Connect with us

Społeczeństwo

Nie wszystkie odblaski tak samo dobrze odbijają światło

Czy dla bezpieczeństwa ma znaczenie samo założenie odblasków przez pieszych? ITS, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego i firma 3M przekonywali, że dużo zależy od jakości materiałów, z jakich odblaski są wykonane

Opublikowano

-

Czy dla bezpieczeństwa ma znaczenie samo założenie odblasków przez pieszych? ITS, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego i firma 3M przekonywali, że dużo zależy od jakości materiałów, z jakich odblaski są wykonane

Pokaz odblasków dla pieszych podczas konferencji w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Fot. 3M

Ustawowy obowiązek noszenia przez pieszych odblasków, gdy poruszają się nocą poza terenem zabudowanym, może wcale nie poprawić ich bezpieczeństwa – przekonywali organizatorzy dzisiejszej konferencji, która odbyła się w warszawskiej siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego.
– Wiele mówi się o tym, że należy posiadać odblaski, jednak nie zwraca się uwagi na ich jakość – mówiła Bogumiła Styś z Działu Bezpieczeństwa Pracy w firmie 3M.  – Na rynku dostępnych jest wiele odblasków, produkowanych przez różne firmy, tak krajowe jak i zagraniczne. Duża część z nich wykonywana jest z materiałów, które nie spełniają norm odblaskowości – podkreślała.
A to już zdaniem dr. inż. Piotra Kaźmierczaka z Instytutu Transportu Samochodowego jest nawet dla pieszych groźne. – Nieświadomy konsument dokonując zakupu odblasku o niskiej jakości, może nawet o tym nie wiedzieć i poruszać się po drogach w przekonaniu o posiadaniu właściwego oznakowania, co paradoksalnie zwiększa prawdopodobieństwo, że będzie uczestnikiem wypadku drogowego – ostrzegał.

Organizatorzy konferencji nie poprzestali na referatach i przeprowadzili również pokaz, podczas którego można było przekonać się, jaka jest różnica w odbijaniu światła przez odblaski wysokiej jakości i te zrobione z gorszych materiałów. Jak można zobaczyć na filmie z pokazu, pieszego w kamizelce z lepszym elementem odblaskowym kierowca mógł zauważyć już z odległości ok. 150m, ubranego w gorszej jakości odblask – dopiero z ok. 20m.

Zobacz film:

 

Oprócz jakości odblasków ważne jest również ich rozmieszczenie. Dowiodły tego m.in. amerykańskie badania, które opisaliśmy na portalu brd24.pl Naukowcy sprawdzili, że najlepiej widoczne dla kierowców były tzw. odblaski biomotion – rozmieszczone w okolicach nadgarstków, łokci, ramion, bioder, kolan i kostek. Taki ubiór zapewniał pieszym bycie widocznymi z ok. 200 m dla kierowców młodych i z ok. 100 m dla kierowców starszych.

Na to samo zwrócili uwagę organizatorzy kampanii “Bezpieczni bo widoczni”, która rozpoczęła się kilka dni temu. Podkreślali, że jednym z lepszych pomysłów są odblaskowe elementy butów – poruszające się stopy są wówczas dużo bardziej widoczne dla kierowców niż odblaskowa opaska założona na ręce.

Zobacz galerię zdjęć z konferencji:

in