Connect with us

Pojazdy

Czołówka małym samochodem? To tylko tym

Zaledwie jeden z jedenastu testowanych małych samochodów osiągnął akceptowalny poziom bezpieczeństwa przy zderzeniu czołowym

Opublikowano

-

Zaledwie jeden z jedenastu testowanych małych samochodów osiągnął akceptowalny poziom bezpieczeństwa przy zderzeniu czołowym

Chevrolet Spark 2014

Chevrolet Spark 2014 jako jedyny w teście IIHS zapewnił dobrą ochronę wszystkich części ciała kierowcy, w tym podudzi i stóp. Fot. GM

11 samochodów, które ostatnio w zderzeniach czołowych przetestował amerykański Insurance Institute for Highway Safety, okazało się jedną z najgorszych grup w dotychczasowych testach. Tylko jeden model osiągnął akceptowalne wyniki crash testu. To Chevrolet Spark, który i w innych testach IIHS zdobył zadowalające noty.

Przednią lampą w barierę

Test, na którym poległo 10 innych samochodów, został wprowadzony w 2012 r. Odzwierciedla, co dzieje się z pojazdem, gdy jego przedni róg zderza się z innym pojazdem lub obiektami takimi jak drzewo i słup. W trakcie testu samochód rozpędzany jest do ok. 65 km/h i 25 proc przodu uderza w sztywną barierę.
To trudniejszy test niż prowadzone przez rządowe agencje crash testy zderzeń czołowych (takie prowadzi też IIHS), ponieważ omija trochę strefy zgniotu. Wielu producentów znalazło jednak sposoby poprawy konstrukcji, które potrafią sprostać takiemu wyzwaniu. Jak podkreśla Joe Nolan, wiceprezes IIHS ds. badań pojazdów, małe i lekkie samochody są mniej bezpieczne niż większe pojazdy i to ich “wrodzona” wada. – Dlatego tym bardziej ważnym jest, by wybierać te, które gwarantują użytkownikom jak najlepszą ochronę – dodaje.

W jakim można przeżyć?

IIHS przetestowało 11 modeli różnych producentów. W crash testach wzięły udział: Chevrolet Spark, Mazda 2, Kia Rio, Toyota Yaris, Ford Fiesta 2014, Mitsubishi Mirage 2014, Nissan Versa sedan, Toyota Prius c, Hyundai Accent, Fiat 500 i Honda Fit.
Najsłabszym punktem wszystkich tych aut, również Sparka, było zachowanie struktury przy zderzeniu. Sześć pojazdów otrzymało ocenę “marginalną”, a pięć “słabą” (czyli najgorszą).  Jedynie Chevrolet Spark jako całościową oceną otrzymał “akceptowalny”. Ocenę marginalną dostały Mazda 2, Kia Rio, Toyota Yaris i Ford Fiesta 2014.
Najgorsze wyniki osiągnęły Honda Fit i Fiat 500. W obu z nich po uderzeniu w przeszkodę struktura pojazdu poważnie naruszała przestrzeń dla kierowcy, w stronę kierowcy przesuwała się też kolumna kierownicy. W przypadku Hondy głowa manekina zaledwie musnęła poduszkę powietrzną i uderzyła w deskę rozdzielczą. We Fiacie zderzenie wyrwało drzwi od strony kierowcy, co narażało go na wypadnięcie.
Pomimo “marginalnej” oceny dla zachowania struktury, Chevrolet Spark dostał “akceptowalną” ogólną ocenę, bo ruchy manekina były dość dobrze kontrolowane i potencjalne obrażenia mogłyby być niewielkie. Spark był też jedynym pojazdem z zadowalającym ryzykiem obrażeń dla wszystkich partii ciała kierowcy, włączając podudzia i stopy, czyli obszary trudne do chronienia w tym teście.

Zobacz film z testu małych samochodów:

luz

źródło: IIHS