Pojazdy
Poradnik iParts.pl. 4 powody, dla których konieczna jest wymiana opon na nowe. Po czym możecie rozpoznać, że Wasze stare opony mają już dosyć?
Opublikowano
2 lata temu-
przez
luzGdy ktoś mówi „wymiana opon”, większość kierowców myśli o wymianie opon letnich na zimowe lub odwrotnie. Tymczasem istnieje jeszcze jeden typ wymiany opon – wymiana starych na nowe, zużytych na niezużyte. Wymiana tego typu jest z punktu widzenia bezpieczeństwa znacznie bardziej istotna, a jej opóźnienie może mieć poważne konsekwencje. Jak ocenić, czy przyszedł czas na tę właśnie wymianę? Po czym możecie rozpoznać, że Wasze stare opony skończyły właśnie swój bieg?
Wysokość bieżnika
Dla wielu kierowców to właśnie wysokość bieżnika jest pierwszym i najważniejszym czynnikiem decydującym o przydatności opony do dalszej jazdy. I choć z pewnością jest to czynnik bardzo ważny, nie może być traktowany jako ten jedyny.
Polskie prawo mówi jasno, że minimalna wysokość bieżnika opony samochodowej to 1,6 mm. W teorii dopiero zejście poniżej tej wysokości kwalifikuje oponę do wymiany (o ile pozostałe czynniki do tej wymiany nie zakwalifikowały jej dużo wcześniej). W praktyce jednak większość ekspertów radzi, aby wymieniać opony w momencie, gdy wysokość bieżnika spadnie poniżej:
- 3 mm – w przypadku opon letnich,
- 3,5-4 mm – w przypadku opon zimowych.
Zalecenia te nie mają na celu – wbrew teoriom spiskowym – napędzić sprzedaż firmom oponiarskim. Wynikają wprost z obserwacji testów opon samochodowych, których wyniki dobitnie pokazują, że istnieje wyraźna różnica w ogólnej sprawności opon z bieżnikiem na poziomie 4-5 mm, a na granicy opisanej przepisami prawa (1,6 mm).
Wiek opony
Wystarczy że spojrzycie na wielokrotnie już przez nas opisywany DOT (oznaczenie daty produkcji opony), a będziecie wiedzieć, czy Wasza opona ciągle jeszcze nadaje się do pracy, czy też pora wysłać ją na zasłużoną emeryturę. Możecie spotkać się z różnymi wskazaniami co do tego, w którym momencie opona jest już zbyt stara, aby jej dalej używać. Ogólna zasada mówi, że wiekiem maksymalnym dla opony jest 10 lat. I faktycznie możemy się z tym zgodzić, ale z 3 bardzo istotnymi zastrzeżeniami:
- opona ta nie może posiadać żadnych dyskwalifikujących ją uszkodzeń czy innych oznak nadmiernego zużycia;
- opona taka (zarówno gdy jest oponą sezonową, jak i całoroczną) musi być w ciągu tych 10 lat prawidłowo przechowywana;
- musi to być opona co najmniej dobrej jakości.
Jeśli oponę przechowywano prawidłowo – w sklepie, w magazynie, jeszcze przed jej pierwszym założeniem lub na okres wymiany na inną oponę sezonową – faktycznie możecie jej śmiało przez te 10 lat. O ile, rzecz jasna, nie chodzi tu o oponę, która ze względu na swoją kiepską jakość przestaje nadawać się do czegokolwiek już po 4-6 latach.
Nierównomierne zużycie bieżnika
Ze zjawiskiem nierównomiernego zużycia bieżnika wielu kierowców próbuje radzić sobie poprzez tzw. rotowanie. Opony przy każdej wymianie zamienia się miejscami, aby miały okazję wyrównać poziom zużycia bieżnika, którego nierównomierne ścieranie może wynikać z przyczyn zupełnie naturalnych, jak choćby na skutek ruchu prawostronnego. Istnieją jednak przypadki tak poważnego, a przy tym nierównomiernego zużycia opon, że tu już żadna rotacja nie jest w stanie nic zmienić. Przyczynami tak poważnego, nierównomiernego zużycia opony mogą być:
- problemy z geometrią kół,
- jazda na kołach niedopompowanych (zbyt niskie ciśnienie w oponach),
- jazda na koła przepompowanych (zbyt wysokie ciśnienie w oponach).
Przy niewielkich nierównościach oponę taką można ratować przez jej wymuszone ścieranie, ale jedynie w przypadku, gdy nie jest to znaczna nierówność. W pozostałych przypadkach pozostaje już tylko jej wymiana.
Uszkodzenia ściany bocznej opony
O ile jeszcze uszkodzenia bieżnika opony można próbować naprawiać (często z powodzeniem), o tyle uszkodzenia na ścianie bocznej niemal zawsze kwalifikują oponę do wymiany. Dlaczego? Ponieważ w tej właśnie części opony znajdują się kluczowe wzmocnienia odpowiadające za jej trwałość i sprawność. Być może niewielki odprysk nie będzie jeszcze problemem, ale utrata większej ilość gumy lub wybicie tzw. bąbla to wyraźny znak, że oponę trzeba jak najszybciej wymienić. Podobnie w przypadku uszkodzeń powstających podczas nieprawidłowej wymiany opon sezonowych lub zakładania na felgę opon całorocznych.
Jeśli zauważycie, że którakolwiek z Waszych opon posiada jeden z wymienionych tu typów uszkodzeń, koniecznie (i szybko) zacznijcie rozglądać się za nowym kompletem. Opony wymieniajcie przynajmniej na jednej osi, najlepiej na obu. Wymiana jednej tylko opony na osi jest ze względów bezpieczeństwa bardzo mocno niezalecana. Nowy komplet opon znajdziecie i zamówicie na iParts.pl (kliknij: https://www.iparts.pl/opony/). Zamówiony dzisiaj, jutro już będzie u Was.
Artykuł sponsorowany