Rozmowy i opinie
Tomasz Targosiński, ITS: tylko 1 proc. samochodów ma dobrze ustawione światła
Nawet 20 proc. zbadanych przez nas samochodów miało światła nadające się do natychmiastowej wymiany – mówi dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego, którego zespół naukowy opracował własny Analizator świateł

Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzNawet 20 proc. zbadanych przez nas samochodów miało światła nadające się do natychmiastowej wymiany – mówi dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego, którego zespół naukowy opracował własny Analizator świateł

kluczową sprawą jest modernizacja przepisów i urządzeń diagnostycznych. Obecne są mocno nieprecyzyjne – mówi dr inż. Tomasz Targosiński z ITS. – Np. homologowane światła nowego pojazdu mogą oświetlać drogę na odległość od zaledwie 20m do ponad 150m, a mała precyzja urządzeń do ustawiania może zmniejszyć fabryczny zasięg nawet dwukrotnie – zaznacza. Fot. ITS
ITS badał światła samochodów – jak wielu polskich kierowców jeździ z nieprawidłowo działającym oświetleniem?
Dr inż. Tomasz Targosiński: – Bardzo dużo. Jak wynika z naszych pilotażowych badań reflektorów oba światła zgodnie z przepisami ustawiony miał 1 proc. samochodów, a przynajmniej jedno światło – 8 proc. Poszerzone tolerancje, czyli gdy jeszcze coś widać i bez silnego oślepiania innych kierowców, spełniało ok. 30 proc. badanych aut. 10 – 20 proc. świateł kwalifikowało się do natychmiastowej naprawy lub wymiany.
Co jest najważniejsze w światłach używanych po zmroku, żeby spełniały w pełni swoje zadanie?
Wszystko – jakość samej lampy, jakość żarówki, precyzyjne ustawienie, oraz prawidłowe używanie ręcznego korektora pochylenia. Zły stan czy złe ustawienie choćby jednego elementu może zniweczyć jakość całego oświetlenia. Będzie za blisko oświetlać drogę albo oślepiać.
Czy tańsze zamienniki są wystarczająco dobre?
Z tym bywa różnie. Generalnie im tańszy zamiennik tym gorszy. Ale jest też wiele wyjątków, gdzie dobry zamiennik nie jest bardzo drogi. Niektóre „tuningowe” zamienniki pomimo wysokiej ceny mają słabe właściwości. Problem w tym, że wzrokiem tego nie rozróżnimy. Czasem znacznie większe różnice potrafią być pomiędzy różnymi markami i modelami pojazdów, niż zamiennikami do tego samego auta.
Co zrobić, żeby zwiększyć na polskich drogach odsetek samochodów z właściwym oświetleniem?
Każdy kierowca powinien regularnie dbać o światła i prawidłowo ich używać, niezwłocznie wymieniać przepalone żarówki, a gdy światła budzą jakiekolwiek wątpliwości – naprawić je lub wymienić. Natomiast kluczową sprawą jest modernizacja przepisów i urządzeń diagnostycznych. Obecne są mocno nieprecyzyjne. Np. homologowane światła nowego pojazdu mogą oświetlać drogę na odległość od zaledwie 20m do ponad 150m, a mała precyzja urządzeń do ustawiania może zmniejszyć fabryczny zasięg nawet dwukrotnie. W efekcie trudno zbadać i ocenić jakość świateł, a tym bardziej zapewnić ich jakość na drodze, pomimo tego, że większość współczesnych świateł nowych pojazdów ma dobre i bardzo dobre właściwości.
rozmawiał Leonard Dolecki
Światła swojego samochodu można bezpłatnie zbadań na „Analizatorze świateł” w stacji kontroli pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego po wcześniejszym umówieniu telefonicznym pod numerem 22 4385 461.
Więcej informacji: http://www.swiatla.its.waw.pl