Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 1000
  • Ranni w wypadkach - 17304
  • Kierowcy po alkoholu - 69791
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 57.28
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.85
  • Średnia liczba rannych dziennie: 66.55
  • Zabici w wypadkach - 1000
  • Ranni w wypadkach - 17304
  • Kierowcy po alkoholu - 69791
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 57.28
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.85
  • Średnia liczba rannych dziennie: 66.55

Społeczeństwo

Kto skreślił z nowelizacji zapisy o szkoleniu młodych kierowców z bezpieczeństwa?

Opublikowano

-

Zanim do Sejmu trafiła nowelizacja prawa dotyczącego kierowców, ktoś postanowił skasować z niej zapisy o obowiązkowych szkoleniach młodych kierowców z bezpieczeństwa na płytach poślizgowych. Kto podjął taką decyzję?

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak Fot. MI
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Jego resort nie chce ujawnić, kto skreślił w nowelizacji zapisy wprowadzające szkolenie młodych kierowców na płytach poślizgowych Fot. MI

Niebawem Sejm zacznie prace nad zmianami prawa dla kierowców. Projekt Ministerstwa Infrastruktury zakłada m.in. obniżenie wieku zdobywania prawa jazdy na samochód osobowy do 17 lat oraz obniżenie wieku uprawnień do kierowania autobusami do 18 lat.

Zapisy przygotowane w resorcie zawierały na początku jedną istotną zmianę, która mogła niwelować ryzyko, jakim będzie wypuszczenie na drogi młodszych kierowców. Zakładały wprowadzenie obowiązkowych kursów z bezpieczeństwa ruchu drogowego dla każdego młodego kierowcy. W ten sposób do polskiego systemu szkolenia i egzaminowania, pochodzącego z lat 70., dodano by to, co Skandynawowie w swoim systemie sprawdzili od lat 90.

Kto wykreślił szkolenia?

Jak ujawnił brd24.pl nagle – tuż przed przekazaniem projektu do Sejmu – z nowelizacji ktoś wykreślił wszystkie zapisy, dzięki którym młodzi kierowcy mogliby otrzymać lepszą edukację i zrozumieć ryzyko.

Zamiast tego zapisano, że tylko młodzi kierowcy, którzy łamią prawo na drodze – ale akurat uda im się przeżyć i jedną karą będzie złapanie przez policję – i przekroczą 12 punktów karnych kierowani będą na zajęcia na płytach poślizgowych. Będzie to edukacja „za karę”. Kosztować ma 300 zł.

Zapytaliśmy ministerstwo, kto i dlaczego nagle wykreślił z nowelizacji zmianę, która mogła ratować słaby system szkolenia polskich kierowców. Jeszcze 28 sierpnia wysłaliśmy pytania do resortu Dariusza Klimczaka. Poprosiliśmy o wskazanie argumentów za ponownym odłożeniem zmiany systemu szkolenia kierowców (zmiana ta została zaplanowana po raz pierwszy w prawie w 2013 r. i do dziś jest odkładana). Pytaliśmy też, kto personalnie zaproponował skreślenie tych przepisów w projekcie nowelizacji.

Ministerstwo postanowiło na to pytanie nie odpowiadać, co czyni proces stanowienia prawa utajnionym przed obywatelami.

„Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC76), który został przyjęty 2 września 2025 r. przez Radę Ministrów, został opracowany w Ministerstwie Infrastruktury” – odpisała na nasze pytania Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

luz