Connect with us

Pojazdy

Projektowanie bezpieczniejszych ciężarówek odłożone

Unijne porozumienie opóźni projektowanie bezpieczniejszych dla pieszych i rowerzystów kabin ciężarówek do 2022 r. – poinformowała Europejska Rada Transportu Bezpieczeństwa

Opublikowano

-

Unijne porozumienie opóźni projektowanie bezpieczniejszych dla pieszych i rowerzystów kabin ciężarówek do 2022 r. – poinformowała Europejska Rada Transportu Bezpieczeństwa

Projekt kabiny ciężarówki minimalizujący martwe pola widzenia kierowcy opracowany na Loughborough University’s Design School

Projekt kabiny ciężarówki minimalizujący martwe pola widzenia kierowcy opracowany na Loughborough University’s Design School

Martwe pole – czyli obszar, którego kierowca nie widzi ani w szybie, ani w lusterku – przysparza kłopotów wszystkim kierowcom. Ale w przypadku ciężarówek ten problem jest dużo większy. Z wielkiej kabiny widać dużo mniej niż z kabiny samochodu osobowego. A to oznacza spore zagrożenie dla pieszych czy cyklistów, których kierowca dużego samochodu nie widzi.

Dlatego w UE pracowano nad porozumieniem, które skłoniłoby producentów ciężarówek do projektowania kabin samochodów, w których ten problem zostanie ograniczony. Ale jak poinformowała Europejska Rada Transportu Bezpieczeństwa (ETSC) w ostatecznym porozumieniu zawartym przez kraje członkowskie UE, Komisję Europejską i Parlament Europejski nie uda się zobowiązać do tego producentów przynajmniej do 2022 r.
Zdaniem ETSC taka decyzja to “cios dla bezpieczeństwa ruchu drogowego”. – Te zmiany mogą zapobiec ponad 900 śmierciom na europejskich drogach – mówi Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC. – Pomysł, że te innowacje w zakresie bezpieczeństwa zostaną objęte moratorium, by umożliwić wszystkim producentom konkurowanie na rynku jest bezprecedensowy. Wystarczy sobie wyobrazić, jak wiele ludzi straciło by życie, gdyby innowacje takie jak pasy bezpieczeństwa w samochodach zostały wstrzymane z podobnych przyczyn – dodał.

Według danych ETSC w 2011 r. w kolizjach z udziałem samochodów ciężarowych zginęło ok. 4300 osób.

Dłuższa kabina, więcej szyb – projekt badawczy

Naukowcy z Loughborough University’s Design School opracowali w tym roku projekt nowej kabiny ciężarówki, w której znacznie zminimalizowano martwe pola. Koncepcyjna kabina jest o 80 cm dłuższa od standardowych. Ma zaokrąglony przód, mniejszą deskę rozdzielczą, więcej szyb i niżej umieszczone miejsce dla kierowcy. Dzięki temu – zdaniem badaczy – pole widzenia kierowcy jest większe o 50 proc. w porównaniu do dzisiejszych konstrukcji. To może uratować życie wielu rowerzystów i pieszych.

– Martwe pola widzenia mogą być istotnym czynnikiem w wypadkach śmiertelnych – mówi dr Steve Summerskill, jeden z autorów badania. – Badanie pokazuje, że wielkość martwego pola może zostać zminimalizowana dzięki poprawieniu projektu kabiny samochodu, zmniejszenia jej wysokości o dodania okien.

– To niezrozumiałe, że wpuszczamy wielkie, 40-tonowe mamuty na nasze drogi bez upewnienia się, że ludzie, którzy siedzą za ich kierownicami widzą, co się wokół nich dzieje – dodaje William Todts ze stowarzyszenia Transport & Environment, które było jednym ze zleceniodawców badania. – Po dekadach majstrowania z lustrami potrzebujemy przyjęcia jednej zmiany i wybrać nową drogę projektowania samochodów ciężarOwych.