązujących w Polsce pojazdy ciężarowe wyprodukowane po 10 października 2009 r. mają obowiązek oznakowania konturowego. Jednak – jak wynika z badania przeprowadzonego przez 3M – wiele z nich tego wymagania nie spełnia. Pomiary wykazały, że aż 76 proc. pojazdów ciężarowych nie jest prawidłowo oznakowana – mając tylko częściowe oznakowanie, niezgodne z normą lub nie posiadając żadnego oznakowania (odpowiednio w badaniu: 15, 33 i 29 proc.).
Autorzy raportu zauważają też, że pojazdy ciężarowe wyprodukowane przed 10 października 2009 r. nie mają obowiązku oznakowania konturowego – ale uczestniczą w ruchu drogowym i stanowią poważne zagrożenie ze względu na swoją złą widoczność. To istotny problem, bo gdy w krajach Europy Zachodniej liczba starszych pojazdów ciężarowych maleje, w Polsce wciąż stanowią wciąż znaczący odsetek.
– Odblaskowe oznakowanie konturowe o odpowiednich parametrach optycznych jest jednym ze skuteczniejszych sposobów zwiększenia widoczności samochodów ciężarowych na drodze – ówi Bartłomiej Morzycki, Prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. – Gwarantuje widoczność pojazdu zaparkowanego na poboczu, włączającego się oraz uczestniczącego w ruchu, a także znacząco skraca czas reakcji innych użytkowników ruchu drogowego. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych oznakowanie to zapewnia widoczność pojazdu z odległości nawet kilometra, dzięki czemu umożliwia wcześniejsze dostrzeżenie innego uczestnika ruchu i sprzyja zmniejszeniu liczby wypadków – podkreśla.
Największym problemem jest fakt, że choć w Polsce obowiązujące przepisy dotyczące oznakowania konturowego, w praktyce nie są one egzekwowane.
Tymczasem, choć kierowcy samochodów ciężarowych odpowiadają w Polsce za niewielki odsetek wypadków drogowych, to liczba zdarzeń przez nich powodowanych od dwóch lat niepokojąco rośnie – zwiększając się rocznie nawet o 30 proc.
red