Infrastruktura
ViaTOLL rośnie: kolejne rozszerzenie sieci płatnych dróg dla samochodów ciężarowych
Od 30 czerwca systemem viaTOLL obejmie nowo wybudowane odcinki dróg ekspresowych S3, S5, S8, S11, S12, S61 i S69 oraz fragment autostrady A4

Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzOd 30 czerwca systemem viaTOLL będzie objętych ponad 3150 km. Do sieci zostaną włączone nowo wybudowane odcinki dróg ekspresowych S3, S5, S8, S11, S12, S61 i S69 oraz fragment autostrady A4 – łącznie 251 km.
viaTOLL to system, który pozwala elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (to na przykład samochody z dużymi przyczepami, np. z łódką czy końmi) oraz wszystkich autobusów. Obecnie w jego zasięgu jest ok. 2 900 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Opłaty wynoszą od 20 do 50 gr za kilometr przejechanej trasy, w zależności od masy pojazdu oraz klasy emisji spalin Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services .
Przychody generowane przez viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z którego finansowane są inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Od uruchomienia systemu do końca kwietnia 2015 r. łączne do KFD wpłynęło łącznie ok. 4,4 mld zł (średnio ponad 3,8 mln zł dziennie) – to zarówno opłaty wnoszone przez właścicieli pojazdów ciężkich poruszających się po płatnych odcinkach dróg, jak i przez kierowców samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 t, za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica, znajdujących się w zarządzie GDDKiA.
Do końca kwietnia 2015 r. w systemie viaTOLL zarejestrowano ponad 873 tys. pojazdów oraz 505 tys. użytkowników. Operator systemu sprzedał także 27 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych (nie są one obowiązkowe, natomiast umożliwiają ominięcie kolejek przy bramkach wjazdowych i wyjazdowych z autostrad), a kolejne 1,2 tys. przekazano w użytkowanie służbom ratowniczym. W rankingu najbardziej dochodowych dróg prowadzi autostrada A4, która tylko przez ostatnie pół roku wygenerowała ponad 185 mln zł wpływów. To ponad dwukrotnie więcej niż kolejna trasa – droga ekspresowa S8.
– Mam nadzieje, ze GDDKiA doceni fakt, ze dysponuje sprawnym i nowoczesnym narzędziem, które pozwala nie tylko na efektywny pobór opłat, ale może pomóc w rozładowaniu korków na autostradach, także tych zarządzanych przez koncesjonariuszy – powiedział portalowi brd24.pl Krzysztof Gorzkowski, dyrektor PR firmy Kapsch Telematic Services. – Wierzę, że decydentom nie zabraknie determinacji w rozbudowie systemu, aby przynosił jeszcze większe przychody i abyśmy po polskich autostradach jeździli bezpiecznie i bez korków.
Odcinki, które 30 czerwca 2015 r. zostaną dołączone do sieci dróg płatnych viaTOLL:
- Autostrada A4, węzeł Tarnów Północ – węzeł Dębica Wschód, ok. 35,17 km;
- Droga ekspresowa S3, węzeł Gorzów Wielkopolski Południe – węzeł Skwierzyna Południe, ok. 27,1 km
- Droga ekspresowa S5, węzeł Rydzyna – węzeł Korzeńsko, ok. 26,84 km
- Droga ekspresowa S8, węzeł Wieluń – węzeł Łask, ok. 74,07 km
- Droga ekspresowa S8, Jeżewo (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 671) – Choroszcz (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2287B), ok. 18,53 km
- Droga ekspresowa S11, węzeł Poznań Północ – węzeł Poznań Tarnowo Podgórne, ok. 13,07 km
- Droga ekspresowa S12, węzeł Jastków – Kalinówka (skrzyżowanie z drogą gminną nr 112435L), ok. 32,78 km
- Droga ekspresowa S61, węzeł Raczki – węzeł Suwałki Południe, ok. 11,98 km
- Droga ekspresowa S69, węzeł Bielsko-Biała Komorowice – węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice, ok. 11,08 km
rom