Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 538
  • Ranni w wypadkach - 9180
  • Kierowcy po alkoholu - 39247
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 49.47
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.34
  • Średnia liczba rannych dziennie: 57.02
  • Zabici w wypadkach - 538
  • Ranni w wypadkach - 9180
  • Kierowcy po alkoholu - 39247
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 49.47
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.34
  • Średnia liczba rannych dziennie: 57.02

Infrastruktura

GITD zacznie łapać przejazdy na czerwonym świetle na 20 skrzyżowaniach

System złożony z ponad 250 kamer HD zacznie działać od połowy 2015 r. Jak dowiedział się portal brd24 produkt firmy Neurosoft przeszedł już testy i rozpoczynają się prace projektowe

Opublikowano

-

System złożony z ponad 250 kamer zacznie działać na drogach krajowych od  połowy 2015 r. Będzie kosztował blisko 7 mln zł. Jak dowiedział się portal brd24 produkt firmy Neurosoft przeszedł już testy i rozpoczynają się prace projektowe

System wrocławskiej firmy Neurosoft. Fot. Neurosoft

System wrocławskiej firmy Neurosoft to jeden z produktów z gamy NeuroCar. Fot. Neurosoft

Wrocławska firma Neurosoft wykona systemu monitoringu wjazdu na czerwonym świetle dla Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Podpisała w tej sprawie umowę z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego.
System nazwany NeuroCar RedLight zostanie zainstalowany przy 20 skrzyżowaniach dróg krajowych na terenie całej Polski. Łącznie na tą sieć multiwizyjną złoży się ponad 250 kamer HD, zintegrowanych z Centralnym Systemem Przetwarzania CANARD. Rozwiązanie pozytywnie przeszło etap testowy. Obecnie trwają pierwsze prace projektowe, a cały system ma być gotowy do połowy 2015 r .

Testy na lotnisku
Dla testów systemu monitoringu GITD stworzył imitację warunków drogowych na wydzielonym i zabezpieczonym pasie startowym toruńskiego aeroklubu. Za pomocą taśm wyznaczono skrzyżowanie typu T, a także zainstalowano tymczasową sygnalizację świetlną. Przejazdy i zatrzymania wykonywane były zgodnie ze scenariuszem testów, pojazdami różnych kategorii. Do testów wykorzystano samochód ciężarowy, pojazdy dostawcze oraz osobowe. – Łącznie zasymulowano 800 wykroczeń – informuje Karol Gajda z Neurosoft. – W ramach testów sprawdzono też reakcje systemu na szereg czynników mogących potencjalnie zakłócić jego pracę. W każdym z symulowanych przypadków system działał prawidłowo.

Żeby kierowcy nie przyspieszali
System NeuroCar RedLight będzie już w niedługiej przyszłości jednym z głównych elementów Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym – mówi Ireneusz Potasiak, Naczelnik Wydziału Instalacji oraz Utrzymania Urządzeń w CANARD. – Celem jego wdrożenia jest wyrobienie w kierowcach nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego w zakresie stosowania się do sygnalizacji świetlnej. Bardzo zależy nam na tym, by prowadzący pojazdy nie przyspieszali w momencie zbliżania się do skrzyżowania, na którym zapala się już pomarańczowy sygnalizator. Szczególne znaczenie odgrywa w tym kontekście ochrona pieszych przed skutkami wypadków, spowodowanych przez kierowców, którzy nie zatrzymali się na czerwonym świetle oraz ograniczenie liczby zderzeń bocznych pomiędzy pojazdami – tłumaczy.
Oprócz kwestii związanych z bezpieczeństwem system wybrany przez GITD ma również upłynnić ruch pojazdów w obszarze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

System identyfickacji pojazdów firmy Neurosoft. Fot. Neurosoft

System identyfikacji pojazdów firmy Neurosoft potrafi odczytać nie tylko tablice rejestracyjne pojazdów, ale nawet ich kolor i markę. Fot. Neurosoft

Jak to działa?
W wielkim uproszczeniu NeuroCar RedLight w podstawowej wersji składa się z kamery monitorującej zdarzenie (czyli np. przejazd na czerwonym świetle), kamery identyfikującej pojazd (rozpoznanie tablic rejestracyjnych) i terminala obliczeniowego zarządzającego systemem. Jeśli kamera zarejestruje wykroczenie, dane identyfikacyjne pojazdu – czyli zdjęcie z drugiej kamery oraz informacje o tablicy rejestracyjnej wpisane już jako znaki w elektronicznym systemie – przesyłane są do systemu CANARD. System firmy Neurosoft nie wymaga więc integracji ze sterownikiem sygnalizacji świetlnej.

Zobacz animację o NeuroCar RedLight:

System dla GITD powstaje przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Monitoring przejazdu na czerwonym świetle będzie kosztował ok. 6 mln 883 tys. zł.

Na tych 20 skrzyżowaniach pojawi się nowy monitoring (lista lokalizacji):

Planowane lokalizacje urządzeń rejestrujących wjazd na czerwonym świetle
L.p.MiejscowośćDroga krajowaDroga krzyżująca sięGminaPowiatWojewództwo
1Olkusz94ul.Króla Kazimierza Wielkiego/ ul. PakuskaOlkuszolkuskimałopolskie
2Piła10DK 11, (ul.Bydgoska )Piłapilskiwielkopolskie
3Łaziska Górne81ul.CieszyńskaŁaziska Górnemikołowskiśląskie
4Marki8ul.WspólnaMarkiwołomińskimazowieckie
5Rusiec8ul.Szkolna – ul.StarowiejskaNadarzynpruszkowskimazowieckie
6Zgierz91 (ul. Armii Krajowej)ul. Długa/Jana Pawła II Zgierzzgierskiłódzkie
7Stalowa Wola77DW 871, (ul.K.E.N.)Stalowa Wolastalowowolskipodkarpackie
8Mroków7ul.RejonowaLesznowolapiaseczyńskimazowieckie
9Łuków63 (ul. Wyszyńskiego)DW 806 (ul.Międzyrzecka)/ ul. LewickiegoŁukówłukowskilubelskie
10Jabłonna61aul.Modlińska – ul.BrzozowaJabłonnalegionowskimazowieckie
11Luzino6 (Wejherowska-Lęborska)ul.Chłopska – ul.WilczkaLuzinowejherowskipomorskie
12Mosty (Lębork)6 (Abrahama)ul.Witosa – ul.KwiatowaLęborklęborskipomorskie
13Komorniki5ul.Magazynowa – ul.Daimlera GottliebaKomornikipoznańskiwielkopolskie
14Łukanowice94droga od Sierachowic/ Topoliny do ŁukanowicWierzchosławicetarnowskimałopolskie
15Polkowice3ul.KopalnianaPolkowicePolkowickidolnośląskie
16Miszewo20droga od Rębiechowa do MałkowaŻukowokartuskipomorskie
17Kowal1c269 ( Wojska Polskiego )Kowalwłocławskikujawsko-pomorskie
18Ropczyce4DW 986 (3 Maja)Ropczyceropczycko-sędziszowskipodkarpackie
19Grębocin15DW 552, (Dworcowa – Lubicka )Lubicztoruńskikujawsko-pomorskie
20Zduńska Wola12ul. SpacerowaZduńska Wolazduńskowolskiłódzkie

Łukasz Zboralski