Społeczeństwo
Nowa kampania rządu. Znany aktor ostrzeże przed zbyt szybką jazdą samochodem

Opublikowano
3 tygodnie temu-
przez
luzMinisterstwo Infrastruktury uruchomi nową kampanię społeczną, w której będzie ostrzegać kierowców przed przekraczaniem prędkości. Wyda na to blisko 10 mln zł. Twarzą projektu został znany aktor

W ostatnich latach rząd dokręcał śrubę piratom drogowym – m.in. urealniając kary, które grożą za łamanie przepisów. Opublikowano też jedną kampanię społeczną, która zwracała uwagę na ten temat. W 2023 r. polscy urzędnicy zrobili własną wersję spotu “Mistake” pokazywanego dekadę temu w Nowej Zelandii [ZOBACZ POLSKI SPOT]. Film idealnie trafiał w największe polskie problemy na drogach. Obrazował bowiem za jednym zamachem kierowcę, który nie ustępuje pierwszeństwa (a to najczęstsza przyczyna wypadków drogowych w Polsce) oraz kierowcę, który jedzie za szybko (druga najczęstsza przyczyna wypadków drogowych nad Wisłą).
“Zwolnij, bo się przejedziesz” z Dawidem Ogrodnikiem
Teraz Ministerstwo Infrastruktury za 9,5 mln zł uruchomi kolejną kampanię. Ta wycelowana będzie już wyłącznie w przekraczanie dozwolonej prędkości. Za jej przygotowanie odpowiedzialna była wyłoniona w przetargu agencja Keino Grupa z Warszawy.
“Celem projektu Ministerstwa Infrastruktury oraz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest podniesienie świadomości zagrożeń związanych z nadmierną prędkością, a także promowanie właściwych postaw i zachowań kierujących samochodami osobowymi. O tym, że temat jest niezwykle ważny, świadczą dane. W 2024 r. co piąty wypadek drogowy w Polsce był wynikiem nadmiernej prędkości. Najwięcej jest w nich również ofiar śmiertelnych” – informują organizatorzy kampanii.
Wiadomo, że twarzą kampanii został znany aktor Dawid Ogrodnik.
Spot kampanii i inne działania zostaną ujawnione podczas konferencji prasowej 4 marca.
Czy kampanie działają na ludzi?
W 2017 r. naukowcy w projekcie badawczym finansowanym przez Komisję Europejską sprawdzali, czy kampanie społeczne wpływają na zachowania ludzi na drodze.
Raport „Skuteczność kampanii o bezpieczeństwie na drodze” sporządzony w ramach Safety Cube wskazywał, że dobra kampania społeczna o tematyce BRD może przynieść pozytywne skutki. Te są jednak największe, gdy kampania jest połączona ze zmianami prawa czy wzmożonymi kontrolami. Takie kampanie przyczyniają się do 13 proc. spadku liczby wypadków. W przypadku samej kampanii bez dodatkowych działań notowano można liczyć na mniejszy spadek liczby wypadków – średnio 10 proc.
Łukasz Zboralski