Connect with us

Społeczeństwo

Coraz niebezpieczniej w ruchu kolejowym. UTK powołał specjalny zespół

W 2013 r. wydarzyło się 16 wypadków i 19 incydentów przez brak zatrzymania pociągu, gdy nakazywał to sygnał. A tylko do września tego roku było już 20 wypadków i 30 incydentów. UTK postanowił działać

Opublikowano

-

W 2013 r. wydarzyło się 16 wypadków i 19 incydentów przez brak zatrzymania pociągu, gdy nakazywał to sygnał. A tylko do września tego roku było już 20 wypadków i 30 incydentów. UTK postanowił działać

Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami w 2012 r. Fot. Wojciech Janaczek - www.kolejkielecka.y0.pl/CC-BY-3.0

Ostatnia katastrofa kolejowa wydarzyła się w 2012 r. pod Szczekocinami. Zginęło wówczas 16 osób, a 57 zostało rannych. Fot. Wojciech Janaczek – www.kolejkielecka.y0.pl/CC-BY-3.0

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) powołał 16 października specjalny zespół, który ma identyfikować niepokojące trendy w bezpieczeństwie kolejowym w Polsce. Jakby na potwierdzenie słuszności takiej decyzji dzień później na trasie Katowice-Lubliniec na jednym torze znalazły się dwa składy pociągów, które jechały na czołowe zderzenie. Pociąg towarowy i osobowy zatrzymały się naprzeciw siebie w odległości kilkudziesięciu metrów. Policja sprawdza, jak doszło do sytuacji, która mogła zakończyć się tragedią.

Niestety – jak przyznaje UTK – takie sytuacje zaczęły się zdarzać coraz częściej. W ubiegłym roku pociągi nie zatrzymywały się w miejscach, w których powinny 35 razy, a tylko do września tego roku odnotowano aż 50 takich zdarzeń. Średnia miesięczna liczba wypadków wzrosła więc z 1,3 do 2,2, a liczba incydentów z 2,6 do 3,3.
Z analiz urzędu wynika, że w zdecydowanej większości przypadków za sterami pociągów siedzieli doświadczeni maszyniści o długim stażu pracy.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego spotkał się z przedsiębiorstwami kolejowymi, by omówić okoliczności takich zdarzeń i sprawdzić, jakie środki zaradcze są podejmowane, by im zapobiegać. Powołany został specjalny zespół UTK, który ma monitorować niebezpieczne zdarzenia i “oddziaływać na rynek”, aby firmy podejmowały działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

in