Społeczeństwo
NIK skontroluje bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Najwyższa Izba Kontroli bierze się za urzędników – w 2015 r. sprawdzi, co robią, by poprawić bezpieczeństwo pieszych. Inspektorzy zajrzą do ministerstw, policji, zarządów dróg i samorządów

Opublikowano
11 lat temu-
przez
luzNajwyższa Izba Kontroli bierze się za urzędników – w 2015 r. sprawdzi, co robią, by poprawić bezpieczeństwo pieszych. Inspektorzy zajrzą do ministerstw, policji, zarządów dróg i samorządów
NIK niedawno ujawniła wnioski dotyczące kontroli bezpieczeństwa na drogach w Polsce. Wnioski były druzgoczące dla urzędników. Kolejne mogą być jeszcze bardziej wstrząsające, bo inspektorzy zapowiedzieli, że w 2015 r. przyjrzą się szczególnie temu, jak dba się w kraju o pieszych i rowerzystów. A my już ujawniliśmy, że np. policja poprawiała bezpieczeństwo pieszych w 2013 r. tylko na papierze.
– Sprawdzimy, jak administracja państwowa i samorządowa dba o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – mówi Paweł Biedziak, rzecznik Najwyższej Izby Kontroli.
Co sprawdzą?
Inspektorzy będą badać, jak bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprawiły działania edukacyjne i prewencyjne. Jaki stopień bezpieczeństwa zapewnia dziś im obecna infrastruktura drogowa oraz czy uwzględnia się ich interesy w planach rozwoju przestrzeni miejskich i pozamiejskich. Sprawdzą również, jakie działania kontrolne ITD, policji i straży gminnych poprawiły bezpieczeństwo tych uczestników ruchu. Kontrola ma też przynieść odpowiedź na pytanie, czy obecne przepisy w wystarczający sposób chronią pieszych i rowerzystów.
Kontrola będzie prowadzona w:
- Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju,
- oddziałach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
- Urzędach Marszałkowskich,
- Zarządach Dróg Wojewódzkich,
- Starostwach Powiatowych,
- urzędach miast (zarządy dróg miejskich),urzędach gmin,
- Ministerstwie Spraw Wewnętrznych,
- Komendzie Głównej Policji,
- w wybranych komendach wojewódzkich, powiatowych (miejskich),
- Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego,
- strażach gminnych (miejskich);
- Ministerstwie Edukacji Narodowej,
- wybranych szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.
Tragiczne statystyki
Na polskich drogach wciąż ginie wielu pieszych. W ubiegłym roku w wypadkach drogowych zmarło 3357 osób, w tym 1140 pieszych. Głównie giną na przejściach (232 ofiary) i skrzyżowaniach (182 ofiary). Co roku rannych zostaje blisko tysiąc pieszych.
Wśród rowerzystów rocznie jest mniej ofiar. W 2013 r. na drogach zginęło 304 cyklistów, rannych zostało 4144 osób. Do większości wypadków doszło w terenie zabudowanym z winy kierowców samochodów.
Zdaniem NIK konieczna jest poprawa dróg i inwestycje w infrastrukturę m.in. budowa chodników, kładek dla pieszych, przejść podziemnych i sygnalizacji świetlnych, ścieżek dla rowerzystów. Należy też położyć nacisk na powszechne wykształcenie komunikacyjne, które pozwoli budować świadomość dzieci i młodzieży. Trzeba też poprawić egzekwowanie przepisów prawa ruchu drogowego w stosunku do pieszych i rowerzystów.
in