Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99
  • Zabici w wypadkach - 591
  • Ranni w wypadkach - 10265
  • Kierowcy po alkoholu - 43025
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 50.98
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.4
  • Średnia liczba rannych dziennie: 58.99

Społeczeństwo

NIK skontroluje szkolenia i egzaminowanie kierowców

Zdanie egzaminu na prawo jazdy nie gwarantuje bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym – uważa NIK. Dlatego rozpoczęła kontrolę. Osoby, które w ostatnich pięciu latach szkoliły się lub zdawały na prawo jazdy, mogą wypełnić internetową ankietę

Opublikowano

-

Zdanie egzaminu na prawo jazdy nie gwarantuje bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym – uważa NIK. Dlatego rozpoczęła kontrolę. Osoby, które w ostatnich pięciu latach szkoliły się lub zdawały na prawo jazdy, mogą wypełnić internetową ankietę

prawo jazdy

Inspektorzy Najwyższej Izby Kontroli uważają, że zmiany w szkoleniu kierowców i egzaminów na prawo jazdy nie przyniosły efektów. – Mimo że uzyskanie prawa jazdy jest bardzo trudne, to najmłodsi kierowcy wciąż popełniają najwięcej wypadków – zauważa NIK. Młodzi kierowcy (do 24 lat) z krótkim stażem (do 2 lat posiadania uprawnień) powodują ok. 20 proc. wypadków w Polsce. W ostatnich latach udział tej grupy jako sprawców wypadków wzrósł o 10 proc.

Od początku 2013 r. obowiązują nowe przepisy, które miały podnieść jakość szkolenia przyszłych kierowców. NIK chce teraz sprawdzić, czy ten nowy system szkolenia i egzaminowania się sprawdza – czyli czy wpływa na podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Inspektorzy zbadają również, jak nowe zasady przyczyniły się do zmniejszenie negatywnych zjawisk związanych z procesem uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Ocenią, jak urzędnicy, nadzorujący szkolenia i egzaminowania, wykonują swoje zadania.

Jak szkolą tych, co jeździli po pijanemu?

Kontrola trwa w wybranych starostwach powiatowych, urzędach miast i urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego (WORD), gdzie sprawdzane są m.in.:

–  jakość nadzoru nad wykonywaniem badań lekarskich i przeprowadzaniem badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu oraz wydawaniem odpowiednich orzeczeń,

– warunki lokalowe, wyposażenie oraz plac manewrowy ośrodków szkolenia (czy spełniają stosowne wymagania),

– rzetelność przeprowadzanych szkoleń i egzaminów,

– kwalifikacje egzaminatorów i warunki ich zatrudnienia,

– wykorzystanie pieniędzy z egzaminów,

– szkolenia i egzaminy dla osób, które weszły w konflikt z prawem (spowodowanie wypadku, jazda w stanie nietrzeźwym),

– wykorzystania przez jednostki samorządowe danych przetwarzanych przez Centralną Ewidencję Kierowców.

Ankieta dla kierowców

NIK chce też ocenić funkcjonowanie obecnego systemu szkolenia i egzaminowania, a także poprzednich, poprzez ankietę internetową. Wypełniać ją mogą kierowcy, którzy w ostatnich pięciu latach szkolili się lub zdawali egzamin na prawo jazdy. Ankietę można wypełnić tu.

im