Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 510
  • Ranni w wypadkach - 8618
  • Kierowcy po alkoholu - 37360
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 48.49
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.31
  • Średnia liczba rannych dziennie: 55.96
  • Zabici w wypadkach - 510
  • Ranni w wypadkach - 8618
  • Kierowcy po alkoholu - 37360
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 48.49
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.31
  • Średnia liczba rannych dziennie: 55.96

Infrastruktura

CANARD przejmie fotoradary w Poznaniu? Decyzja ma zapaść jeszcze w tym miesiącu

Opublikowano

-

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym analizuje techniczną możliwość podłączenia do swojej sieci miejskich fotoradarów w Poznaniu – dowiedział się brd24.pl. Decyzja może zapaść jeszcze w tym miesiącu

Fotoradar na drodze. Fot. CANARD

Miejskie fotoradary w Poznaniu musiałyby zostać nie tylko dostosowane technicznie do włączenia do systemu CANARD, ale też zyskać takie samo oznakowanie – m.in. skrzynki z kamerami muszą być żółte. Fot. CANARD

 

O poznańskich fotoradarach jest głośno, odkąd w portalu brd24.pl ujawniliśmy skalę rejestrowanych przez nie wykroczeń. Urządzenia kupione w ramach miejskiego ITS nie mogą kontrolować kierowców, bo w 2015 r. takie prawo samorządom odebrali posłowie, ale na serwerach wciąż zapisują rejestrowane wykroczenia. Jedna kamera na jednej ulicy rejestruje ponad milion przekroczeń prędkości w ciągu niecałych czterech miesięcy. Na innych ulicach nie jest lepiej – przekroczenia prędkości przez kierowców idą w setki tysięcy [czytaj o tym więcej].

Wypadki, ofiary i ranni

Wczoraj pokazaliśmy, jak niebezpiecznie jest na tych poznańskich ulicach, na których wiszą nieczynne instalacje. W ubiegłym roku policja odnotowała na nich 98 wypadków, w których zginęło osiem osób, a 125 zostało rannych. Odnotowano też 765 kolizji. [czytaj o tym więcej].
Sprawdziliśmy, że choć firma serwisująca system ITS alarmowała miejskich urzędników i Policję o skali wykroczeń, nikt nie zareagował. Nie podjęto żadnych dodatkowych działań dla poprawy bezpieczeństwa tam, gdzie kierowcy masowo przekraczają prędkość i tworzą ryzyko.

Przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu tłumaczyli się, że dwukrotnie zwracali się do GITD o przejęcie fotoradarów przez tę służbę. Były wicedyrektor ZDM, zwolniony w lipcu 2017 r., ujawnił nam, że dwa lata temu rozmowy były na dobrej drodze. Szacował nawet oferty na dostosowanie poznańskich kamer do krajowego systemu CANARD. Po jego odejściu z pracy najwyraźniej sprawa jednak utknęła.

CANARD: decyzja najpewniej jeszcze w tym miesiącu

Po naszych tekstach przedstawiciele ZDM w Poznaniu zapowiedzieli, że po raz kolejny wystąpią do GITD o przejęcie miejskich fotoradarów. Jak sprawdziliśmy, CANARD prowadzi już prace analityczne dotyczące możliwości przyłączenia poznańskiego sytemu do krajowej sieci.

„Uprzejmie informujemy, że obecnie Główny Inspektorat Transportu Drogowego prowadzi analizę uwarunkowań technicznych oraz organizacyjnych związanych z możliwością włączenia do systemu CPD CANARD fotoradarów zainstalowanych w Poznaniu. Decyzja zapadnie najpewniej jeszcze w tym miesiącu” – odpisało nam Biuro Informacji i Promocji GITD.

luz