Connect with us

Pojazdy

Nowe oblicze legendy. Debiutuje VW transporter szóstej generacji

Volkswagen Transporter to samochód kultowy. Jego szósta wersja ma właśnie światową premierę. W aucie po raz pierwszy będą dostępne aktywne systemy bezpieczeństwa

Opublikowano

-

Volkswagen Transporter to samochód kultowy. Jego szósta wersja ma właśnie światową premierę. W aucie po raz pierwszy będą dostępne aktywne systemy bezpieczeństwa

VW Transporter T6. Fot. VW

VW Transporter T6 ma nową stylistykę przedniej części nadwozia. Fot. VW

Jedni uważają go za świętość, inni po prostu szanują. Od czasu, gdy 65 lat temu debiutowała pierwsza wersja T, auto sprzedało się w 12 milionach egzemplarzy. Samochód, który może być dostawczym autem w firmie, dużym samochodem rodzinnym, a nawet zastępować campera – vw trasporter pokazuje właśnie swoje szóste oblicze.

Nowy model różni się od poprzednika przede wszystkim nową stylistyką przodu. Dzięki nowym reflektorom i nowej stylistyce pokrywy silnika, T6 nabrał bardziej agresywnego, dynamicznego wyglądu. Ten obraz potęgują jeszcze trochę niżej osadzone lusterka zewnętrzne i schowane w przetłoczeniach karoserii boczne kierunkowskazy.

Bezpieczniejszy niż T5
Ale – co istotniejsze – oprócz urody samochód zmienił się też pod względem bezpieczeństwa. Już poprzednia wersja – T5 – nieźle wypadła w testach zderzeniowych Euro NCAP i otrzymała w 2013 r. cztery gwiazdki. Konstrukcja samochodu dość dobrze chroniła kierowców, pasażerów i dzieci. Jedynym mankamentem był przedni zderzak, który okazał się dość niebezpieczny w przypadku zderzenia z pieszym.

T5 nie oferował jednak jeszcze żadnych nowoczesnych systemów bezpieczeństwa. Szósta generacja je ma. I to z pewnością poprawi bezpieczeństwo jazdy tym samochodem.

Co wspiera kierowcę w T6? Po pierwsze system Front Assist. Czyli ten, który dzięki radarom wykrywa nadmierne zbliżanie się do pojazdu jadącego z przodu – ostrzega wówczas kierowcę komunikatami i lekko przyhamowuje auto. Ten system będzie dostępny jako opcja w  transporterze. W Multivanie Business będzie montowany seryjnie.

Będzie również system regulacji odstępu (ACC), który za pomocą czujników może utrzymywać ustalony przez kierowcę odstęp od poprzedzającego pojazdy bez względu na zmiany prędkości. W modelach z przekładnią DSG system powoduje przyhamowanie auta, np. podczas jazdy w kolumnie albo w korku, doprowadzając także do całkowitego zatrzymania. Zależnie od sytuacji, ACC – po upływie zaprogramowanego czasu – ponownie rozpędza auto.Oby dwa systemy tworzą wspólnie kolejną funkcję – City. To awaryjne hamowanie w mieście, które pozwala uniknąć stłuczek. Działa przy prędkościach do 30 km/h. Gdy kierowca się zagapi, samochód sam zacznie hamować i zmniejszy siłę uderzenia.
Aby jeszcze bardziej zminimalizować ryzyko podczas tego typu zdarzeń, transporter został też wyposażony w system, który po kolizji sam wyhamuje samochód.

Trzy wersje i sześć silników

Tak jak dotychczas, model serii T, będzie dostępny w trzech  wersjach – jako samochód użytkowy (furgon, model z zabudową skrzyniową, z podwójną kabiną oraz jako kombi), jako przestronna osobowa limuzyna (Multivan i Caravelle) oraz jako samochód rekreacyjny (California). Modele te można dopasować do konkretnych potrzeb, wybierając jedną z dwóch wersji różniących się rozstawem osi lub jedną z trzech o różnej wysokości nadwozia.

T6 oferowany będzie z czterema nowymi silnikami TDI o pojemności 1968 cm3 (w wersjach o mocy 62 kW/84 KM, 75 kW/102 KM, 110 kW/150 KM oraz 150 kW/204 KM). Będzie można wybrać też jeden z dwóch silników benzynowych TSI (czterocylindrowa, benzynowa jednostka napędowa ma pojemność 2,0 l i osiąga moc 110 kW/150 KM bądź 150 kW/204 KM).
Zależnie od mocy silniki współpracują z 5- lub z 6-biegowymi przekładniami mechanicznymi albo z 7-biegową DSG. Ponadto, wiele wersji Modelu T – niezależnie od rodzaju skrzyni biegów – można wyposażyć w napęd na cztery koła 4MOTION.

red