Społeczeństwo
UTK rozpoczął kampanię o bezpieczeństwie z Pierwszą Damą
Agata Kornhauser-Duda oraz prezes Urzędu Transportu Kolejowego tuż przed końcem wakacji symbolicznie zainaugurowali kampanię „Kolejowe ABC”. UTK wyda na nią ponad 23 mln zł

Opublikowano
8 lat temu-
przez
luzAgata Kornhauser-Duda oraz prezes Urzędu Transportu Kolejowego tuż przed końcem wakacji symbolicznie zainaugurowali kampanię „Kolejowe ABC”. UTK wyda na nią ponad 23 mln zł

Podczas lekcji inaugurującej kampanię „Kolejowe ABC” o bezpieczeństwie z dziećmi rozmawiali Pierwsza Dama, Agata Kornhauser-Duda oraz Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Fot. UTK
Ile potrzebuje pociąg, aby się zatrzymać, dlaczego warto nosić odblaski i jak bezpiecznie przechodzić przez przejazd kolejowy – tego mogły dowiedzieć się dzieci w trakcie wyjątkowej lekcji Kolejowego ABC w Sochaczewie, która odbyła się 8 czerwca. O bezpieczeństwie z dziećmi rozmawiali Pierwsza Dama, Agata Kornhauser-Duda oraz Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. W lekcji wzięły udział dzieci z klas III ze Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Kozłowie Biskupim koło Sochaczewa. Większość uczniów codziennie przejeżdża przez przejazd kolejowy w pobliżu swojej podstawówki.
Było m.in. wspólne recytowanie „Lokomotywy” Juliana Tuwima oraz gra edukacyjna, dzięki której trzecioklasiści powtórzyli zdobytą wcześniej wiedzę. Dowiedzieli się także, na czym polega praca funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. APo zajęciach mieli okazję przejechać się koleją wąskotorową.
– Jestem pełna uznania dla wszelkich inicjatyw i działań, które podejmowane są z myślą o poprawie jakości i bezpieczeństwa podróżowania dzieci i młodzieży – mówiła Agata Kornhauser-Duda. – Jestem głęboko przekonana o tym, że właśnie dzięki edukowaniu, też czasem przestrzeganiu i informowaniu polepsza się bezpieczeństwo, ale również budowane są wśród dzieci i młodzieży postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych – podkreśliła.
– Zajęcia prowadzone w ramach kampanii „Kolejowe ABC” to wyjątkowe, interaktywne lekcje. Dzięki nim uczymy odpowiedniego zachowania na przejazdach kolejowych, dworcach i w okolicy torów. Jednym słowem dbamy o bezpieczeństwo najmłodszych. Ale na dodatkowe efekty kampanii poczekamy kilka lat, gdy uczestnicy sami zaczną korzystać z dróg jako kierowcy – stwierdził Ignacy Góra, Prezes UTK.
214 wypadków rocznie, blisko 50 ofiar
– Brak poszanowania dla przepisów, przestrzegania zasad zachowania się na torach i ludzka brawura co roku jest przyczyną setek tragedii całych rodzin. Dlatego tak istotna jest edukacja od najmłodszych lat – stwierdza Ignacy Góra.
W 2016 roku doszło do 214 wypadków na przejazdach kolejowych, w których zginęło 49 osób. Kolejne 120 zginęło na tzw. dzikich przejściach. Służby zajmujące się bezpieczeństwem na terenach kolejowych zidentyfikowały około 30 tysięcy „dzikich przejść” w kraju. Tam codziennie istnieje zagrożenie wypadkami.
W Polsce co 1,5 km pociąg przejeżdża przez przejazd kolejowy. Co czwarty z nich ma zapory i sygnalizację świetlną, ale ponad połowa nie ma żadnych zabezpieczeń poza znakami drogowymi.
Z roku na rok liczba wypadków związanych z ruchem kolejowym systematycznie maleje, ale nadal jest zbyt wysoka. Przez pierwsze pięć miesięcy tego roku na przejazdach kolejowych zanotowano ponad 80 wypadków, w których zginęło 10 osób, a kolejne 10 odniosło poważne obrażenia. Wiele ofiar wypadków kolejowych to dzieci. Edukacja od najmłodszych lat powinna przyczynić się w przyszłości do na zmniejszenia liczby tragedii.
„Kampania Kolejowe ABC” to ogólnopolska akcja informacyjno-edukacyjna Urzędu Transportu Kolejowego skierowana do najmłodszych – dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 12 lat oraz ich nauczycieli i wychowawców. Kampania porusza ważne tematy związane z bezpieczeństwem na terenach kolejowych. Jej celem jest propagowanie zasad bezpieczeństwa oraz wartości i wzorców związanych z odpowiedzialnym zachowaniem się na obszarach ruchu kolejowego, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów stacji, przystanków i przejazdów kolejowych. Przy realizacji „Kampanii Kolejowego ABC” zostaną wykorzystane pięcioletnie doświadczenia UTK. Zespół specjalistów Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził na terenie całego kraju ponad sto prelekcji, a działaniami objęto grupę ponad 5,5 tys. dzieci w wieku od 4 do 14 lat.
W kwietniu br. Prezes UTK, Ignacy Góra podpisał umowę na dofinansowanie projektu w ramach V osi priorytetowej „Rozwój transportu kolejowego w Polsce” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. – Udało się nam napisać dobry projekt, który uzyskał dofinansowanie. Środki unijne pozwolą na poszerzenie grona odbiorców programu – cieszył się Ignacy Góra. Całkowita wartość projektu to 27,6 mln złotych, a otrzymane dofinansowanie wynosi prawie 23,5 mln złotych. Kwota ta pozwoli na powiększenie skali działań edukacyjnych UTK przy zastosowaniu nowoczesnych i atrakcyjnych narzędzi pracy z dziećmi. Partnerem akcji jest Straż Ochrony Kolei.
red