Connect with us

Społeczeństwo

SUKCES! O 40 proc. spadła liczba pieszych zabijanych na przejściach przez kierowców

Opublikowano

-

Nowe prawo, które nakazało kierowcom przepuszczać pieszych zanim wejdą na pasy, mocno na nich zadziałało. Liczba śmiertelnych wypadków powodowanych przez kierowców na przejściach spadła o blisko 40 proc. i to w porównaniu nawet do pandemicznego roku 2020. Portal brd24.pl ujawnia dane policji
Piesi na przejściu Fot. Policja

Piesi na przejściu Fot. Policja

W Polsce istniał olbrzymi opór przed tą zmianą prawa, nawet wśród osób, które do tej pory uznawane były za ekspertów od bezpieczeństwa ruchu drogowego. Udało się jednak ucywilizować polskie zapisy i od 1 czerwca 2021 r. kierowcy mają ustawowy obowiązek ustępować nie tylko pieszym, którzy już są na przejściu, ale także tym dopiero wchodzącym na pasy. W rządowej kampanii tłumaczy się już teraz kierowcom, że “wchodzący” na przejście to także ten człowiek, który oczekuje na możliwość wejścia na “zebrę” stojąc na chodniku.

W portalu brd24.pl już wcześniej zbieraliśmy wstępne dane dotyczące wypadków na przejściach po wprowadzeniu nowego prawa. Odnotowaliśmy, że przez pierwsze trzy miesiące obowiązywania nowego prawa w wypadkach na przejściach dla pieszych straciło życie pieszych o ponad 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2019 [do porównań celowo nie wzięliśmy roku 2020, w którym przez pandemię mobilność była znacznie ograniczona]. O blisko 20 proc. mniej zostało rannych. Liczba samych wypadków na przejściach dla pieszych również zmniejszyła się o blisko 20 proc. [CZYTAJ O TYM]

O 40 proc. mniej zabitych pieszych na pasach z winy kierowców!

Teraz postanowiliśmy sprawdzić dokładniej, jak zmieniło się samo zachowanie kierowców przy przejściach dla pieszych. Dlatego zbadaliśmy, ile wypadków – od stycznia do października – spowodowali kierowcy, którzy nie ustępowali pieszym pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. Zmiana okazała się potężna – i to nawet w porównaniu z rokiem pandemicznym.

W tym roku (od stycznia do października) kierowcy nieustępujący pierwszeństwa pieszym na pasach spowodowali o 20 proc. mniej wypadków w stosunku tego samego okresu w  roku 2020 oraz o ponad 30 proc. mniej w stosunku do roku 2019.

Liczba wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami z powodu “nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych” w okresach styczeń – październik [dane KGP]

2019 – 2077

2020 – 1791

2021 – 1439

Liczba śmiertelnych ofiar takich wypadków spadła dwukrotnie mocniej. Kierowcy nieustępujący pierwszeństwa na przejściach dla dla pieszych od stycznia do października zabili w takich wypadkach o 38 proc. mniej pieszych niż w roku 2020 oraz o 42 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2019!

Liczba zabitych pieszych w wypadkach spowodowanych przez kierujących pojazdami z powodu “nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych” w okresach styczeń – październik [dane KGP]

2019 – 139

2020 – 130

2021 – 81

Liczba rannych w wypadkach spowodowanych przez kierowców nieustępujących pierwszeństwa na pasach też spadła. Od stycznia do października tego roku spadła o 19 proc. w porównaniu z tym okresem roku 2020 i o 30 proc. przyrównując do takiego okresu w roku bez zaburzonej mobilności, czyli 2019.

Liczba rannych pieszych w wypadkach spowodowanych przez kierujących pojazdami z powodu “nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych” w okresach styczeń – październik [dane KGP]

2019 – 2042

2020 – 1737

2021 – 1415

Wypadki z pieszymi spadły mocniej niż wypadki ogólnie

Pierwszych dziesięć miesięcy 2021 r. jest pod względem wypadków lepsze niż ten sam okres w latach 2019 i 2020. Na tle ogólnej liczby wypadków i śmierci widać jednak, że w innych obszarach poprawa nie jest tak ogromna, jak w wypadkach powodowanych przez kierowców na przejściach.

Ogólnie liczba wypadków na polskich drogach od stycznia do października w tym roku w porównaniu do roku 2020 zmniejszyła się tylko o 5 proc, a w porównaniu do tego okresu w roku 2019 – o 25 proc.
W tym okresie w tym roku doszło do 19161 wypadków drogowych. W 2020 r. było ich 20171, a w 2019 – 25298.

Liczba zabitych we wszystkich w wypadkach drogowych w tym okresie roku 2021 jest mniejsza o 8 proc. od tego okresu w roku 2020 i o 13 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie roku 2019.
W tym roku do października na polskich drogach zginęło w sumie 1875 osób. W roku 2020 – 2046, a w roku 2019 – 2435.

Liczba rannych we wszystkich wypadkach od stycznia do października tego roku jest mniejsza o 2 proc. w stosunku do tego samego okresu w 2020 r. i o 25 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku 2019.
Do października w tym roku w wypadkach drogowych w Polsce rannych zostało 22258 osób. W tym samym okresie roku 2020 – 22804, a w 2019 r. – 29761.

Jak wynika z danych KGP do października tego roku odnotowano 345419 kolizji. To wzrost o 8 proc. w stosunku do tego okresu w roku 2020, i spadek o 9 proc. w stosunku do tego okresu w roku 2019.

Powtórzyliśmy sukces Litwy

Zanim w Polsce zmieniono prawo w sprawie pieszych, wskazywaliśmy w portalu brd24.pl, że po takiej samej zmianie prawa na Litwie w ciągu kolejnego roku liczba zabijanych pieszych na pasach spadła o połowę. Nasze analizy przytaczano potem m.in. w uzasadnieniu polskiej nowelizacji.

Okazuje się powoli, że Polska nie jest jakimś wyjątkiem i wbrew lamentom populistycznych polityków oraz twierdzeniom części polskich “ekspertów BRD” o tym, że “sama zmiana prawa nic nie da”, nowelizacja zmieniła w Polsce bardzo wiele. 40 proc. mniej ludzi zabijanych przez kierowców na przejściach to niewątpliwy sukces rządu Mateusza Morawieckiego, który doprowadził do tej zmiany. To też cyfra, która powinna obciążać sumienia wszystkich latami blokujących taką zmianę prawa w Polsce.

Łukasz Zboralski