Bądź dobrym kierowcą
Bądź dobrym kierowcą #9: Ile milimetrów powinien mieć bieżnik opony?

Opublikowano
6 lat temu-
przez
luzPolskie prawo określa, jaka powinna być minimalna głębokość bieżnika opony. To zaskakujące, jak niewielu kierowców potrafi podać tę wartość

Od wysokości bieżnika zależy to, jak letnia opona radzi sobie na mokrej nawierzchni Fot. mat. prasowe
Coraz więcej polskich kierowców jest świadomych tego, że opony są bardzo ważnym elementem samochodu. Gdy zadaje się im pytanie na temat tego, jakie części auta mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo, to na drugim miejscu (zaraz po hamulcach) wymieniają właśnie ogumienie (Raport „Wpływ opon na bezpieczeństwo drogowe, PZPO, 2018).
Z bardziej szczegółową wiedzą nie jest już jednak tak dobrze, jak mogłoby się wydawać. Wprawdzie coraz więcej polskich kierowców docenia wagę ogumienia, ale nadal jeszcze niewielu pogłębia swoją wiedzę na ten temat i wykorzystuje ją w praktyce.
Głębokość nierozpoznana
Polska znajduje się daleko za innymi krajami UE pod względem prawnych regulacji dotyczących opon. W Europie nie ma właściwie kraju, w którym panuje podobny klimat jak w Polsce i w którym
nie wyznaczono obowiązku jazdy na oponach zimowych w określonym sezonie – zwykle są to miesiące od grudnia do końca lutego.
Choć istnieje wiele dowodów na to, że taki obowiązek ma wpływ na redukcję ryzyka wystąpienia wypadków na drogach, nad Wisłą (zgodnie z prawem, ale niezbyt zgodnie z logiką) można zimą jeździć na oponach letnich. Kontrola na drodze, a nawet kontrola po wypadkach, sprowadza się wyłącznie do sprawdzenia ewentualnych uszkodzeń opony oraz wysokości jej bieżnika. Ale nawet z tym polscy kierowcy mają wyraźny kłopot – bo niewielu wie, jakie przepisy obowiązują w Polsce.
Jak wynika z tegorocznego badania Millward Brown przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Związku Producentów Opon, aż 69 proc. badanych przyznaje, że nie wie, jaka jest minimalna dozwolona głębokość bieżnika opony. Z kolei wśród tych 31 proc., którzy taką wiedzę deklarują, niewielu potrafi określić głębokość dokładnie w milimetrach. W sumie zaledwie ok. 5 proc. przebadanych Polaków podało wartość zbliżoną do tej określonej w Polskim prawie – czyli 2 mm. Tymczasem zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.
Eksperci zalecają wymianę wcześniej
Eksperci zauważają, że ogumienie warto wymienić znacznie wcześniej niż wówczas, gdy głębokość bieżnika osiąga 1,6 mm. Bo – jak udowadnia statystyka wypadków oraz specjalistyczne testy – opony tracą swoje parametry przed osiągnięciem takiej wartości.
Warto pamiętać, że “Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia” zabrania jazdy na oponach, “których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika” a jeśli tego znacznika nie ma do dopiero wówczas wyznacznikiem jest minimalna głębokość o wartości 1,6 mm.
Wielu producentów ustala wskaźniki zużycia opon wyższe niż 1,6 mm. Dlaczego? Według fachowców z Continental stan bieżnika jest najważniejszym parametrem, na który należy zwracać uwagę podczas kontroli ogumienia. W przypadku modeli letnich głębokość bieżnika ma wpływ przede wszystkim na zachowanie się opon w trakcie jazdy na mokrej nawierzchni – zdolność opon do odprowadzania wody maleje wraz z spłycaniem się bieżnika i osiąga wartość krytyczną, gdy jego wysokość wynosi ok. 3 mm. Bieżnik opon zimowych musi być wyższy. Wynika to z możliwości wystąpienia na drodze błota pośniegowego. Dlatego Continental zaleca wymianę opon letnich już po osiągnięciu 3 mm, a opon zimowych 4 mm. Wraz ze zużyciem bieżnika, możliwości opony do odprowadzania wody czy błota pośniegowego spadają, a droga hamowania sukcesywnie wydłuża się. Tym samym zmniejsza się poziom bezpieczeństwa jazdy.
Continental przeprowadził testy, na których opiera swoje wskazania. W 2007 r. badano drogę hamowania na mokrej nawierzchni samochodu VW Golf IV wyposażonego w popularny rozmiar opon 195/65 R15 91V. Auto wyposażone w opony ContiPremiumContact™ 2 hamowało z 80km/h do 0 km/h. Jakie były wyniki? Przy głębokości bieżnika wynoszącej 8 mm droga hamowania wyniosła 42,3 m. Przy głębokości bieżnika 3 mm było to 51,8 m. Zaś przy głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm samochód zatrzymał się dopiero po 60,9 m.
Podobne testy przeprowadzono w 2013 r. z oponami zimowymi w rozmiarze 205/55 R16 91H. VW Golf V wyposażony w ogumienie ContiWinterContactTM TS 830 hamował na śniegu z prędkości 50 km/h do 9 km/h. Dystans do całkowitego zatrzymania przy oponach fabrycznie nowych wyniósł 31 m. Samochód na oponach o głębokości bieżnika wynoszącej 4 mm zatrzymał się o 14 m dalej. Natomiast auto wyposażone w opony o głębokości bieżnika 1,6 mm zatrzymał się dopiero po przejechaniu 57 m.
Tekst opracowany w ramach kampanii edukacyjnej BRD24.PL i Continental – “Bądź dobrym kierowcą”.