Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64
  • Zabici w wypadkach - 55
  • Ranni w wypadkach - 1016
  • Kierowcy po alkoholu - 4496
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 34.84
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 2.2
  • Średnia liczba rannych dziennie: 40.64

Społeczeństwo

Od stycznia wysokie kary za groźne łamanie prawa na drogach. Sejm przegłosował!

Opublikowano

-

Sejm zdecydowaną większością głosów przyjął dziś nowelizację prawa, która po 26 latach urealni kary za łamanie prawa na drogach. Jakie będą minimalne mandaty od 1 stycznia?
Mandat wypisywany przez policję. Fot. mrogowo.policja.gov.pl

Od stycznia najwyższy mandat od drogówki wzrośnie z 500 do 5 tys. zł. Fot. Policja

Aż 390 posłów podniosło rękę za zmianami, które mają pohamować łamanie prawa na polskich drogach. Za urealnieniem kar zagłosował PiS, Koalicja Obywatelska, Lewica i – choć wcześniej chciała odrzucenia projektu – Koalicja Polska. Przeciw byli jedynie posłowie skrajnie populistycznego ugrupowania – Konfederacja. Co zaskakujące od głosu wstrzymali się posłowie partii Szymona Hołowni, Polski 2050.

W partiach popierających tę zmianę, wyłamali się tylko pojedynczy posłowie. W PiS przeciw temu projektowi głosowali: Anna Maria Siarkowska, Mariusz Kałużny i Dariusz Olszewski.

W Lewicy przeciwni tej zmianie byli Romuald Ajchler i Przemysław Koperski. A od głosu wstrzymali się: Rafał Adamczyk, Wiesław Buż, Jacek Czerniak, Arkadiusz Iwaniak, Jan Szopiński, Zdzisław Wolski.

W Koalicji Obywatelskiej nikt nie głosował przeciw. Siedmiu posłów wstrzymało się jednak od głosu: Tadeusz Aziewicz, Jerzy Borowczak, Tomasz Głogowski, Tomasz Lenz, Kazimierz Plocke, Jakub Rutnicki i Bartłomiej Sienkiewicz.

Polska 2050 wstrzymała się od głosu. Jednak jeden poseł głosował przeciw projektowi – Mirosław Suchoń.

Porozumienie Gowina w tej sprawie pękło na pół. Za projektem zagłosowali: Jarosław Gowin, Michał Wypij i Stanisław Bukowiec. Przeciw z kolei głosowali Iwona Michałek i Magdalena Sroka.

Koło poselskie Polskie Sprawy rozpadło się na trzy części. Za projektem zagłosowała Agnieszka Ścigaj, przeciw – Zbigniew Girzyński i Andrzej Sośnierz, a wstrzymał się Paweł Szramka.

Wszyscy posłowie niezależni – Zbigniew Ajchler, Ryszard Galla i Łukasz Mejza – poparli projekt.

Wszyscy posłowie Konfederacji  zagłosowali przeciw (Konrad Berkowicz, Krzysztof Bosak, Grzegorz Braun, Artur Dziambor, Krystian Kamiński, Jakub Kulesza, Dobromir Sośnierz, Krzysztof Tuduj, Michał Urbaniak i Robert Winnicki).

Jakie kary od 1 stycznia 2021?

5 tys. zł – maksymalna kara, którą będzie mógł jako grzywną mandatową nałożyć policjant ruchu drogowego

30 tys. zł – maksymalna kara, którą będzie mógł nałożyć sąd

Nie mniej niż 800 zł mandatu:
– przekroczenie dozwolonej prędkości ponad 30 km/h

Nie mniej niż 1 tys. zł mandatu:
– za prowadzenie pojazdu niemechanicznego np. roweru w stanie po użyciu alkoholu, a więc mając w organizmie więcej niż 0,2 promila;
– kierowcy samochodu za nieprawidłowe wyprzedzanie;
– za jazdę pojazdem bez uprawnień do kierowania.

Nie mniej niż 1,5 tys. zł mandatu:
– kolizję, w której odniesione zostaję lekkie obrażenia ciała (nie wymagające hospitalizacji powyżej 7 dni);
– nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu;
– niezatrzymanie pojazdu w celu przepuszczenia osoby niepełnosprawnej używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej;
– wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany sygnalizacją (a także omijanie pojazdów przepuszczających pieszych);
– jazda pojazdem po chodniku i przejściu dla pieszych;
– tamowanie lub utrudnienie ruchu, gdy sprawca w ciągu 2 lat popełnił już to wykroczenie;

Nie mniej niż 2 tys. zł mandatu:
– wyprzedzanie na zakazie wyprzedzania, gdy sprawca był wcześniej w ciągu 2 lat karany za określone wykroczenia (będzie ich katalog);
– omijanie opuszczonych zapór/półzapór na przejeździe kolejowo-drogowym, a także wjazd na przejazd, gdy nie ma możliwości kontynuowania jazdy (dotyczyć to będzie też pieszych wchodzących na przejazdy w momencie opuszczania rogatek/półrogatek);

Nie mniej niż 2,5 tys. zł mandatu:
– prowadzenie pojazdu mechanicznego w ruchu wodnym i lądowym po spożyciu alkoholu (lub innego, podobnie działającego środka), czyli posiadając co najmniej 0,2 promila w organizmie.

Nie mniej niż 3 tys. zł mandatu:
– niezachowanie należytej ostrożności lub spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu przez osobę znajdującą się po użyciu alkoholu (lub podobnie działającego środka) w warunkach recydywy.

Dodatkowo – stawki OC powiązane będą z punktami karnymi kierowcy. Punkty karne będą kasować się dopiero pod dwóch latach od momentu zapłacenia mandatu. Nie będzie płatnych kursów, dzięki którym można było redukować punkty karne.

CZYTAJ JAKI BĘDZIE NOWY TARYFIKATOR PUNKTÓW KARNYCH

Łukasz Zboralski