Społeczeństwo
Wzrosła liczba ofiar na drogach. Eksperci apelują do ministra Adamczyka: oddać gminom fotoradary
W 2016 r. załamał się spadkowy trend w bezpieczeństwie na polskich drogach. Zginęło o 50 osób więcej, liczba wypadków była większa o 415. – Już pod koniec roku apelowaliśmy do ministra infrastruktury o przywrócenie gminom fotoradarów stacjonarnych. Do dziś nie odpowiedział – alarmuje Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
Opublikowano
8 lat temu-
przez
luzW 2016 r. załamał się spadkowy trend w bezpieczeństwie na polskich drogach. Zginęło o 50 osób więcej, liczba wypadków była większa o 415. – Już pod koniec roku apelowaliśmy do ministra infrastruktury o przywrócenie gminom fotoradarów stacjonarnych. Do dziś nie odpowiedział – alarmuje Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego wskazuje, że załamał się trwający od długiego czasu pozytywny trend poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W ubiegłym roku zginęło więcej osób niż rok wcześniej, przybyło też wypadków.
“Pozostajemy na końcu listy państw europejskich, jeśli chodzi o bezpieczeństwo drogowe i nic z tym nie robimy” – piszą przedstawiciele stowarzyszenia i wytykają: “Nadal obserwujemy brak systemowych działań ze strony urzędów, które odpowiadają za jego poprawę”.
Zdaniem ekspertów, choć przyczyny zwiększonej liczby wypadków drogowych i ich ofiar trudno jeszcze jednoznacznie wskazać, to na pewno w tej sprawie nie pomogło to, że strażom miejskim i gminnym odebrano uprawnienia do kontrolowania prędkości pojazdów za pomocą fotoradarów.
Stowarzyszenie podkreśla, że już pod koniec ubiegłego roku zaapelowało do ministra infrastruktury i budownictwa, który jest z urzędu szefem Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o działania w tej sprawie. “Do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasz list otwarty” – zaznacza Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
List otwarty do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka
Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego zwraca się z apelem do Przewodniczącego Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i jednocześnie Ministra Infrastruktury i Budownictwa pana Andrzeja Adamczyka o pilne podjęcie prac mających na celu przywrócenie uprawnień straży gminnej (miejskiej) w zakresie kontroli prędkości za pomocą stacjonarnych urządzeń rejestrujących zwanych potocznie fotoradarami.
Zmiana ustawy prawo o ruchu drogowym dokonana przez Sejm poprzedniej kadencji spowodowała, że z dniem 1 stycznia 2016 r. zniknęło ok. 400 urządzeń rejestrujących naruszenia przepisów ruchu drogowego polegające na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, należących do samorządu terytorialnego szczebla gminnego. Była to ponad połowa wszystkich stacjonarnych fotoradarów zainstalowanych na polskich drogach.
Wbrew obiegowym opiniom, urządzenia te spełniały istotną rolę w polskim systemie bezpieczeństwa ruchu drogowego, przyczyniając się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych w miejscach ich dotychczasowej koncentracji. Doświadczenia wszystkich państw europejskich jednoznacznie wskazują, że stacjonarne urządzenia rejestrujące są jednym z efektywniejszych narzędzi oddziałujących prewencyjnie na kierowców, a ich zastosowanie pozwala na znaczną redukcję wypadków drogowych, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Trzeba tutaj wskazać fakt, iż sieć fotoradarów należących do samorządu terytorialnego uwzględniana była w budowanym przez administrację rządową systemie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Działające w systemie CANARD urządzenia rejestrujące były instalowane głównie w tych regionach kraju, gdzie straż gminna nie korzystała z przysługujących jej uprawnień. Dlatego po likwidacji urządzeń samorządowych na drogowej mapie Polski pojawiły się obszary pozbawione nadzoru w zakresie przestrzegania limitów dopuszczalnych prędkości. Badania przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego z siedzibą w Warszawie w kwietniu br. pokazały, iż w miejscach, gdzie zainstalowane były gminne urządzenia rejestrujące dopuszczalną prędkość przekracza 73% kierowców. Wyniki tych badań korelują z odnotowanym od początku tego roku wzrostem liczby wypadków drogowych z udziałem zabitych i rannych uczestników ruchu drogowego.
Mając na uwadze powyższe zwracamy się z prośbą do Przewodniczącego Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Ministra Infrastruktury i Budownictwa pana Andrzeja Adamczyka o przywrócenie możliwości stosowania stacjonarnych fotoradarów przez straż gminną (miejską). Taka restytucja pozwoliłaby także, na ponowny wpływ społeczności lokalnej na ustawienie tych urządzeń w celu zapewnienia jej bezpieczeństwa.
Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
red
Artykuły, które mogą Cię zainteresować
Rząd mocniej uderzy w piratów. Przestępstwem będą nielegalne wyścigi, ale i jazda na jednym kole
Nielegalne wyścigi jako przestępstwo, konfiskata za złamanie sądowego zakazu jazdy. Jest projekt ustawy zaostrzający kary
Plastikowe separatory podczas remontów są niebezpieczne. Kierowcy błądzili na S16