Badania
Ile daje zawodowemu kierowcy napój energetyczny? Zbadali to
Energetyk z kofeiną może pomóc kierowcy w utrzymaniu skupienia na drodze o ile wypije go przed jazdą, za kierownicę siądzie po dobrze przespanej nocy, a w trakcie jazdy zrobi sobie przerwę – wynika z badań naukowców izraelskiego Uniwersytetu Ben-Guriona

Opublikowano
7 lat temu-
przez
AgnieszkaEnergetyk z kofeiną może pomóc kierowcy w utrzymaniu skupienia na drodze o ile wypije go przed jazdą, za kierownicę siądzie po dobrze przespanej nocy, a w trakcie jazdy zrobi sobie przerwę – wynika z badań naukowców izraelskiego Uniwersytetu Ben-Guriona

Zmęczenie za kierownicą, to problem dotykający szczególnie kierowców zawodowych jeżdżących na długich i monotonnych trasach. Fot. CC0
Udział w badaniu wzięło 15 zawodowych kierowców w wieku 25-49 lat z co najmniej pięcioletnim doświadczeniem w pracy. Każdy z nich musiał trzykrotnie poddać się testowi w symulatorze jazdy. Wybrana przez badaczy trasa miała przypominać te, z którymi na co dzień zmagają się kierowcy ciężarówek – monotonna, z jednym pasem w każdym kierunku.
Przy pierwszej próbie badani kierowcy pili 500 ml napoju-placebo dopiero po zakończeniu 150 min. jazdy mogli zrobić sobie przerwę. W drugiej próbie kierowcy na 5 minut przed rozpoczęciem jazdy dostali do wypicia 500 ml napoju energetycznego (dwie puszki, każda z nich zawierał m.in. 21 g sacharozy, 5 g glukozy, 1 g tauryny, 80 mg kofeiny). Trzecia próba zakładała wypicie tej samej ilości napoju energetycznego, ale oprócz tego badacze wyznaczyli kierowcom 10 min. postój w strefie wypoczynku przy drodze po 100 min. od rozpoczęcia jazdy i na końcu próby po 150 min. jazdy.
Odpoczynek po 100 minutach jazdy
Podczas każdej z prób monitorowane były parametry kierowców i ich zachowanie na drodze. Badacze doszli do wniosku, że kierowcy największą uwagę za kółkiem zachowali podczas ostatniej z prób, w której zarówno wypili napój z kofeiną jak i mogli skorzystać z przerwy w prowadzeniu w strefie wypoczynku przy drodze. Co ważne, napój energetyczny i wypoczynek podczas drogi nie były remedium na długotrwałe zmęczenie. Kierowcy do badania musieli się zgłosić po dobrze przespanej nocy. Przed badaniem nie mogli spożywać alkoholu i kofeiny. Wszystkie trzy jazdy w symulatorze przeprowadzono w godzinach między 7 a 15.30.
Wyniki izraelscy naukowcy opisali w raporcie z badania: „The combination of short rest and energy drink consumption as fatigue countermeasures during a prolonged drive of professional truck drivers”. Zwrócili uwagę, że zmęczenie za kierownicą to jeden z najczęstszych czynników wypadków drogowych, który szczególnie dotyczy zawodowych kierowców jeżdżących ciężarówkami na długich, często monotonnych trasach. Badacze Uniwersytetu Ben-Guriona zwrócili także uwagę, że symulatory jazdy mogą pomóc nie tylko w badaniach nad zmęczeniem za kierownicą, ale także w typowaniu miejsc, w których powinny powstać stref odpoczynku dla kierowców.
AN