Connect with us

Społeczeństwo

Kulisy kampanii “10 mniej”. Wydano miliony na programy w TVP, których prawie nikt nie zauważył

Za czasów minister Wasiak urzędnicy Sekretariatu KRBRD wydali 4 mln zł m.in. na blisko 40 odcinków programów w TVP. Prawie nikt ich nie dostrzegł. Portal brd24.pl dotarł do badania skuteczności kampanii “10 mniej”

Opublikowano

-

Za czasów minister Wasiak urzędnicy Sekretariatu KRBRD wydali 4 mln zł m.in. na blisko 40 odcinków programów w TVP. Prawie nikt ich nie dostrzegł. Portal brd24.pl dotarł do badania skuteczności kampanii “10 mniej”

Drogi dla Ciebie - program TVP na zlecenie SKRBRD. Źródło: vod.tvp.pl

W programie “Drogi dla Ciebie” często pojawiali się urzędnicy Sekretariatu KRBRD, czyli jednostki ministerstwa, która za kampanię płaciła. Na zdjęciu jeden z odcinków, w którym obecna była ówczesna szefowa SKRBRD Agata Foks. Towarzyszyli jej Radosław Czapski, ekspert Banku Światowego oraz Andrzej Grzegorczyk z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Źródło: vod.tvp.pl

Po głośnych telewizyjnych spotach “10 mniej. Zwolnij!” emitowanych w 2014 r.  urzędnicy z ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zaplanowali ciąg dalszy kampanii z tym samym hasłem. Rozpoczęła się w grudniu 2014 r. i prowadzona była przez TVP, która wygrała przetarg za niecałe 4 mln zł.
Jak ujawniliśmy w portalu brd24.pl jeden ze słynnych spotów okazał się prawie wierną rekonstrukcją australijskiej reklamy sprzed lat. Ale te przynajmniej ludzie zauważyli. Tymczasem dalsza telewizyjna kampania była wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Tak wynika z raportu podsumowującego jej skuteczność, do którego dotarliśmy. Dokument opracowały Instytut Badawczy IPC Sp. z o.o. wraz z Grupą Biostart.

Blisko 40 audycji których nikt nie pamięta

“Raport z badania efektywności kampanii społecznych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego realizowanych na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu drogowego” sprawdzał w badaniu opinii publicznej, czy i jak ludzie postrzegali elementy kampanii zamówionej przez urzędników.

Ludzie dobrze zapamiętali dwa spoty “10 mniej”, wśród których był wzorowany na australijskim klipie spot z udziałem znanego byłego policjanta Wojciecha Pasiecznego. Trudno, by ich nie zauważyli – spoty były ciekawe, a na ich emisję urzędnicy wydali zawrotną kwotę 8 milionów złotych. Samo nakręcenie spotów kosztowało blisko milion złotych.

Spoty "10 mniej" - efektywność kampanii. Źródło: MIB

Okazuje się, że kolejne miliony złotych wydano w dużo gorszy sposób. Największym fiaskiem okazał się pomysł ciągów audycji zatytułowanych “Drogi dla Ciebie” . Powstało 19 odcinków tego programu (zobacz odcinki na stronie TVP). Rozpoznawało go zaledwie 2 proc. badanych osób.

Oto jak odpowiadali badani pytani o znajomość materiałów:

skutecznosc_10mniej

Temu wynikowi również trudno się dziwić. Można się było spodziewać takiego odbioru, bo audycje zaplanowano jako spotkania “gadających głów”. Eksperci siedzieli w studio, a prezenter zadawał im pytania. Często w programach pojawiali się sami urzędnicy Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Mówili czasem o sprawach tak niezrozumiałych dla widza, że nawet ten, kto oglądał, niewiele z programu wynosił. Przykład? Ówczesna sekretarz KRBRD Agata Foks (wystąpiła w sumie w dwóch odcinkach) opowiadała widzom np. czym jest Krajowa Rada BRD i jakie ma zadania.

Jak wynika z badania – prawie niezauważony przeszedł też 18-odcinkowy cykl reporterski “Życie dla Ciebie” (zobacz programy na stronie TVP). Były to filmowe historie ofiar wypadków drogowych. Rozpoznawało go zaledwie 3 proc. badanych.

Niewiele osób kojarzyło również cykl “Na liczniku” emitowany w lokalnych antenach TVP. W nim m.in. pokazywano złe zachowania na drogach, radzono, jak przygotować się do podróży. Te audycje rozpoznawało 8 proc. pytanych.

Tylko 5 proc. dostrzegło 24 specjalne odcinki prognozy pogody dla kierowców  – “Pogoda dla kierowców”, a niewiele więcej – 6 proc. – zauważyło lokowanie przesłania o bezpieczeństwie w serialu “O mnie się nie martw”.

Barierę 10 proc. rozpoznawalności przebiło za to lokowanie przesłania o bezpiecznej jeździe w serialu “Rodzinka.pl” (12 proc. badanych zauważyło ten zabieg).

Więcej niż co dziesiąty badany rozpoznał też felietony o bezpieczeństwie emitowany w programach “Pytanie na Śniadanie” (11 proc. rozpoznało te materiały).
W ramach tych 15 felietonów powstał jednak jeden, który mógł budzić kontrowersje – wraz z ekspertami z projektu edukacyjnego Świadomy Kierowca skomentowaliśmy w portal brd24.pl odcinek programu, w którym prowadząca jechała samochodem bez widocznie zapiętych pasów bezpieczeństwa. TVP udowadniała później na stopklatkach, że pas był zapięty pod kurtką. Ale – jak zauważyli eksperci – w programach promujących bezpieczeństwo zapięty pas powinien być dobrze widoczny, by wzmacniać przekaz i utrwalać dobre postawy.

Kto zarobił na kampanii? TVP nie odpowiada

Z naszych informacji wynikało, że przy tworzeniu materiałów do kampanii “10 mniej” w TVP wiele pieniędzy mogło popłynąć do prywatnych podwykonawców.

Poprosiliśmy rzecznik TVP o podanie, jaki procent z kwoty 4 mln zł przy tej kampanii trafił do zewnętrznych podmiotów wykonujących prace dla telewizji. Nasze pytania wysłaliśmy 19 listopada 2015 r. Do dziś rzecznik TVP z nami się nie skontaktowała.

Nowy minister infrastruktury i budownictwa niedawno odwołał Agatę Foks ze stanowiska sekretarz KRBRD.

Łukasz Zboralski