Pojazdy
Autonomiczne auto w USA przejedzie 5600 km. Start w tym tygodniu
Firma Delphi Automotive wypuści na trasę naszpikowane elektroniką audi Q5. Ruszy z Kalifornii, a zatrzyma się w Nowym Jorku. To będzie najdłuższa trasa pokonana przez autonomiczny samochód w USA

Opublikowano
10 lat temu-
przez
luzFirma Delphi Automotive wypuści na trasę naszpikowane elektroniką audi Q5. Ruszy z Kalifornii, a zatrzyma się w Nowym Jorku. To będzie najdłuższa trasa pokonana przez autonomiczny samochód w USA
Już 22 marca rozpocznie się spektakularna próba. W pobliżu mostu Golden Gate w San Francisco samochód autonomiczny wyruszy w bardzo długą trasę. Audi Q5 przygotowane przez Delphi Automotive pokona 5600 km i dotrze do Nowego Jorku.
To będzie rekordowy przejazd tego typu samochodu w Północnej Ameryce (bo światowy rekord pięć lat temu ustanowiła włoska firma VisLab, której autonomiczny van w trzy miesiące przejechał blisko 13 tys. km z Europy do Szanghaju).
Lasery i inne bajery
Samochód, który wyruszy z Kalifornii, wyposażony jest w wiele najnowszych technologii umożliwiających aktywne dbanie o bezpieczeństwo na drodze. Ma m.in. asystenta parkowania, asystenta jazdy w korku, automatycznego pilota miejskiego, automatycznego pilota autostradowego z systemem zmiany pasa, zaawansowany system wspomagania kierowania składający się z radarów i systemów wizyjnych, a do tego oprogramowanie, które pozwala samochodowi podejmować zaawansowane decyzje – podobne do ludzkich – w czasie rzeczywistym.
Czyli co tak naprawdę potrafi to Audi Q5? Na przykład zatrzymać się i ruszyć w odpowiedniej chwili na popularnym w USA skrzyżowaniu, na którym każdy z kierowców musi stanąć przed znakiem „STOP”, a potem zdecydować o kolejności przejazdu. Potrafi również skalkulować i wykonać najbezpieczniejsze z możliwych manewrów wokół rowerzystów na miejskich ulicach.
W próbie podjętej przez Delphi kierowca będzie siedział za kierownicą audi. Ale stery będzie mógł przejąć tylko w sytuacji, w której na drodze nie poradzą sobie elektroniczne systemy.
Ostateczne wyzwanie
Długa podróż ma pozwolić sprawdzić wszystkie nowe technologie i zebrać dane potrzebne do ich udoskonalenia. – Delphi osiągnęła wielki sukces testując samochód w Kalifornii oraz na ulicach Las Vegas – mówi Jeff Owens, dyrektor techniczny Delphi Automotive. – Nadszedł czas, by poddać nasze auto ostatecznemu testowi, rozszerzając zakres warunków jazdy. Dzięki temu przejazdowi zgromadzimy bezcenne dane, które pozwolą nam dostarczać najlepsze technologie na rynku – dodał.
Zdaniem Owensa Delphi, które dostarcza innowacyjne technologie producentom samochodów, już dziś jest jedyną firmą, która może zapewnić tak kompleksowe rozwiązania do budowania autonomicznych aut.
Podróż przez stany ma pomóc inżynierom m.in. określić najlepszą konfigurację sensorów pozwalających na autonomiczną jazdę. Dzięki temu samochód ma jechać nie tylko bezpiecznie, ale też wydatek na technologie może zostać obniżony. Zdaniem ekspertów za cztery lata systemy do automatyzacji jazdy w jednym aucie kosztować będą około 5 tys. dolarów.
Autonomiczne auta na rynku za dekadę?
Amerykańska próba nie jest zabawą inżynierów, którzy chcą coś zaprojektować. Oni prawie doskonale wiedzą, co i jak powinno pracować w autonomicznym pojeździe. Dziś ścigają się już tylko o to, kto zrobi to lepiej i taniej. Do tego wyścigu, oprócz Googla, stanęło już wielu producentów samochodów. Swoje testy prowadzą Volvo, Mercedes…
Branża założyła, że autonomiczne samochody to przyszłość. Już dziś po drogach jeździ 2 miliony samochodów wyposażonych w radary i czujniki pozwalające na adaptowanie prędkości, awaryjne hamowanie i inne systemy aktywnego bezpieczeństwa.
Jeff Owens uważa, że w pełni autonomiczne auta pojawią się w normalnej ofercie producentów, a za razem na drogach, w ciągu 10-20 lat. Jeśli to prawda, to jesteśmy już blisko technologicznej mety. Tak jak audi Q5, któremu pokonanie 5600 km trasy zajmie niecały tydzień.
in
żródło: Delphi Automotive