Connect with us

Pojazdy

Komisja PE przegłosowała. Bliżej do automatycznego ograniczania prędkości samochodów

Opublikowano

-

Deputowani Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego opowiedzieli się za nowymi standardami bezpieczeństwa aut. Dali tym samym zielone światło dla obowiązkowego montowania w nowych samochodach takich systemów jak elektroniczny tempomat (ISA), który sam dostosuje prędkość do tej obowiązującej na drodze

Prędkościomierz. Fot. CC0

Europosłowie chcą nowych norm bezpieczeństwa w samochodach m.in. automatycznych tempomatów, które same dostosują prędkość do tej obowiązującej na drodze. Fot. CC0

Za przyjęciem nowych standardów bezpieczeństwa głosowało 33 europosłów Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, przeciw było dwóch. Nowe uregulowania  – jeśli ostatecznie wejdą w życie – nałożą szereg obowiązków na producentów aut.

Kamera cofania, ostrzeganie przed sennością

W nowych samochodach, które do sprzedaży wejdą od 2022 r. według propozycji europosłów ma być obowiązkowo montowany takie systemy jak ISA czyli Intelligent Speed Assistance. Za pomocą GPS ustala on jaka prędkość obowiązuje na drodze po której się poruszamy i wyświetli nam dozwoloną prędkość. Gdy ją przekroczymy da nam ostrzeżenie. Jeśli i to nie poskutkuje – nie zdejmiemy nogi z gazu, nie przyhamujemy – samochód sam się tym zajmie.

Ale ISA to nie wszystko. Nowe auta mają być wyposażone w kamerę cofania,  interfejs, który w razie potrzeby ułatwi założenie w samochodzie blokady alkoholowej, a także systemy ostrzegania kierowcy jeśli czujniki wykryją jego senność lub rozproszenie za kierownicą. Ciężarówki i autobusy mają zostać wyposażone w detektory, które ułatwią kierowcy dostrzeżenie niechronionych uczestników ruchu. Producenci mają też wyeliminować martwe punkty. Nowe samochody będą również przechodzi testy zderzeniowe według nowych kryteriów.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która opowiadała się za przyjęciem przez deputowanych nowych standardów bezpieczeństwa jest zdania, że wejście w życie całego pakietu projektowanych zmian może ocalić życie 25 tys. osób tylko między 2022 a 2037 r. ETSC szacuje, że sam system ISA mógłby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na europejskich drogach o 20 proc.

Mało czasu na negocjacje

Przyjęcie nowych standardów bezpieczeństwa w parlamentarnej komisji to dopiero pierwszy krok. Teraz PE musi podjąć negocjacje z Komisją Europejską i państwami członkowskimi. Czasu jest niewiele, bo w maju zakończy się kadencja PE i odbędą się nowe wybory.

– Ostateczne negocjacje między Parlamentem Europejskim, państwami członkowskimi a Komisją powinny się rozpocząć tak szybko jak to tylko możliwe. Minimalne wymagania co do bezpieczeństwa samochodów w Unii Europejskiej były nowelizowane po raz ostatni w 2009 r., nie ma więc czasu do stracenia. Wzywamy polityków by dołożyli wszelkich starań ku temu, by osiągnąć ostateczne porozumienie w tej sprawie przed majowymi wyborami – powiedział Antonio Avenoso, dyrektor generalny ETSC.

AN