Infrastruktura
KE podpisała umowę. Polska ma 123 mln euro na Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym
Komisja Europejska przekazała Polsce podpisane umowy o dofinansowanie 16 inwestycji transportowych. Wśród nich jest umowa na wsparcie w wysokości 123 mln euro dla Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym

Opublikowano
9 lat temu-
przez
luzKomisja Europejska przekazała Polsce podpisane umowy o dofinansowanie 16 inwestycji transportowych. Wśród nich jest umowa na wsparcie w wysokości 123 mln euro dla Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym

W ramach polskiego sytemu działać będą m.in. znaki zmiennej treści. Do dziś brakuje ich np. na fragmentach autostrady A1 zarządzanej przez GDDKiA. Fot. Łukasz Jóźwiak/GDDKiA
Jak podkreślał wiceminister rozwoju Witold Słowik, podpisanie umów przez UE oznacza, że pieniądze na takie projektu są już pewne. Dofinansowane inwestycje będą lub są już realizowane przez pięć podmiotów – PKP PLK , Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz spółkę CARGOTOR. Większość z nich zostanie zakończona w 2020 roku. Łączne dofinansowanie UE dla wszystkich 16 projektów to prawie 1,9 mld euro (ponad 8 mld zł).
Nowy system dla kierowców
Czym jest projekt „Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I”? W jego ramach powstanie inteligentny system transportowy, którego budowę GDDKiA zapowiadała od kilku lat (co roku przesuwając ogłoszenie przetargów).
Jak zapowiadają drogowcy, dzięki teleinformatycznemu systemowi będzie można dynamicznie zarządzać ruchem na drogach. Pomogą w tym m.in. znaki zmiennej treści, na których będzie można w czasie rzeczywistym informować kierowców o nowych zdarzeniach na drodze przed nimi. W ramach systemu zainstalowane zostaną także liczniki ruchu, kamery, stacje pogodowe, a w centrach zarządzania ruchem – serwery, macierze danych, sprzęt komputerowy, ściany wizyjne.
Kierowcy mają otrzymywać bieżące i aktualne informacje o warunkach ruchu i czasach podróży, informacja o sieci drogowej, informacja o zdarzeniach, informację pogodową. A drogowcy będą mogli np. dynamicznie wyznaczać objazdy.
Pierwszy etap projektu obejmie ok. 1100 km dróg na przebiegającej przez Polskę sieci TEN-T (sieci dróg o znaczeniu europejskim).
Qumak i Matic – zbudują system wymiany danych
Niedawno GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonawcę nowego systemu informacji drogowej, budowanego właśnie w ramach KSZRD.
Konsorcjum firm: Qumak S.A. oraz Matic Sp. z o.o. za nieco ponad 2 mln złotych zbuduje system, który umożliwi sprawną wymianę danych o ruchu drogowym między zarządcami dróg w Polsce. Planowane uruchomienie usługi dla użytkowników przewidziane jest na jesień 2017 r.
Projekt budowy Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu (KPD) stanowi istotny element wsparcia użytkowników dróg w zakresie przekazywania informacji o utrudnieniach, takich jak zablokowana droga, śliska jezdnia, trudne warunki pogodowe, pojazd jadący pod prąd oraz informacji o parkingach i Miejscach Obsługi Podróżnych przydatnych szczególnie kierowcom pojazdów ciężarowych.
red
Artykuły, które mogą Cię zainteresować
Miał zielone światło, a skazali go za nieustąpienie pierwszeństwa. Fatalna pomyłka biegłego i sądów
Jarosław Cholewiński: rezygnacja z barier tymczasowych stanowi zagrożenie dla życia uczestników ruchu i pracowników budowy
Drogowcy chcą zamiast barier stawiać plastik. Minister Klimczak to powstrzyma?