Społeczeństwo
DB Schenker i WORD Warszawa wyłonili mistrzów bezpiecznej i ekonomicznej jazdy
Test z przepisów ruchu drogowego, sprawdzian z pierwszej pomocy czy manewry ciągnikiem z naczepą – między innymi w tych konkurencjach startowali kierowcy zawodowi firmy DB Schenker, którzy wzięli udział w Mistrzostwa Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy organizowanej we współpracy firmy i Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Warszawie
Opublikowano
6 lat temu-
przez
AgnieszkaTest z przepisów ruchu drogowego, sprawdzian z pierwszej pomocy czy manewry ciągnikiem z naczepą – między innymi w tych konkurencjach startowali kierowcy zawodowi firmy DB Schenker, którzy wzięli udział w Mistrzostwa Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy organizowanej we współpracy firmy z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Warszawie
Dziewiąta edycja Mistrzostwa Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy odbyła się w minioną sobotę na terenie oddziału firmy DB Schenker w podwarszawskim Młochowie. Kierowcy zawodowi kategorii B, C i C+E rywalizacji o puchar prezesa firmy. – Pomysł na takie mistrzostwa narodził się 10 lat temu kiedy zaczęliśmy szkolić naszych kierowców z tak zwanego eco drivingu, czyli bezpiecznej i ekonomicznej jazdy – mówi Andrzej Gluźniewicz z biura zarządu DB Schenker, który współorganizuje mistrzostwa. – Po przeszkoleniu grupy około 400 kierowców wpadliśmy na pomysł, że warto byłoby raz w roku zaprosić ich na event, który pozwoli im na zmierzenie się z kolegami z innych oddziałów i sprawdzenie własnych umiejętności – opowiada Andrzej Gluźniewicz. Co roku DB Schenker wybiera z oddziałów w całej Polsce do 40 finalistów.
Współorganizatorem imprezy jest Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie. Egzaminatorzy WORD m.in. przygotowali test teoretyczny dla uczestników, jako sędziowie nadzorowali poszczególne konkurencje mistrzostw.
Sprawdzian z bezpiecznego stylu jazdy
W tym roku poza testem z przepisów i sprawdzianem z pierwszej pomocy pod okiem zawodowych ratowników, kierowcy poszczególnych kategorii musieli m.in. zaprezentować swoje umiejętności na placu manewrowym. – Sprawdzaliśmy umiejętności potrzebne naszym kierowcom w codziennej pracy. Każdy z nich m.in. podjeżdża pod rampę żeby załadować przesyłki – ważna jest sprawność i szybkość działania – mówi Andrzej Gluźniewicz.
Na placu manewrowym kierujący ciągnikiem siodłowym z naczepą musieli m.in. cofać na łuku, a sędziowie odejmowali punkty za każde potrącenie czy najechania nawet na podstawę pachołka. Ze stoperem obliczali czas realizacji wszystkich manewrów.
Ostatnią konkurencją była tak zwana jazda na kropelkę – czyli sprawdzian m.in. z ekonomiki jazdy. – Konkurencja rozgrywana jest w terenie, w ruchu drogowym i pod okiem zawodowych instruktorów jazdy, których co roku zapewniają nam producenci samochodów ciężarowych. Kierowca był oceniany pod względem bezpiecznego stylu jazdy, przestrzegania przepisów, umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii w samochodach, którymi jeżdżą – jak retarder, tempomat – tak by jazda była bezpieczna, płynna i zgodnie z założeniami eco drivingu – wyjaśnia Andrzej Gluźniewicz.
W tym roku na potrzeby rozgrywanych mistrzostw samochody wraz z instruktorami zapewniły firmy Mercedes, MAN, Volvo i Scania.
Kierowca nie jedzie bezpiecznie? Jest firmowa infolinia
Rafał Grodzicki kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego WORD Warszawa zwraca uwagę, że DB Schenker jako jedna z nielicznych firm podejmuje temat bezpieczeństwa i ekonomiki jazdy. – Dlatego jesteśmy otwarci na proponowane przez firmę inicjatywy. Edukacją kierowców zawodowych jesteśmy szczególnie zainteresowani, bo to oni za kierownicą spędzają najwięcej czasu. Nie przyjdą do nas na szkolenia, bo albo są w trasie, albo akurat mają chwilę odpoczynku, dlatego też cieszy nas gdy firmy transportowe wykazują się dobrą wolą zdejmując kierowców z grafików by mogli wziąć udział w szkoleniu czy mistrzostwach bezpiecznej i ekonomicznej jazdy, a kierowcy decydują się na zrezygnowanie z jakiegoś kursu – tłumaczy Rafał Grodzicki. I dodaje: – Chcielibyśmy żeby więcej firm transportowych interesowało się tematyką bezpieczeństwa i prowadziło szkolenia z tego zakresu dla swoich pracowników. Jeśli zgłosiłaby się do nas choćby korporacja taksówkarska chętnie pomożemy w szkoleniach.
DB Schenker od pięciu lat zbiera dane statystyczne na temat liczby wypadków, których uczestnikami byli kierowcy firmy. – Z każdym rokiem ta liczba się zmniejsza. W ubiegłym roku było ich 43 i nie wszystkie te wypadki były spowodowane przez naszych kierowców, w części byli tylko ich uczestnikami. Najważniejsze jest dla nas to, że w ubiegłym roku w wypadkach z udziałem naszych pracowników nikt nie zginął. W tym roku jak na razie także nie było wypadku śmiertelnego – mówi Andrzej Gluźniewicz i dodaje, że każdego dnia na polskie drogi wyjeżdża 3 tys. pojazdów firmy DB Schenker. – Skala ta jest na tyle duża, że mamy realny wpływ na bezpieczeństwo. Jesteśmy widoczni na drogach i właśnie z tego względu tak ważne jest dla nas szkolenie kierowców z zakresu bezpieczeństwa. Jako jedna z niewielu firm zdecydowaliśmy się na wprowadzenie infolinii „Czy jadę bezpiecznie?”. Na podany numer otrzymujemy od kilku do dziesięciu zgłoszeń każdego dnia. Osoby dzwoniące zgłaszają się do nas nie tylko ze skargami – stanowią one od 60-70 proc. zgłoszeń – ale i z pochwałami, gratulacjami dla kierowców za bezpieczny styl.
Rafał Grodzicki zwraca uwagę, że w Mistrzostwach Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy, które WORD organizuje wspólnie z DB Schenker chodzi i o dobrą zabawę, i o rywalizację fair play. – Jednak najważniejsze jest to, że kierowcy pod okiem instruktorów nauki jazdy mają niepowtarzalną możliwość dostrzeżenia jakie błędy popełniają, dowiedzenia się jak mogą je poprawić. Ponad to w ramach mistrzostw mogli skorzystać z symulatora dachowania, wybuchu poduszki powietrznej czy symulatora jazdy pod wpływem alkoholu, co dodatkowo uczula na kwestie związane z bezpieczeństwem – podkreśla kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego WORD Warszawa.
Zwycięzcami IX Mistrzostwa Bezpiecznej i Ekonomicznej Jazdy o puchar prezesa DB Schenker zostali:
Kat. C+E
1. Michał Pawlak, Oddział Warszawa
Kat. C
1. Grzegorz Krowicki, Oddział Wrocław
Kat. B
1. Adam Pęzioł, Oddział Lublin
Agnieszka Niewińska
Tekst powstał we współpracy z WORD w Warszawie