Pojazdy
Projektowanie bezpieczniejszych ciężarówek odłożone
Unijne porozumienie opóźni projektowanie bezpieczniejszych dla pieszych i rowerzystów kabin ciężarówek do 2022 r. – poinformowała Europejska Rada Transportu Bezpieczeństwa
Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzUnijne porozumienie opóźni projektowanie bezpieczniejszych dla pieszych i rowerzystów kabin ciężarówek do 2022 r. – poinformowała Europejska Rada Transportu Bezpieczeństwa
Martwe pole – czyli obszar, którego kierowca nie widzi ani w szybie, ani w lusterku – przysparza kłopotów wszystkim kierowcom. Ale w przypadku ciężarówek ten problem jest dużo większy. Z wielkiej kabiny widać dużo mniej niż z kabiny samochodu osobowego. A to oznacza spore zagrożenie dla pieszych czy cyklistów, których kierowca dużego samochodu nie widzi.
Dlatego w UE pracowano nad porozumieniem, które skłoniłoby producentów ciężarówek do projektowania kabin samochodów, w których ten problem zostanie ograniczony. Ale jak poinformowała Europejska Rada Transportu Bezpieczeństwa (ETSC) w ostatecznym porozumieniu zawartym przez kraje członkowskie UE, Komisję Europejską i Parlament Europejski nie uda się zobowiązać do tego producentów przynajmniej do 2022 r.
Zdaniem ETSC taka decyzja to “cios dla bezpieczeństwa ruchu drogowego”. – Te zmiany mogą zapobiec ponad 900 śmierciom na europejskich drogach – mówi Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy ETSC. – Pomysł, że te innowacje w zakresie bezpieczeństwa zostaną objęte moratorium, by umożliwić wszystkim producentom konkurowanie na rynku jest bezprecedensowy. Wystarczy sobie wyobrazić, jak wiele ludzi straciło by życie, gdyby innowacje takie jak pasy bezpieczeństwa w samochodach zostały wstrzymane z podobnych przyczyn – dodał.
Według danych ETSC w 2011 r. w kolizjach z udziałem samochodów ciężarowych zginęło ok. 4300 osób.
Dłuższa kabina, więcej szyb – projekt badawczy
Naukowcy z Loughborough University’s Design School opracowali w tym roku projekt nowej kabiny ciężarówki, w której znacznie zminimalizowano martwe pola. Koncepcyjna kabina jest o 80 cm dłuższa od standardowych. Ma zaokrąglony przód, mniejszą deskę rozdzielczą, więcej szyb i niżej umieszczone miejsce dla kierowcy. Dzięki temu – zdaniem badaczy – pole widzenia kierowcy jest większe o 50 proc. w porównaniu do dzisiejszych konstrukcji. To może uratować życie wielu rowerzystów i pieszych.
– Martwe pola widzenia mogą być istotnym czynnikiem w wypadkach śmiertelnych – mówi dr Steve Summerskill, jeden z autorów badania. – Badanie pokazuje, że wielkość martwego pola może zostać zminimalizowana dzięki poprawieniu projektu kabiny samochodu, zmniejszenia jej wysokości o dodania okien.
– To niezrozumiałe, że wpuszczamy wielkie, 40-tonowe mamuty na nasze drogi bez upewnienia się, że ludzie, którzy siedzą za ich kierownicami widzą, co się wokół nich dzieje – dodaje William Todts ze stowarzyszenia Transport & Environment, które było jednym ze zleceniodawców badania. – Po dekadach majstrowania z lustrami potrzebujemy przyjęcia jednej zmiany i wybrać nową drogę projektowania samochodów ciężarOwych.