Connect with us

Filmy

Twierdził, że pieszy ma zawsze pierwszeństwo i wbiegł. Policjanci dali mu mandat

Opublikowano

-

23-latek w Otwocku wbiegł na pasy i uderzył go ruszający kierowca. Pieszy twierdził, że zawinił kierujący. Policjanci jednak przejrzeli monitoring i to jemu dali mandat

Od trzech lat prawo zmusza kierowców do zauważenia pieszych, zanim ci postawią stopę na pasach i przygotowaniu się do ustąpienia im pierwszeństwa. Nie oznacza to jednak, że pieszych przestały obowiazywać jakiekolwiek reguły. Ich obowiązków z prawa nikt nie wymazał.

Część pieszych uznaje jednak – niestety – inaczej. Jednym z nich był 23-latek, który został uderzony autem na przejściu na ul. Karczewskiej w Otwocku. Policjantów przekonywał, że winny jest kierowca. I zaznaczał, że pieszy na przejściu zawsze ma pierwszeństwo.

Funkcjonariusze przejrzeli jednak monitoring. Kolizja wyglądała zupełnie inaczej niż przedstawiał ją młody mężczyzna. Kierowca ustąpił pieszym, a potem ruszył, gdy nagle na pasy wbiegł 23-latek.

W ubiegłym tygodniu policjanci z Otwocka dostali zgłoszenie o potrąceniu na pasach przy ul. Karczewskiej w Otwocku. Zgłaszającym był potrącony 23-latek, który twierdził, że winny jest kierowca samochodu.

Policjanci wytłumaczyli mężczyźnie, że pieszy ma nie tylko prawa, ale również obowiązki i nałożyli na niego mandat karny.

Piesi mają obowiązki:

Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować SZCZEGÓLNĄ OSTROŻNOŚĆ. Należy przez to rozumieć „ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie”.

Piesi nie mogą też wejść bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Prawo zabrania więc im narazić swoje zdrowie i życie, gdy widzą, że kierowca może złamać prawo i nie ustąpić im pierwszeństwa.

Zgodnie z art. 14 Prawa o ruchu drogowym pieszemu ZABRANIA SIĘ:

wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;

przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów;

chodzenia po torowisku;

wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;

przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;

korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – W SPOSÓB, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych.