Connect with us
Statystyki 2025
  • Zabici w wypadkach - 546
  • Ranni w wypadkach - 9319
  • Kierowcy po alkoholu - 39654
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 49.56
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 57.17
  • Zabici w wypadkach - 546
  • Ranni w wypadkach - 9319
  • Kierowcy po alkoholu - 39654
  • Średnia liczba wypadków dziennie: 49.56
  • Średnia liczba zabitych dziennie: 3.35
  • Średnia liczba rannych dziennie: 57.17

Badania

Holendrzy zbadali, czy słuchanie muzyki podczas jazdy na rowerze może być niebezpieczne

Opublikowano

-

Słuchanie muzyki podczas jazdy rowerem może mieć wpływ na obniżenie aktywności wzroku – alarmują holenderscy naukowcy. Wyniki ich badań nie są jednoznaczne, ale powinny zmuszać rowerzystów do zastanowienia. Zwłaszcza, że coraz częściej jeżdżą ze słuchawkami w uszach

Rowerzystka ze słuchawkami na uszach. Fot. CC0

Trzy czwarte holenderskich cyklistów podczas jazdy słucha muzyki. Fot. CC0

Holenderscy naukowcy postanowili sprawdzić, jaki wpływ na bezpieczeństwo rowerzystów ma to, czy  podczas jazdy słuchają muzyki. Problem jest o tyle ważny, że wśród Holendrów, którzy masowo poruszają się rowerami, aż trzy czwarte z nich przyznaje, że podczas jazdy słucha muzyki. Dotyczy to szczególnie nastolatków i młodych dorosłych.

Przejazdy z kamerami monitorującymi wzrok

Grupa naukowców z Instytutu Badań nad Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego (SWOV) z Hagi, Uniwersytetu Technicznego w Delft oraz Wolnego Uniwersytetu w Amsterdamie postanowiło przeprowadzić badanie z udziałem uczniów z jednej ze szkół średnich w Hadze. Uczestnicy badania, którzy na co dzień poruszają się na rowerze, w ramach badania pokonali dwie trasy – jedną ze słuchawkami na uszach i włączoną muzyką, a drugą bez słuchania muzyki. Naukowcy wyposażyli rowerzystów w kamery, które monitorowały, jak w czasie jazdy działają ich oczy. Dane były przekazywane do komputera. Badacze chcieli sprawdzić, czy w związku z tym, że do rowerzystów słuchających muzyki w mniejszym zakresie (albo wcale) nie docierają dźwięki, to zastępują to baczniejszym obserwowaniem drogi.

Uczestnicy pokonywali trasę partiami. Po przejazdach sześciu pierwszych uczestników badania naukowcy nie stwierdzili znaczącej statystycznie różnicy w tym jak obserwują drogę. W przypadku kolejnych ośmiu osób różnice te wystąpiły. W związku ze sprzecznymi wynikami zrezygnowali z kontynuowania eksperymentu (zamierzali zbadać 20 osób). Uśrednili jednak uzyskane wyniki z przejazdów obu grup.

W opublikowanym niedawno artykule naukowym poinformowali, że wedle opisowych statystyk 21-36 proc. uczestników badania słuchając muzyki bardziej wytężało wzrok. Jednocześnie 43-64 proc. uczestników nie tyle nie rekompensowało tego, że słuch nie był zaangażowany w analizę sytuacji na drodze większa aktywnością wzroku. U nich stopień zaangażowania wzroku w obserwowaniu ruchu drogowego jeszcze spadł.

Cykliści ze słuchawkami częściej łamią przepisy

Naukowcy zwracają uwagę na to, że ich próba badawcza była zbyt mała by wyciągać daleko idące wnioski. Stwierdzają jednak, że wyniki są niepokojące, a badania nad kwestia wpływu muzyki na percepcję podczas jazdy rowerem powinny być kontynuowane. Zwracają także uwagę na wcześniejsze badania. Rowerzyści słuchający muzyki okazali się tymi, którzy częściej łamią przepisy (De Waard i inni,  2010). Byli też częściej uczestnikami niebezpiecznych sytuacji na drodze w porównaniu z tymi, którzy podczas jazdy rowerem nie byli zaangażowani w inne czynności (Terzano,  2013).

Badania rowerzystów w ruchu drogowym budzą jednak wątpliwości natury etycznej. Powinny być prowadzone w ruchu drogowym, na trudnych dla rowerzystów odcinkach, czyli tam, gdzie jest duży ruch. Może to być jednak niebezpieczne dla samych rowerzystów.

AN